Sezonul estival 2018 se anunta a fi cel mai bun din ultimii ani, insa dincolo de numarul mare de turisti, de aglomeratia de pe litoral, de cresterea calitatii serviciilor hoteliere, turismul romanesc infrunta o serie de provocari. Cateva sute de agentii si turoperatori si-au inchis portile in ultimii cinci ani, iar turistii se pot trezi si in acest an fara bani si vacante, pentru ca varianta infiintarii unui fond special pentru astfel de situatii a ramas doar la nivel de propunere.

Toti turistii care isi cumpara bilete de vacanta trebuie sa se informeze despre firma de turism cu care semneaza contractul. A verifica daca firma respectiva prezinta risc de intrare in insolventa sau chiar direct in faliment constituie o prima masura de asigurare a vacantei pe care o asteptati cu nerabdare si pe care urmeaza sa o platiti.

Sute de agentii de turism, in faliment

408 agentii de turism si turoperatori si-au inchis portile in 2016 si 2017, iar cazul recent al firmei Terra Tourism e un prim semnal de alarma in 2018, potrivit unei analize KeysFin.

"Cele mai multe companii care si-au inchis portile prezentau o vulnerabilitate financiara ridicata. In cele mai multe cazuri, planurile de business nu au tinut cont de realitatile pietei, de dinamica incasarilor si obligatiile de plata. Astfel ca, supraestimandu-si business-ul, multi au intrat in blocaj financiar, au explicat analistii de la KeysFin.

Retail jobs

Turismul, un business cu profit de 200 de milioane de lei

Turismul romanesc este pe un trend pozitiv, sustin analistii de la KeysFin. "Profitabilitatea sectorului este estimata sa ajunga in acest an la peste 200 milioane de lei, un nivel dublu fata de acum sapte ani", au adaugat acestia.

Unele dintre cheltuieli au evoluat semnificativ, cum sunt cheltuielile cu personalul care au crescut cu aproximativ 50% in ultimii cinci ani, insa aceasta crestere s-a reflectat pozitiv in rezultatul net – acesta a avansat de la 21.3 milioane lei in 2012 la 163,2 milioane lei, valoarea estimata pentru 2017.

Cea mai profitabila firma in a fost Charter Broker SRL, care a raportat un profit net de 6,38 milioane de lei, urmata de Business Travel Turism SRL (5,68 mil. lei), Happy Tour SRL (5,61 mil. lei), Touring EuropaBus Romania SRL (4,87 mil. lei) si Prestige Tours International SRL (4,59 mil. lei). In top 10 cele mai profitabile firme din turism s-au mai clasat Travel Time D&R SRL, Christian 76 Tour SRL, Creative Eye SRL, Masiro Travel SRL si Paralela 45 Turism SRL, potrivit KeysFin.

Citeste si:
Lucia Morariu, Eximtur: Din 2019, pretul vacantelor ar putea creste
Lucia Morariu, Eximtur: Din...

Cum ii protejeaza statul pe turisti de tepe? Ramane pasiv

In urma falimentelor agentiilor de turism din ultimii ani, Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) a initiat un proiect de act normativ prin care propunea infiintarea unui Fond National de Garantare a Pachetelor de Servicii Turistice. Acesta ar fi urmat sa acopere sumele necesare pentru despagubirea turistilor in cazul in care agentiile de turism de la care au contractat servicii ajung in imposibilitatea de a-si onora serviciile, in urma insolventei sau a falimentului.

Initiativa nu s-a concretizat insa, cel putin pana in prezent, dupa cum nu s-a transpus in legislatia nationala nici Directiva Europeana 2302/2015, care garanteaza pachetele de servicii turistice achizitionate de persoanele fizice, obligatorie incepand cu data de 1 iulie 2018 in toate statele UE.

Largind perspectiva atat din punct de vedere geografic, cat si a definitiei sectorului, obtinem o imagine mai clara a impactului turismului asupra economiei. World Travel & Tourism Council (WTTC) masoara anual acest impact in 185 de tari, analizand atat agentiile de turism si turoperatorii, cat si hotelurile, liniile aeriene, aeroporturile, serviciile de agreement si recreere din turism.
Astfel, raportul din 2018 al acestei organizatii plaseaza Romania pe locul 66 in lume din punctul de vedere al valorii contributiei directe absolute a turismului la PIB (3 mld. USD), la mare distanta fata de media Uniunii Europene (23.8 mld. USD) sau media globala (21.5 mld. USD).

Citeste si:
Turistii vor fi mai bine protejati de tepele date de agentii
De la 1 iulie, turistii vor...

Privind insa acest indicator din punctul de vedere al ponderii sale in PIB (1.4%), diferentele se atenueaza semnificativ atingand aproape jumatate din media Uniunii Europene (3.9%), respectiv media globala (3.1%).

Desi cresterea reala estimata pentru 2018 a contributiei directe a turismului la PIB este de 4.6%, perspectivele pe termen lung (2018-2028) sunt mai putin optimiste, cresterea medie anuala prognozata pentru acest indicator fiind doar de 2.1% (fata de media UE de 2.3% si media globala de 3.8%), plasand astfel Romania pe locul 178 in lume. In acest sens, sunt necesare masuri de sustinere si continuarea investitiilor in acest sector. Sursa foto: Photosebia / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri