Încă de la startul pandemiei, ne-am întrebat care va fi impactul "work from home" asupra viitorului amenajării unui mediu de lucru și cum pot fi angajații unei companii readuși într-un spațiu de birouri dedicat, dar în condiții depline de siguranță. În acest sens, arhitectul Andrei Angelescu, head of architecture & design COS, apreciază că orice extremă, așa cum este cazul astăzi cu "work from home", are un termen de valabilitate scurt; cu alte cuvinte echilibrul va fi căutat într-un timp foarte scurt, mai ales din perspectiva flexibilității și a mobilității angajaților, activităților și a companiilor.

Astăzi, în pandemie, limita între spațiul privat și lucru pare să devină tot mai neclară, precum și a delimitării perioadelor de lucru cu timpul personal. Dacă aceste aspecte sunt în raport cu individul, în raport cu echipa și compania până la urmă, această distanțare fizică de activitate, colegi și cultură organizațională duce la o rupere a coeziunii echipelor și încurajează o migrare mult mai ușoară a persoanelor de la o companie la alta. În acest context, valorile unor companii nu mai pot fi asociate cu activitatea desfășurată, fără ca individul să fie într-un mediu care să inspire în direcția aceasta.

Cu siguranță necesitatea lucrului de acasă în această perioadă a generat o serie de răspunsuri imediate, dar și informații care vor ajuta în dezvoltarea viitoare a companiilor. Lucrul de acasă vine cu beneficii, dar pe termen lung are un impact puternic negativ asupra eficienței.

Andrei Angelescu (foto)

Andrei Angelescu va participa, în calitate de speaker, la conferința ReConstruct 2020 - Cum putem da "RESTART" pieței imobiliare. Poți viziona și tu online evenimentul pe 17 septembrie pe wall-street.ro.

În opinia sa, rolul arhitecturii ca și până acum este să rezolve probleme sociale prin funcțiune și formă. Așadar, activitățile desfășurate la locul de muncă trebuie să fie relevante în ideea lucrului în echipă și a conexiunii cu compania. Ca urmare, flexibilitatea spațiului în care îți poți desfășura activitatea va juca, în continuare, un rol fundamental, fie că discutăm de lucrul de acasă, spații de lucru tip serviced sau coworking și headquarters.

O companie poate alege să folosească toate aceste opțiuni tocmai pentru o flexibilitate sporită. Aceste opțiuni, utilizate în funcție de profilul companiei, pot fi prezente în viața angajatului în totalitatea lor sau doar parțial. Prezența la birou poate fi doar încurajată prin activități sprijinite de un spațiu performant și de un obiectiv comun al echipei. Identificarea acestor activități este în centrul atenției acum în rândul companiilor, proces care nu face altceva decât să întărească valorile companiei, obiectivele acesteia și alinierea cu cea mai de preț resursă a acesteia, oamenii, ale căror idei și conduc compania spre viitor.

Andrei Angelescu

Companiile se îndreaptă astfel spre o înțelegere mai profundă a importanței design-ului concentrat pe individ sau "Human centered design", confortul emoțional și cognitiv împreună cu cel fizic, având convergența în cadrul unor implementări care oferă siguranță, atât individual, cât și în colectiv într-un mediu rezilient, mai spune arhitectul COS.

Noile constrângeri pot diminua confortul fizic și cognitiv al angajaților

Întrebat despre modificările aduse de pandemie în cadrul proiectelor COS în curs, Andrei Angelescu a declarat că, în momentul de față, singurele ajustări au constat în evaluări mai atente a prezenței la birou și a proximității între utilizatori. El a adaugă însă faptul că marile provocări apar în situații în care spațiile sunt configurate trecând de anumite limite de confort fizic și cognitiv.

Dacă până la apariția unui risc evident aceste constrângeri erau trecute cu vederea, acum devin un criteriu în plus de luat în calcul în vederea adaptării spațiului și a modului de lucru. Avem proiecte în care, pentru aprobarea utilizării spațiului, a fost nevoie să prezentăm scenarii de utilizare a spațiilor, calcul de densitate maximă, descrierea unor fluxuri de circulație care susțin protocoalele de sosire și plecare, utilizarea spațiilor comune biroului, fluxuri de circulație și atribuirea tipului de zone în funcție de prezența angajaților la birou.

Andrei Angelescu

El arată, în acest senes, că introducerea ecranelor de protecție, deși solicitată ca opțiune standard de îmbunătățire a proximității între posturile de lucru, nu constituie, totuși, cea mai atractivă soluție din punct de vedere estetic sau funcțional. Evident, separarea zonelor într-un open space a fost întotdeauna o provocare la nivelul intimității și al confortului acustic, acum ajungând să mai primească o valență care poate fi cu ușurință integrată în peisajul general al spațiului de lucru, spune arhitectul.

"Principala provocare însă nu a fost spațiul în sine, cât metodele de a putea transmite angajaților câteva considerente critice, care la rândul lor schimbă comportamentul acestora, asigurând un grad adecvat de conștientă a mediului și a persoanelor cu care intră în contact. Și nu în ultimul rând, sistemele de ventilare și climatizare joacă un rol important în asigurarea unei calități în standarde a aerului", a încheiat Andrei Angelescu.

COS (Corporate Office Solutions) este o companie specializată în design de birouri, management de proiect, lucrări de M&E și furnizare de mobilier de birou în România, având singura autorizație locală Steelcase, unul dintre liderii la nivel mondial în industria mobilei de birou. Atât COS, cât și Steelcase, vor participa la conferința ReConstruct 2020 - Cum putem da "RESTART" pieței imobiliare, din 17 septembrie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri