Într-un moment în care comportamentul de cumpărare și prioritățile clienților s-au schimbat considerabil, principala preocupare a antreprenorilor este să își susțină business-ul și în același timp să își protejeze angajații, clienții și partenerii. Cosmin Dărăban, CEO al platformei eCommerce GoMag, oferă multiple sfaturi despre cum să îți aliniezi afacerea în această perioadă de criză.

În această perioadă dificilă din punct de vedere economic și nu numai, indiferent că #StaiAcasa sau ai un business care implică prezența ta și a echipei tale pe teren, este momentul să îți aliniezi strategia de business la situația de criză, pentru a limita pe cât posibil implicațiile pe termen lung. Este nevoie să ne adaptăm la modul de lucru la distanță și la nevoile pieței. Ne îndreptăm cu pași siguri spre crearea de instrumente care vor ajuta la digitalizarea economiei ”, spune Cosmin Dărăban, CEO & co-fondator GoMag.

GoMag, una dintre cele mai populare platforme autohtone de ecommerce, a pregătit o serie de sfaturi esențiale care să ajute antreprenorii din online să îți susțină afacerea în perioada următoare.

  • Pregătește afacerea și site-ul pentru perioada de după criză.

Dacă deocamdată planurile pe termen lung sunt nesigure, gândește un plan în fiecare dimineață și ține-te de el pe ziua respectivă. Mâine actualizează planul la situația de moment și urmărește evoluția. Poimâine, tot așa. Simpla existență a unei rutine normale în perioada de stres, te va ajuta să rămâi în control.

De asemenea, acum e momentul potrivit să îți îmbunătățești prezența online. Rulează audit-uri asupra site-ului și vezi care e statusul actual (cât de simplu sau greu e de folosit, SEO, reclame, optimizarea ratei de conversie etc.). Vezi unde poți îmbunătăți paginile site-ului și fluxul de vânzare către client: fă-ți o strategie de SEO pentru ca oamenii să te găsească mai ușor în Google, îmbunătățește experiența utilizatorilor în site și creează un plan de conținut (creare conținut nou și actualizare conținut exsitent.

Rezervă-ți 1 oră pe zi, maximum, să te gândești cum să îți transformi și optimizezi modelul de business pentru a continua să reziști pe piață. Încearcă să vezi această perioadă ca pe o oportunitate de a analiza ce funcționează în business-ul tău, de a construi o strategie eficientă pe termen scurt și un plan realizabil pe termen lung.

  • Comunică în continuare cu clienții, spune-le ce se schimbă și ține-i la curent cu măsurile pe care le iei.

Nu e momentul să te oprești din comunicarea cu clienții (niciodată nu ar trebui să te oprești din comunicare). Postează pe rețelele sociale care sunt modificările în interacțiunea cu clienții, arată-le cum ți-ai pregătit produsele, depozitul, oamenii etc.

Spune-le cum arată acum fluxul de logistică atunci când comandă de la tine. Rulează o reclamă pe audiențe noi cu aceste informații. Trimite-le un email (atenție, încearcă să segmentezi baza și să le trimiți email-ul cu informații de interes în funcție de segment).

  • Dezvoltă parteneriate cu furnizori locali, vinde produse românești, pentru a substitui importurile.

Transporturile și logistica nu sunt încă atât de grav afectate, însă nu te poți baza că la fel vor sta lucurile și peste 2 săptămâni. Găsește furnizori locali pentru produsele tale și discutați despre condițiile necesare pentru a deveni distribuitorul lor. Anunță publicul că vinzi produse românesti, prezintă-ți furnizorii pentru a crea încredere și pentru a le arăta clienților că îți pasă de ei.

  • Creează conținut nou (pe blog, in pagini, pe email), util în această perioadă și actualizează paginile cu informații esențiale

Spune-le oamenilor cum să îți folosească produsele în această perioadă. Creează articole și video-uri tutorial, utile, pentru a răspunde consumului mare de informații în această perioadă. Spune-le concret cum îi ajută produsele tale, nu cât sunt de bune. Liniștește-i, explicându-le cum are loc procesul de comandă, de la depozit, până la ușa lor. Actualizează articolele sau paginile cu conținut descărcabil cu informații la zi. Documentează produsele în amănunt. Actualizează paginile cu informații care răspund întrebărilor frecvente ale clienților tăi în această perioadă. Folosește timpul pe care îl ai la dispoziție pentru a crea descrieri de produs originale, mai bine documentate. Adăugă toate datele, reale și corecte, de care au nevoie clienții pentru a se hotărî să cumpere (mai ales dacă e vorba de produse care sunt foarte căutate acum)

  • Este posibil să fie nevoie să regândești modelul de business, pentru a putea funcționa în continuare

Nu-ți fie teamă să faci asta, pentru că acum ai o mulțime de soluții care te pot ajuta să pivotezi mai ușor. Poate va fi nevoie să faci parteneriate noi sau să mizezi doar pe 1-2 categorii de produse. Sau să folosești online-ul exclusiv după ce până acum ai vândut doar offline sau să găsești noi furnizori. Sau să oferi vouchere care pot fi folosite peste 6 luni, 1 an, 1 an jumătate. Gândește-te cum îți poți reoriența afacerea pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienților în această perioadă.

  • Promovează produsele ieftine și pe cele foarte căutate

Ai șanse mici să vinzi produse scumpe în această perioadă, mai ales dacă nu sunt “esențiale”. Promovează produsele ieftine și pe cele cu prețuri medii, prin campanii punctuale . Oferă transport gratuit pentru produsele intens căutate în această perioadă sau pentru anumite categorii, de exemplu. Folosește-te de rapoartele din Analytics și platforma pentru a vedea cum evoluează lucrurile pe nișa ta, în site-ul tău. Crește sau scade bugetul de promovare în funcție de datele de aici, nu după ureche.

  • Verifică stocurile și crează campanii de discount pentru produsele care riscă să rămână nevândute.

Nu îți lăsă banii blocați în stocuri. Chiar dacă ești nevoit să le vinzi cu un profit mai mic decât ți-ai propus inițial, mai bine îți recuperezi costurile acum, decât să rămâi cu ele pe cap. Dacă ai multe categorii, împarte campaniile pe perioade, cu landing page-uri specifice fiecărei categorii / perioade (de ex. oferta de weekend, happy hour, oferte exclusiv pentru abonați, oferte exclusiv pentru cei de pe Facebook etc.)

  • Recomandă clienților să facă plata online și oferă opțiuni pentru plata în rate.

Dacă nu ai făcut-o până acum, e momentul să implementezi plata online în site-ul tău. Dacă vinzi produse scumpe, chiar dacă pe nevoie, oferă-le clienților opțiunea de a-ți plăti în rate. Nu îi obliga să plătească doar online, nu încă. Mulți oameni pur și simplu nu au bani pe card, nu au deloc încredere să plătească online sau fie ce motive. Așa că recomandă întotdeauna plata online, dar lasă-le și opțiunea de a plăti în numerar.

  • Dă dovadă de empatie. Să vinzi nu înseamnă totul acum.

Dacă poți, permite-le angajaților tăi să lucreze de acasă. Ajută acolo unde poți și cu ce poți: fie că faci donații, fie că te oferi voluntar etc. Răspunde clienților cât mai repede (pe chat, email, la telefon, social media) și încearcă să îi ajuți, nu doar să le vinzi. Nu lăsa părerile personale să îți influenteze marketing-ul și modul de abordare al clienților.

Recomand antreprenorilor să țină cont de câteva lucruri care vor fi de baza în perioada următoare: oamenii vor cumpăra din ce în ce mai mult online, piramida nevoilor rămâne aceeași și, pe cât de importante sunt nevoile fizice, pe atât de mult contează și cele psihologice. Viitorul este o nebuloasă, dar chiar dacă nu au o privire clară asupra ce urmează, oamenii mereu își vor face planuri. Cu putină organizare și flexibilitate din partea noastră, vom reuși să ne susținem business-urile. Fiți transparenti, continuați să comunicați și să rămâneți ateni și vigilenți la reacțiile clienților vostri”, a adăugat Cosmin Dărăban, CEO & co-fondator GoMag.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri