Dincolo de frig și zăpadă, sărbătorile de iarnă mai aduc cu ele și mirosul de portocală, cozonaci și vin fiert. Și pentru că vinul, nu doar cel fiert, aduce familiile și prietenii împreună, am luat legătura cu Miron Radic, CEO-ul Cramei Liliac, pentru a afla cu ce vin nu vom da greș la masa de sărbători și cum putem prepara un vin fiert mai puțin obișnuit.

Dacă vă așteptați ca vinul roșu să fie cel câștigător pentru masa de Crăciun, Radic a declarat că pariază totul pe vinurile spumante, deoarece sunt printre preferatele românilor și sunt potrivite pentru orice moment al zilei.

”Îmi plac foarte mult vinurile spumante, pentru că sunt o alegere potrivită pentru orice moment al zilei sau ocazie, deci nu poți da greș cu un astfel de vin. Cele mai bune vinuri spumante sunt, de obicei, fermentate în sticlă, cum este cazul șampaniei, dar și al altor vinuri spumante românești. Pe lângă asta, încurajez oamenii să încerce vinuri de desert bune, care punctează perfect o masă de sărbători”, a declarat CEO-ul Cramei Liliac, pentru wall-street.ro.

În plus, l-am întrebat pe Radic și ce rețetă de vin fiert ne recomandă în această perioadă și, surpriză, din nou, vinul roșu nu a fost o primă alegere.

”Rețeta mea favorită de vin fiert este făcută cu vin alb. În general, aleg o varietate de strugure aromat, precum Muscat, adaug suc de mere, scorțișoară, cuișoare și câteva felii de portocală”, a dezvăluit Radic.

Care sunt cele mai cumpărate vinuri

Și pentru că am început cu acest capitol, Radic a precizat că gusturile românilor în materie de vinuri s-au schimbat în vreme de pandemie, trecând de la vinuri de clasă medie la cele superioare, premium.

”O parte dintre trendurile generale formate în anii trecuți au continuat, cum este creșterea vinului Liliac Rosé sau a vinului spumant, Private Selection Sparkling by Liliac, dar în special, anul trecut, odată cu restricțiile pandemice, au crescut vânzările pentru vinurile mai accesibile. Anul acesta în schimb, observăm un trend crescător pentru vinurile premium”, a adăugat CEO-ul Liliac.

Vârful de lance din perspectiva notorietății este Liliac Sauvignon Blanc, care este al doilea cel mai vândut vin din portofoliu, iar asta se datorează și faptului că oamenii au des senzația că în Crama Liliac se produce doar vin alb, potrivit informațiilor furnizate de Radic.

Însă liderul vânzărilor în termeni cantitativi este Liliac Rosé, urmat de varietățile românești precum Fetească Albă, Fetească Regală și Fetească Neagră.

”Pe lângă “regele” nostru, TITAN, produs din Fetească Neagră, sunt un mare fan al vinului Private Selection Liliac Pinot Noir. Pentru producătorii de vin și mulți iubitori de vin, Pinot Noir este una dintre cele mai uluitoare varietăți, întrucât este foarte pretențioasă în podgorie și foarte fragilă în același timp. Producem doar trei până la patru butoaie pe an și doar în anii foarte buni, ceea ce face să devină o selecție foarte limitată”, a mai spus Radic.

Pandemia, criza energetică și proiectele noi

Bineînțeles, am discutat cu Radic și despre pandemie și impactul acesteia, deoarece este imposibil să nu ne raportăm la acest fenomen de actualitate.

”Când am deschis crama, aveam un vis, acela de a produce o mie de sticle pe zi, ceea ce părea nebunie curată, ținând cont că în 2011 produceam 12.000 de sticle tot anul. Dar pare că 2021 este primul an în care vedem visul transformat în realitate și sperăm să mai creștem cu 10 – 15% în 2022, ca să ne apropiem astfel de capacitatea noastră de producție”, a spus Radic, indicând partea bună a pandemiei.

Cu toate acestea, CEO-ul a precizat că cea mai mare provocare, în tot acest timp, a fost lipsa predictibilității, în prezent, adăugându-se și criza energetică, ce generează costuri suplimentare companiei.

”Sperăm ca în 2022 situația materiei prime și a prețurilor la energie să revină la normal, căci în prezent acestea doar pun presiune și ne măresc costurile. Ne așteptăm să continuăm pe un trend crescător pe piața din România și ne concentrăm mai bine resursele pe piețele de export”, a explicat antreprenorul.

Cât despre proiectele noi, Radic a mărturisit că va continua exploatarea turismului în cramă, deoarece își dorește ca locul să devină reper turistic în zonă. Însă recunoaște că pârghiile birocratice îi pun bețe în roate.

”Avem un proiect pe fonduri europene aprobat pentru extinderea și modernizarea cramei, pe care plănuim să îl dezvoltăm anul viitor dacă găsim partenerul de finanțare potrivit. În plus, vom lansa un vin special, produs în inima Vienei, urmat de un proiect pionier, realizat în colaborare cu un producător din altă țară”, a mai precizat acesta.

În ceea ce privește cifra de afaceri netă, Miron Radic estimează că va atinge 8 milioane de lei, un nou record pentru Crama Liliac, deoarece este vorba despre o creștere de 65% în comparație cu anul trecut și chiar de 15% comparativ cu anul 2019, cel mai bun an pentru Cramă.

Sursa foto: Crama Liliac

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Lifestyle »


Setari Cookie-uri