Lichiditatea este un indicator important in selectia unui emitent, combinata cu notiunile si indicatorii de analiza tehnica si analiza fundamentala. Specialistii consultati de Wall-Street au explicat ca cea mai mare parte din investitorii de calibru folosesc acest indicator ca principal in selectia emitentilor din portofoliu.
Raportat la o piata normala, nu ca cea din ultimele luni, in care lichiditatea a fost foarte redusa, acest indicator trebuie raportat si la conditiile pietei dar si la pretul actiunilor tranzactionate.

La fel ca si analiza fundamentala sau cea tehnica, acestea sunt modalitati de selectie care dau randamente si rezultate bune doar folosite impreuna. Un investitor nu va face niciodata cea mai buna alegere a unui emitent daca va folosi doar lichiditatea, fara sa tina cont si de indicatorii fundamentali ai companiei si de elementele de analiza tehnica.

Importanta indicatorului depinde de tipul de investitie

Importanta si relevanta lichiditatii depinde foarte mult si de tipul de investitor, de marimea portofoliului si de orizontul de timp pe care si l-a ales.

“Trebuie vazut ce inseamna acest indicator pentru fiecare investitor. De exemplu, un emitent care are volume mici dar pe paliere de pret acceptabile nu va crea foarte mari probleme pentru un investitor mic, isi va permite oricand sa intre sau sa iasa de pe compania respective. Este important sa se tina cont si de pretul actiunii, de valoarea tranzactionata raportat la numarul de actiuni”, a declarat, pentru Wall-Street, Adrian Barbulescu, analist Prime Transaction.

Pentru investitorii care tranzactioneaza speculativ, intraday sau la cateva sedinte, acest indicator nu poate fluctua foarte mult. Un emitent cu o lichiditate medie nu va creste exploziv in cateva zile, exceptand cazurile speciale(vesti importante etc). In schimb, daca un investitor incearca sa faca estimari din acest punct de vedere si anticipeaza o crestere masiva a lichiditatii unui emitent in 2-3 ani, aceste previziuni s-ar putea dovedi false. “Sunt investitori care mizeaza in prezent ca o anumita companie va ajunge intr-un anumit moment sa fie foarte lichida. Dar si in acest caz, riscurile sunt foarte mari, pentru ca acest indicator nu depinde doar de emitentul respectiv ci si de conditiile pietei, care, de foarte multe ori, prezinta multe necunoscute”, ne-a explicat Adi Lupsan, director adjunct al Intercapital.

Lipsa lichiditatii ingreuneaza intrarea sau iesirea pe un emitent

Lipsa lichiditatii poate genera probleme in cazul iesirii de pe emitentul respectiv, in cazul pachetelor mai mari, care nu sunt cumparate de alti investitori. “Lichiditatea unui emitent permite intrarea sau iesirea de pe acesta, iar cand nu avem de a face cu un indicator foarte bun, apar probleme de genul ca nu poti vinde sau nu ai de unde cumpara”, ne-a mai explicat Barbulescu.

Aceasta dificultate intervine si in cazul in care un investitor cumpara actiuni ale unei companii bune, estimand ca aceasta va fi mai lichida dupa ceva timp.

“Pot fi situatii de emitenti cu lichiditate medie dar cu perpective bune de crestere. Se poate intra la cumparare in cateva saptamani sau luni, si sa zicem, ipotetic, ca ajunge la o participatie de 7%. Daca peste 2 ani va dori sa faca exitul s-ar putea sa intampine dificultati in a vinde participatia.un investitor trebuie sa se gandeasca si la factorii care vor genera iesirea de pe emitent”, a explicat Adi Lupsan.

Analistul de la Prime Transaction ne-a mai spus ca o valoare medie de 10 000 de euro poate fi considerat un nivel la care actiunea merita atentie. “La o valoare medie zilnica de 10 000 de euro, asociata unui numar de cateva zeci de mii de actiuni merita acordata atentia. Daca indicatorii se afla sub aceste nivele, se poate intra, dar se mai asociaza un risc in plus – riscul de lichiditate”, ne-a explicat acesta.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri