Miroslav Majoroš, CEO al Telekom România, a subliniat că, deși compania a trebuit să parcurgă doi ani dificili, pierzând clienți și trebuind să disponibilizeze peste 20% dintre angajați, redresarea din 2019, bazată pe campanii de marketing agresive, decizii mai bune ale Guvernului dar și pe ”robotizarea” anumitor procese, a dus la o performanță bună care se resimte și în starea de spirit generală din companie.

Al patrulea trimestru din 2019 ”a fost fantastic”, însă îl comparăm cu un trimestru slab din 2018.

”În 2019 ne-am întors la normalitate – și nu vorbim doar de compania noastră, ci per total. După măsurile Guvernului, mai bune în ultima perioadă, am putut să nu mai lucrăm ”în condiții de criză”.

”Am înregistrat o creștere bună a cash flow-ului, un lucru esențial pentru Telekom România. După câțiva ani am ajuns pe cash pozitiv, nemaitrebuind să împrumutăm bani de la bănci”, subliniază șeful Telekom România (foto stânga).

Pe segmentul de voce fixă, oficialii companiei se arată mulțumiți că nu scad mai rapid, accelerat. Business-ul acesta va continuă să scadă, este normal.

Pe segmentul mobile, creșterea este importantă. Veniturile din serviciile mobile au înregistrat patru trimestre de creștere succesivă în 2019. Această creștere se reflectă și în cea anuală, determinată în mod semnificativ de tranzacții ICT majore în T4 2019.

Aplicația Telekom are cel mai înalt nivel de satisfacție între aplicațiile mobile ale operatorilor telecom, conform lui Miroslav. Totodată, compania a continuat să simplifice procesele din companie. Anii trecuți, circa 20% dintre angajații Telekom au fost concediați.

30% dintre clienții companiei își plătesc abonamentele online, o cifră importantă având în vedere că Telekom are și clienți de vârsta a treia.

Segmentul de TV a ajuns la 1,3 mil. de utilizatori în ultimul trimestru din 2019, un declin de 8% comparativ cu T4 2018, determinat în special de scăderea numărului de utilizatoril de tehnologie DTH. În același timp creșterea ARPU și a numărului de utilizatori de pachete cu conținut diversificat, a contracarat scăderea numărului de utilizatori de servicii TV și a menținut veniturile stabile.

Pe zona b2b, Telekom nu merge la clienți cu un speech de tipul ”îți ofer un preț mai bun”, ”ci trebuie să te intereseze provocările de business ale clienților pentru a pune la treaba tehnologiile pentru ei. Deci trebuie pornit de la probleme”, spune Ovidiu Ghiman, șeful Telekom România pe segmentul B2B.

Tot ce înseamnă zona de SaaS a avut o tracțiune foarte bună, spune el. Aceasta a fost, de altfel, și una dintre cele mai vândute soluții în 2019. Pe zona de cybersecurity, la fel, a crescut interesul masiv în piață.

Ca o ”stare de spirit generală”, clienții de servicii de telecom din România își doresc să plătească mai puțin. Suntem deja însă la fundul sacului, însă în continuare clienții își doresc acest lucru – prețuri mai mici, spune Ovidiu Ghiman.

Din ce în ce mai multe companii din România conștientizează că o investiție în digitalizare este o investiție în viitorului business-ului lor și acest lucru e important pentru piață, în general. ”Și nu vorbim doar de companii mari, ci și de companii mici care investesc în tehnologie”.

Citeste si:
Telekom Romania oferă gratuit un pachet de lucru de acasă
Telekom Romania a lansat...

Obiective pe 2020

”Nu trebuie să inventăm ceva nou, creștem bine pe B2C și B2B, trebuie doar să continuăm, inclusiv prin optimizarea serviciilor din teren, digitalizarea lor”.

”Vom continuă deci cu simplificarea serviciilor, inclusiv pe teren. Trebuie să optimizăm și costurile în continuare. Avem sute de procese robotizate în companie, majoritatea în zona financiară, dar trebuie extinse aceste procese – de exemplu, pe customer service, avem un robot numit Alex”, spune CEO-ul Telekom.

Compania folosește roboții software pentru a se axa pe procese ce aduc valoare adăugată. ”Generăm valoare mai mare, dar și economisim pe anumite zone. Înlocuim uneori zeci de persoane, pentru sute de procese, iar acești oameni se pot concentra să facă altceva.

Totodată, pe segmentul b2b, ”time to market”-ul este important, roboții reducând și costurile de implementare – avem procese unde avem 95-100 de oameni mai puțini.

Dacă totul va merge bine, investițiile vor crește puțin față de anul precedent, însă această decizie va fi luată după rezultatele de pe primul trimestru, continuă el.

Întrebat de mișcările pe tehnologia 5G, Miroslav Majoros spune că ar trebui întrebat ANCOM! ”O să intrăm pe 5G când o să aibă sens, nu înainte de a avea loc licitația”!

Creșterea venitului și a profitabilității sunt lucruri bune, în ciuda scăderii numărului de clienți ai companiilor. ”Da, avem cea mai mică cota de piață pe segmentul mobil dintre concurenți, dar sperăm să atragem noi clienți în viitorul apropiat, păstrând aceleași strategii și îmbunătățind procesele”.

În ceea ce privește scăderea numărului de angajați, o să fie mult mai puține disponibilizări. Mai mult, compania caută să angajeze 200 de oameni, în special pe zona de digital, IT și noi tehnologii.

Comunicarea companiei polarizează, important este că oamenii vorbesc despre Telekom. ”Cel mai rău este când nu se vorbește deloc despre tine!”, spun oficialii companiei, referindu-se inclusiv la campania cu ciobanul Ghiță care s-a portat de la concurentul Vodafone la Telekom.

”Campania a pornit de la faptul că am aflat că Ghiță s-a portat de la Vodafone, așa că am decis să îl aducem într-o campanie cu noi. Deciziile le luăm seara, după ora 20:00, cu echipa creativă de marketing, bem ceva și ne gândim, relaxați, la campanii creative”, spun oficialii companiei, zâmbind.

Oficialii Telekom spun că au cea mai rapidă creștere în rândul generației Z dintre jucătorii de pe piața telecom.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Citește și
Golden Drum 2014: McCann, cea mai premiata agentie din Romania
Setari Cookie-uri