Procesatorul de plati online PayPal se arata din ce in ce mai interesat de piata locala, lansand recent un site localizat dar si un studiu care a starnit nemultumirea unor retaileri locali. “Ne asteptam ca urmatorii pasi sa fie facuti chiar de utilizatori, prin dezvoltarea de aplicatii pentru PayPal”, a spus pentru wall-street.ro, intr-un prim interviu in presa locala, Przemek Pluta, manager PayPal pentru regiunea Europei Centrale si de Est si Romania.
Citeste in interviul de mai jos care sunt planurile PayPal pe piata locala, cum va puteti asigura ca achizitionati de pe site-uri certificate precum si metodologia studiului realizat de PayPal.

Wall-Street.ro: Care sunt pasii urmatori pentru PayPal pe piata locala? Am vazut ca ati lansat un site, localizat.
Przemek Pluta: A comunica si a intelege ce optiuni si facilitati ofera PayPal a fost primul pas. De aceea am lansat site-ul in limba romana in care am inclus toate informatiile necesare pentru o modalitate sigura si convenabila de a cumpara, atat din Romania cat si de pe plan international.

De fapt, ne asteptam ca urmatorii pasi sa fie facuti chrar de utilizatori. Cum? Avem o platforma deschisa, numita PayPalX care permite dezvoltatorilor sa construiasca solutii folosindu-se de infrastructura noastra. Este o evolutie organica, nici noi nu reusim sa urmarim toate optiunile si solutiile dezvoltate – sa nu va mire deci daca, intr-o buna zi, veti reusi sa cumparati sandvisuri de la coltul blocului folosind o aplicatie PayPal instalata pe telefon.

W-S.ro: Si considerati ca romanii vor fi interesati de dezvoltarea de solutii pentru PayPal?
PP: Romania are dezvoltatori foarte buni, multe dintre cele mai bune produse de export ale tarii fiind bazate pe bunuri digitale. Bineinteles, noi nu stam “cu mainile-n san” lasand doar pe altii sa vina cu idei. Incercam sa inovam si sa lansam servicii la nivel global sau cel putin regional – aici discutam de solutii mobile, de geo-localizare, social media si asa mai departe. Acestea ar putea fi lansate in mai multe tari simultan, inclusiv Romania.

W-S.ro: Avand in vedere faptul ca in Romania multi oameni abia acum invata sa foloseasca cardul bancar si sa aiba incredere in plati prin card, cum veti incerca sa educati piata locala la a folosi PayPal?
PP: Cunosc situatia de pe piata romaneasca. De fapt educarea cetatenilor este principala noastra provocare, avand in vedere ca circa 70% din internautii romani platesc produsele ramburs, mai degraba decat cu cardul bancar. Cu toate acestea, ne amintim cu totii cum primele plati cu cardul se faceau doar in mall-uri sau supermarket-uri si, in timp, s-au extins la cele mai mici magazine “de cartier”. Va fi similar si cu platile online. Pentru inceput trebuie sa construim o infrastructura solida, locuri unde oamenii sa plateasca in siguranta pentru produse, si apoi restul va veni aproape de la sine.

W-S.ro: Cati utilizatori PayPal sunt in Romania si care este rata de crestere?
PP: Sunt circa 400.000 de utilizatori, rata de crestere a numarului acestora este de aproximativ 54% de la an la an.

W-S.ro: wall-street.ro a lansat, impreuna cu MasterCard, un proiect de educare a oamenilor privind platile online cu cardul. Unele intrebari au insa ca punct central PayPal, cititorii intreband care sunt modalitatile prin care pot realiza ca plata se face de pe “un site serios” si sigur.
PP: PayPal coopereaza cu cele mai mari browsere – Internet Explorer, Firefox, Chrome, Yahoo. Daca te afli pe un site PayPal, URL-ul va fi verde (vezi captura din stanga – n.r.), daca site-ul ar putea fi tinta unui atac phishing culoarea va fi galbena si daca te afli pe un site fals, culoarea browser-ului va fi rosie, pentru avertizare.

Important este ca utilizatorii sa inteleaga ca nu conteaza daca achizitioneaza de pe site-uri cu sute de mii sau milioane de clienti multumiti, cum este de exemplu eBay, sau de pe un site abia lansat. Clientii sunt protejati de la checkout pana la livrarea marfii. Daca ceva nu merge cum trebuie cu comanda, clientul beneficiaza de programul nostru de protectie prin care va primi suma platita inapoi, integral. Mai mult, datele financiare nu sunt oferite sub nicio forma magazinelor.

W-S.ro: Aveti in plan deschiderea unui birou local in Romania si/sau angajati pe plan local?
PP: PayPal este un sistem de plati global care permite practic oricui detine o adresa de e-mail sa plateasca si sa fie platit. In prezent, a avea un birou fizic in Romania, nu ar aduce beneficii suplimentare utilizatorilor romani. Este nevoie, intr-adevar, de comunicare si deschidere si de asemenea intelegerea optiunilor pe care le ofera PayPal.

Studiu PayPal ce compara preturile din Romania cu cele din SUA si Europa, cutie a Pandorei

Studiul care reliefa faptul ca preturile practicate in Romania pot sa fie cu pana la 70% mai mari decat cele practicate la aceleasi produse in SUA si Europa a starnit valva printre retaileri, poate unul dintre cei mai vehementi contestatari fiind Marius Ghenea, presedinte al Asociatiei Romane a Magazinelor Online.

Acesta a oferit cateva argumente pentru a sublinia ca studiul PayPal nu este in totalitate corect.

“Preturile din Statele Unite sunt in general indicate fara taxa de vanzari («sales tax» care difera in functie de jurisdictia statala), astfel incat comparatiile cu preturile din Europa nu sunt, in esenta, corecte, mai ales in conditiile in care directivele Uniunii Europene (la care a aderat si Romania) obliga toti comerciantii sa afiseze preturile corecte, integrale, cu toate taxele incluse; asa cum consumatorii din Romania cunosc, in afara de TVA, unele produse contin in plus si alte taxe (taxa verde sau alte taxe, in functie de tipul de produs), toate evidentiate in pretul final al produsului, asa cum este afisat pe site-urile magazinelor online. De fapt, toti cei care au calatorit in Statele Unite stiu foarte bine ca pretul pe care il vad pe raft la un produs nu corespunde cu pretul de vanzare real de la casa, din cauza acestor taxe care, in Uniunea Europeana, ar fi numite «ascunse» si nu ar fi premise”, argumenteaza Marius Ghenea.

Plecand de la aceasta comparatie inexacta de preturi intre piata SUA si piata europeana, studiul, ca si diverse materiale de presa bazate pe acest studiu, sugereaza in plus ca este “mult mai ieftin sa cumperi online din SUA, chiar si cu taxele de livrare”, omitand sa precizeze ca, dupa caz, la o astfel de achizitie din SUA, cumparatorii romani ar trebui sa mai achite la primirea produselor si TVA si taxe vamale, in functie de tipul produsului, mai spune presedintele ARMO.

“Intr-o analiza recenta pe care am efectuat-o in cadrul ARMO pe mai multe preturi online din Marea Britanie, comparativ cu preturi ale magazinelor online din Romania, pe produse IT de baza (notebook-uri si desktop-uri budget), a rezultat ca preturile din Romania sunt cu 15-20% mai mici decat cele britanice, in medie; iata de ce credem ca aceasta comparatie facuta de PayPal ar fi fost utila daca ar fi inclus un cos mai mare de produse diverse din fiecare categorie, nu doar cateva produse, care pot rezulta intr-o impresie gresita cu privire la preturi in ansamblu”.

El a mai subliniat ca in cazul achizitiei de produse din SUA, romanii nu beneficiaza de servicii post-vanzare la acelasi nivel cu situatia in care achizitioneaza online din Romania; “de exemplu, nu mai beneficiaza de posibilitatea de retur in 10 zile, garantata de legea romana si de Codul de Bune Practici ARMO”.

W-S.ro: Studiul privind comparatia de preturi Romania vs Europa si SUA a deschis cutia Pandorei, unii comercianti locali subliniind ca studiul este partial gresit si, desi preturile practicate in Romania sunt mai mari decat cele din SUA, fata de cele din Europa nu sunt diferente atat de mari. Cum comentati?
PP: Am vrut sa subliniem potentialul shopping-ului pe plan international. De aceea am decis sa aratam preturile unor obiecte de lux, segment pe care preturile variaza de la tara la tara, desi a fost un proiect provocator. A fost greu deoarece sunt destul de putine obiecte care se gasesc, simultan, de vanzare, atat in SUA cat si in Europa si Romania. De exemplu nu am putut sa punem in studiu iPad 2 deoarece la data cercetarii noastre nu putea fi gasit in Grecia. Am intampinat mai multe probleme de acest gen. Dupa ce am gasit toate obiectele reprezentative, am cautat cele mai bune cinci oferte din fiecare tara si am facut o medie dupa preturile acestora.

Vreau sa subliniez ca in Romania exista jucatori excelenti pe piata de retail. Comparat cu alte tari, sunteti experti pe segmentul bunurilor intangibile. (you are the experts in intangible goods – in original).

W-S.ro: Ce preturi ale magazinelor de retail ati luat in calcul in studiu?
PP: In SUA am cautat preturi de pe eBay, Amazon.com, Buy.com, Wallmart etc. In Europa de Vest – Grosselectronics, Dress-for-less, Currys, Brandshop. In Europa Centrala am cautat preturi pe Allegro, Zbocsi, Marketonline, Quelle, Vobis si multe multe altele.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri