Banii cash sunt și vor continua să fie una dintre marile preferințe ale românilor, în ciuda tranziției spre tranzacțiile digitale accelerată de pandemie, spune Adrian Badea, CEO SelfPay, într-un interviu acordat wall-street.ro. SelfPay (fost ZebraPay) este liderul local al pieţei de terminale de plată de tip self-service, recent împrumutând de la investitorii de pe bursa locală 14,8 mil. lei (3 mil. euro), bani care vor fi folosiți pentru creșterea puternică a businessului pe plan extern.

Este cât se poate de evident că românii sunt atașați de plățile cash. Din acest punct de vedere, viitoarea migrarea anticipată către plățile integral digitale, dacă se va concretiza, probabil va fi lentă, din cauza unei inerții naturale. Obișnuințele elementare se schimbă greu”, a declarat CEO-ul SelfPay.

Obligațiunile SelfPay listate luna trecută pe Bursa de Valori București (BVB) a fost vândute prin intermediul BT Capital Partners, titlurile având o maturitate de cinci ani și o dobândă anuală de 5,5%.

”Emisiunea de titluri de valoare este într-adevăr mai costisitoare (n.red. față de un împrumtu bancar). Are însă avantaje pe care nu le poți obține în cazul finanțărilor bancare. Dintre acestea, ar merita menționate perioada și structura finanțării, rata fixă a dobânzii pe toată perioada împrumutului, flexibilitatea în luarea deciziilor de spending (evident, respectând limitele și direcțiile propuse în memorandum), faptul că nu e nevoie să blochezi niște garanții cerute de bănci, precum și vizibilitatea pe care o oferă prezența pe bursă pentru investitorii atât din România, cât și de peste hotare”, menționează Adrian Badea.

Emisiunea de obligațiuni urmează să susțină dezvoltarea internațională a companiei pe piețele din Spania, Italia, Franța și Irlanda, dar și businessul din România și dezvoltarea de noi produse digitale.

Adrian Badea

”Piețele externe vizate nu au fost alese întâmplător: încercăm să replicăm un business dezvoltat în țară acolo unde există comunități mari de români expatriați. Evident, avem în vedere segmentul remiterilor către România, o piață mare, cu potențial și, credem noi, insuficient deservită în acest moment”, explică șeful SelfPay.

Acesta nu exclude o listare pe Bursa de Valori București (BVB) a companiei, scopul acesteia fiind cel mai probabil atragerea de fonduri pentru accelerarea și continuarea creșterii afacerii pe toate verticalele vizate.

Businessul de plăți a decolat pe timp de pandemie: +42% în 2020. Tranzacțiile au urcat cu 50% în 2021

Anul trecut, SelfPay a avut o cifră de afaceri de circa 120 milioane de lei, procesând 17,2 milioane de plăți și înregistrând o creștere de 42% față de anul precedent. Profitul net în 2020 a ajuns la 4,5 mil. lei, cu aproape 310% mai mult decât în anul precedent.

”Am avut o evoluție pozitivă pe toate segmentele relevante de plăți procesate de companie, de la cel al taxelor şi impozitelor (în creștere cu 217%), la e-money (în creștere cu 112%), facturi (în creștere cu 45%), încărcare electronică a cartelelor preplătite pentru telefonie mobilă (în creștere cu 10%), până la serviciile introduse recent în portofoliul SelfPay, precum biletele Loto sau plata contravalorii tarifului pentru premisul de conducere”, detaliază Adrian Badea.

Pe parcursul anului 2020, în portofoliul SelfPay au fost adăugate 38 de noi servicii din segmente diverse, respectiv cel al utilităților, financiar-bancar, taxe și impozite, home delivery şi divertisment, servicii furnizate de jucători cu acoperire regională, dar și națională. Totodată, rețeaua de Stații de Plată SelfPay a crescut cu 20% față de anul anterior.

Anul acesta, tranzacțiile înregistrate de SelfPay au crescut cu 61% în T1 (y/y) și cu 50 la nivel de semestru (y/y).

În 2020 compania a înregistrat o valoare a plăților prin terminalele SelfPay de aproximativ 2,46 mld. lei, toate în România. Peste cinci ani, în 2026, compania vrea să ajungă la un total de aproape 18 mld. lei, din care 7,7 mld. lei să provină din tranzacțiile de peste hotare.

Trendul global de automatizare, în special pentru operațiunile simple, și în contextul unor probleme destul de serioase cu forța de muncă, inclusiv din punctul de vedere al costurilor, reprezintă una dintre principalele oportunități pentru businessul SelfPay, consideră CEO-ul companiei.

”Există niște condiții structurale care, cel puțin deocamdată, sunt extrem de favorabile pentru business. În ultimii 6 ani, masa numerarului în circulație a crescut foarte mult, de la 4% din PIB la aproape 8,5% la nivelul anului 2020”, adaugă el.

Acesta subliniază că nu îi este teamă de creșterea accelerată a plăților digitale, un element pe care îl consideră doar ”un risc parțial” și nu pe toate piețele în același timp.

”În plus, avem o strategie și pentru tranzacțiile integral digitale: vom lansa în curând o aplicație mobilă, un portofel virtual cu ajutorul căruia clienții vor putea să alimenteze orice card bancar înrolat în aplicația SelfPay, la fel ca la un ATM”, a concluzionat Adrian Badea.

Lucian Butnaru, președintele SelfPay, este totodată și cel mai mare acționar al companiei, cu 99% din acțiuni.

Sursa foto: Mircea Dragos/ SelfPay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri