Afaceri care infloresc odata cu piata constructiilor

Afaceri care infloresc odata cu piata constructiilorDezvoltatorii de proiecte rezidentiale si comerciale, agentii imobiliari si retailerii de materiale de constructii mizeaza anual pe cresteri de peste 30%, totul datorandu-se ritmului alert in care se construieste in Romania.

Exista business-uri care cresc odata cu piata constructiilor, care va spori anul acesta cu 30%. Aceste afaceri s-au dezvoltat in ultimii ani semnificativ gratie avansului proiectelor imobiliare si a cererii din piata, ca toaletele ecologice, companiile de amenajari, decoratiuni interioare si mobilier, birourile de arhitectura, furnizorii de utilaje si autovehicule necesare constructiilor etc, aceasta fiind o parte din ele.

Desi dependenta de sectorul amintit nu este una exclusiva, ea devine un factor de interes care influenteaza estimarile business-urilor la milioane de euro si uneori cresteri de minim 50%, peste media pietei. In fond, faptul ca frenezia constructiilor va continua cel putin cinci ani de acum incolo este un fapt imbucurator pentru cei care si-au cladit afacerile in jurul avansului imobiliar din ultimii ani.

Majoritatea producatorilor autohtoni s-au grabit deja sa anunte extinderea capacitatilor de productie, fie ca vorbim de termopane, invelitori sau decoratiuni interioare, in timp ce jucatorii internationali au crescut importurile sau au ales Romania ca urmatoare destinatie de profit, iar oamenii de afaceri au speculat sansele de a intra in afacerile derivate din constructii. Intr-o tranzactie recenta, omul de afaceri Marius Ghenea a preluat 51% din pachetul majoritar de actiuni al producatorului roman de tigla metalica Viking Profil, anuntand investitii de un milion de euro.


Autocamioanele MAN pentru constructii dubleaza afacerile MHS Bus&Trucks

Autocamioanele MAN pentru constructii dubleaza afacerile MHS Bus&TrucksAproape jumatate din cifra de afaceri obtinuta anul trecut de compania MHS Truck&Bus, aflata in portofoliul omului de afaceri Michael Schmidt, detinator al Automobile Bavaria, se datoreaza vanzarilor de autocamioane destinate sectorului de constructii.

Importator si distribuitor al marcii de autocamioane si vehicule de transport MAN, compania si-a dublat anul trecut unitatile de camioane vandute comparativ cu anul precedent, estimand si pentru acest an o dublare cantitativa, reflectata si in cifra de afaceri.

“Cifra de afaceri inregistrata de compania noastra in 2007 se ridica undeva in jurul valorii de 100 milioane euro, din aceasta cam o jumatate constituind-o segmentul de constructii. Anul trecut l-am incheiat cu un numar de 1.312 unitati vandute (n.r. –autocamioane MAN), iar dupa estimarile noastre aceste valori se vor dubla in anul 2008”, a declarat, pentru Wall-Street, Jorge Leuschner, CEO MHS Truck & Bus.

Luand in considerare dublarea numarului de unitati in acest an, cifra de afaceri va
atinge valoarea de 200 milioane euro, dupa cum explica Leuscher, adugand ca “din totalul autocamioanelor ce se vor vinde in 2008, 40% dintre acestea sunt autocamioane destinate domeniului constructiilor“.

MHS Truck&Bus, devenit oficial noul importator al MAN in luna mai a anului trecut, prin preluarea gestionarii vanzarilor si serviciilor pentru toate vehiculele MAN in Romania de la Automobile Bavaria, a investit pana in acest moment circa 30 milioane de euro, din care o investitie de sase milioane de euro intr-un showroom de 12.000 metri patrati la Bucuresti si circa trei milioane de euro alocate sediului din Brasov. Compania deruleza contracte de dealer in orase ca Timisoara, Constanta Sibiu, Oradea, Piatra Neamt, Iasi.

“In urmatorii trei ani suntem siguri ca vom tripla aceasta suma printr-o dezvoltare continua a retelei MAN in Romania”, a mai precizat Leuscher.


Chapman Taylor Romania, 8 milioane de euro din arhitectura

Chapman Taylor Romania, 8 milioane de euro din arhitecturaAfluenta de proiecte, fie ca vorbim de centre comerciale sau rezidentiale, i-a convins pe britanicii de la Chapman Taylor sa isi deschida un birou si in Romania.

“Ne asteapta o perioada de crestere, odata cu maturizarea unor proiecte si a dezvoltarii lucrarilor deja anuntate. Faptul ca exista un numar de proiecte deja incepute in toata tara, nu doar in Bucuresti, este un semn pozitiv pentru industrie in viitorul apropiat”, ne-a declarat Anthony Willats, director general Chapman Taylor Romania.

In prezent, in biroul din Bucuresti lucreaza 12 persoane, din care 9 arhitecti. “Inca suntem in perioada de recrutare, ne asteptam sa crestem echipa la 18 oameni pana la sfarsitul acestui an”, spune acesta, adugand ca planurile pe termen lung includ dezvoltarea unui birou local puternic, care sa concureze cu cele mai bune reprezentante locale, asa cum se intampla si cu filialele companiei prezente in restul Europei.

“Cererea pentru arhitecti este in crestere datorita boom-ului din constructii. Arhitectii internationali sunt deja in tema, iar pe langa acestia, arhitectii locali se afla sub presiune pentru a furniza clientilor straini expertiza ceruta in Romania. Majoritatea birourilor de arhitectura straine sunt aici pentru a servi mai degraba proiecte specifice decat afaceri pe termen lung”, sustine Willats.

Acesta apreciaza ca piata constructiilor contribuie la cresterea cererilor pentru serviciile de arhitectura, insa piata se confrunta cu un deficit de personal. “Exista clar o lipsa de personal instruit, de ingineri specialisti. Mai mult, se remarca carente si in privinta managementului, mai ales pe partea de constructii rapide”, spune seful Chapman Taylor Romania.

Compania estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 8 milioane de euro, cele mai importante proiecte aflate in derulare fiind complexul Sun Plaza din Piata Sudului, Bucuresti, pentru dezvoltatorul EMCT, spatiul comercial si rezidential ParkLake Plaza de 300.000 metri patrati localizat langa Parcul Titan, dezvoltat de Caelum Development si proiectat spre finalizare in 2011 si Dambovita Centre pentru Plaza Centers, care incorporeaza 650.000 metri patrati de spatii rezidentiale si birouri, facilitati de recreere, hoteliere si comerciale.

Biroul de arhitectura Chapman Taylor este prezent in Romania din mai 2007, insa primul contact cu Romania a avut loc in octombrie 2001, la invitatia englezului Mike Lloyd, director al Baneasa Developments si dezvoltator al Baneasa Shopping City, Baneasa Business si Technology Park.

Compania s-a infiintat in 1959, in Londra, detinand in prezent 11 birouri in Europa si peste 400 de angajati.



Plus de 50% la decoratiuni

Plus de 50% la decoratiuniEvolutia pietei de amenajari interioare este foarte corelata cu cea a mobilei, si implicit a pietei constructiilor, in special pe segmentul rezidential. Atat jucatorii locali, cat si cei internationali, se astepta la cresteri substantiale ale afacerilor de amenajari interioare.

“Previzionam o crestere a cifrei de afaceri a Lemon Interior Design cu peste 50% pe an pentru urmatorii 3 ani, care credem ca va fi corelata cu evolutia constructiilor de apartamente noi”, declara, pentru Wall-Street, Cristina Oancea, Managing Partner al companiei Lemon Interior Design.

Afacerile cu decoratiuni au adus companiei peste 650.000 de euro numai anul trecut, aceasta cifra reprezentand o crestere de 85% a cifrei de afaceri fata de 2006, cand incasarile au generat 350.000 de euro, potrivit declaratiilor Cristinei Oancea.

“Cresterea in 2007 a fost in primul rand organica, prin consolidarea echipei de management, concentrarea pe cresterea vanzarilor si realizarea de show-room-uri pentru proiecte rezindentiale (precum Asmita Gardens si Underground)”, detaliaza aceasta. Cresterea se situeaza peste media pietei de decoratiuni, estimata la un ritm de crestere de 50% anual, dupa cum sustine Oancea.

Lemon Interior Design, infiintata la sfarsitul anului 2004, are in prezent 3 magazine proprii in Bucuresti – complex Feeria (Baneasa), Plaza Romania si Home & Design Mall (Ghencea), dar si o franciza in Bacau. “Ne propunem ca in 2008 vanzarile companiei sa ajunga in intervalul 1.000.000 – 1.200.000 de euro, prin cresterea vanzarilor in locatiile existente, cat si prin deschiderea de francize in orasele principale din tara”, a mai spus MP Lemon Interior Design.

Compania si-a bugetat pentru acest an investitii in stoc de circa 500.000 de euro si deschiderea a inca 2-3 francize, orasele vizate fiind Brasov, Timisoara, Arad, Cluj-Napoca si Pitesti.

Piata amenajarilor interioare a devenit un punct real de atractie si pentru jucatorul spaniol KA International. Lider european in mobilier si decoratiuni interioare, compania si-a revizuit estimarile pentru acest an, anuntand vanzari de 1,5 milioane de euro, cu 33% mai mari fata de planurile initiale din primul an de functionare in Romania, calculate la un milion de euro.

Compania se va axa in primul rand pe segmentul mobilierului si tesaturilor de lux, estimat la 250 milioane de euro in 2008, detinand in prezent o cota de 25% din piata de mobila din Romania, pe fondul cresterii cererii de amenajari interioare pentru noile ansambluri rezidentiale, dar si a potentialului oferit de segmentul hotelier. Astfel, o treime din vanzarile KA International din Romania vor fi realizate doar din amenajarea hotelurilor.

“Segmentul premium va creste anul acesta cu 28%, fata de 15%, la cat este estimata evolutia pietei de mobila din Romania. In mod cert, noile locuinte medium-high ale proiectelor de ansambluri rezidentiale sustin puternic dezvoltarea acestei zone de piata”, a afirmat directorul KA International in Romania, Andreea Dragne.

Potrivit acesteia, se observa un interes ridicat in serviciile de consultanta pentru amenajari, mobilier si decoratiuni, designerii si arhitectii fiind suprasolicitati pe aceasta piata. “Piata de mobila din Romania se situeaza in acest moment undeva la un miliard de euro. Speram sa crestem an de an pentru ca in 2012 sa ajungem la afaceri de 20 milioane euro pe piata interna, adica o cota de piata de 2%", a mai declarat Dragne.

KA International a intrat in septembrie anul trecut in Romania prin intermediul companiei Colonial Design, detinatorul francizei pe piata autohtona. Primul show-room s-a deschis in Bucuresti, in urma unei investitii initiale de 150.000 de euro, care va depasi 200.000 de euro dupa finalizarea tuturor lucrarilor de amenajare. In viitor, exista posibilitatea de francizare in marile orase, precum Timisoara, Brasov, Constanta, Cluj, Iasi sau Bacau.

KA International a fost infiintata in 1984, cand a fost deschis primul magazin in Madrid. In circa doi ani, afacerea s-a extins pe tot teritoriul Spaniei, iar in anul 1992, KA a demarat extinderea pe plan international. In prezent, KA este reprezentata pe cinci continente si dispune de 450 de magazine in peste 50 de tari.

Toaletele ecologice, 60% din venituri datorate santierelor de constructii

Toaletele ecologice, 60% din venituri datorate santierelor de constructiiEstimata in prezent la 6 milioane de euro, piata toaletelor ecologice nu s-a stabilizat inca, insa un lucru e cert: boom-ul din constructii reprezinta motorul principal al avansului inregistrat de afacerile cu toalete ecologice. “Mizam pe o crestere de 20% fata de anul trecut, mai ales pe zona santierelor de constructii. In opinia noastra, se va construi alert in urmatorii 25 de ani”, argumenteaza Adrian Lazar, sales manager in cadrul Toi-Toi&Dixi, cel mai mare operator din piata.

Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 2,3 milioane de euro, evenimentele si concertele reprezentand doar 35-40% din cifra de afaceri a companiei, majoritatea fiind asigurata de cererile din piata constructiilor. “Clientii cei mai importanti ai unui astfel de business sunt dezvoltatorii mari de proiecte imobiliare”, completeaza Lazar.

O toaleta deserveste un numar maxim de zece muncitori, de regula cu doua servicii de vidanjare pe saptamana. Toaletele sunt importate din Germania, respectand standardele grupului ADCO International, lider european pe piata toaletelor mobile si ecologice, cu filiale in 80 de tari. In ceea ce priveste preturile aplicate, acestea sunt in functie de servicii, de la 170 de lei pe saptamana incluzand un serviciu de intretinere si igienizare, la 210 lei pe saptamana cu doua servicii de vidanjare incluse.

Compania detine in prezent un maxim de 1.200 de toalete ecologice, din care 800-900 permanent functionale si aproximativ 400 gata de implementat. “In medie, un client comanda in jur de 4-5 toalete ecologice. Sunt clienti existenti, care suplimenteaza numarul de cabine si clienti noi. Se ajunge in total la 50 de toalete pe luna, din care unele sunt suplimentate”, afirma Lazar. Anul trecut, aproximativ 500 clienti au solicitat serviciile companiei.

Toi-Toi&Dixi are puncte de lucru in Bucuresti, Timisoara, Sibiu, Pitesti, Ploiesti si Constanta, putand deservi si zone limitrofe ale Capitalei, dar si orase apropiate ca Brasovul. Anul acesta, planurile de extindere nationala includ orasele Iasi si Cluj.

Pe piata toaletelor ecologice, cu un potential de crestere de minim 20% anual, mai activeaza jucatori ca Toifor, Emvirotec, Eco Toilet sau EcoPublic.


Cresteri de 50% in PVC

Cresteri de 50% in PVCProducatorul de sisteme de ferestre si usi din PVC cu geam termoizolant, Casa Noastra, va investi 45 milioane euro pentru extinderea fabricii de langa Craiova si mizeaza in acest an pe afaceri de 33 milioane euro, in crestere cu 50% fata de 2007, ca urmare a extinderii retelei de distributie, au spus reprezentantii companiei.

Planul investitional se va derula pe o suprafata de 170.000 mp, din localitatea Pielesti, Craiova, unde compania va dezvolta, pana cel tarziu in 2010, una din cele mai mari capacitati de productie de sisteme de ferestre si usi termoizolante din PVC din zona sud-estica a Europei. Astfel, Casa noastra va putea produce, in final, 3.000 de ferestre si usi pe zi, acoperind cererea in crestere.

Evolutia pietei constructiilor din ultimii ani a favorizat cresterea cifrei de afaceri a companiei cu circa 80% fata de 2006, de la 12,3 pana la 22 milioane de euro, aproape dublu. Iar pentru 2008, oficialii si-au propus o cifra de afaceri de 33 milioane de euro, o crestere de 50% corelata cu cererea de pe piata a ferestrelor si usilor de tip PVC, termoizolante.

De asemenea, compania are in vedere extinderea retelei de distributie cu aproximativ 32%, la 95 magazine de prezentare. In momentul de fata, reteaua cuprinde 72 de magazine, din care 49 de magazine proprii si 23 de magazine ale distribuitorilor autorizati, in 37 de orase din tara, printre care Bucuresti, Brasov, Craiova, Constanta, Pitesti, Rm-Valcea, Sibiu, Timisoara.

Casa Noastra a fost infiintata in anul 1995, avand capital in totalitate romanesc. In prezent, compania are peste 230.000 de clienti, persoane fizice si juridice si un numar de 715 angajati, urmand ca dupa finalizarea planului investitional propus numarul de angajati sa creasca pana la circa 1.700.

Producatorii de tigla, cresteri de 30% in 2008

Producatorii de tigla, cresteri de 30% in 2008Dinamica pietei constructiilor s-a resimtit in interesul investitorilor pentru afacerile cu tigla, in special pentru tigla metalica. Cel mai ilustrativ exemplu este initiativa omului de afaceri Marius Ghenea, care va investi un milion de euro in producatorul roman de tigla metalica Viking Profil, prin preluarea a 51% din pachetul majoritar de actiuni.

"Consider ca este un moment oportun pentru a intra pe piata constructiilor, luand in considerare ca, in Romania, afacerile din acest domeniu au o dinamica exploziva, in urmatorii ani putand atinge un procent de crestere anual de 25-30%", declara Marius Ghenea, noul presedinte al Viking Profil si detinator al companiei Fit Distribution. Investitia in companie se va derula intr-o prima etapa pe parcursul a noua luni, urmarindu-se extinderea capacitatilor de productie si un randament al investitiei de peste 50% in primul an.

In 2007, piata autohtona de invelitori metalice, cu o pondere de aproximativ 60% in totalul pietei de invelitori, a avansat cu aproximativ 50% fata de anul precedent, cand era estimata la 54 milioane de euro, potrivit declaratiilor directorului general Lindab Romania, Andrei Sulyok.

Mai mult, si producatorul de tigle din beton Bramac a anuntat planuri mari pentru acest an, mizand pe investitii masive in noi facilitati de productie tip greenfield, care se va finaliza cel mai probabil in 2009.

Bramac va demara in acest an constructia unei fabrici in apropierea Capitalei, estimand dublarea capacitatilor de productie si o crestere cu aproximativ 30% a cifrei de afaceri in 2008, a declarat Mircea Dumitru, director general Bramac.

“Vrem ca fabrica sa aiba un potential foarte mare cu ajutorul caruia vom putea face si export. In prezent nu mai facem fata cererilor de pe piata, lucrand la capacitate maxima de productie”, explica Dumitru.

Cifra de afaceri a companiei s-a majorat in 2007 cu 29%, pana la 60,5 milioane de euro.
Anul trecut, vanzarile Bramac au crescut in volum cu 32%, ponderea importurilor in cifra de afaceri totalizand sub 10% din cifra de afaceri.

Compania urmareste in intervalul viitor extinderea capacitatilor de productie si minimizarea importurilor, pe fondul cresterilor inregistrate anual pe piata tiglei, influentata direct de evolutia in constructii. In prezent, Bramac detine o capacitate de productie la Sibiu, construita in anul 2004 in urma unei investitii de peste cinci milioane de euro.

Viking Profil este o companie care are capital 100% romanesc, specializata in productia sistemelor de invelitori metalice, tip tigla metalica, piese de finisaj, precum si toata gama elementelor componente. Compania a fost infiintata in 2005 la Ploiesti si are ca parteneri producatori importanti de otel, cum ar fi ArcelorMittal sau Corus.

Bramac este subsidiara locala a grupului austriac Bramac International, companie detinuta in prezent de grupurile Wienerberger si Lafarge.