Un nou mogul in retail

Un nou mogul in retailDinu Patriciu (foto centru), acelasi om al carui nume se confunda cu Rompetrol si unul dintre “mogulii media” atacati deseori de presedinte, se face tot mai comod in fotoliul sau de jucator in retail, postura pe care si-a asumat-o in aprilie, atunci cand a fost deschis primul magazin de cartier Mic.Ro. Acum nu mai vorbeste despre afaceri de miliarde si profituri de milioane de dolari sau de productii de milioane de tone de titei, ci despre extinderea retelei de magazine, profilul cumparatorului si al bacanului.

De la infiintarea din aprilie si pana acum, reteaua a ajuns sa numere 113 unitati in Bucuresti si imprejurimi, iar planurile pentru urmatorul an vizeza o crestere exploziva: 3.000 de unitati in total – 1.000 fixe si 2.000 mobile (rulote) . Cu o suprafata de vanzare medie de 70 de metri patrati, magazinele Mic.Ro sunt pozitionate drept “bacanii”, cu produse alimentare si de stricta necesitate, care sa deserveasa 300-400 de familii si care sa se regaseasca “din 800 din 800 de metri" in orase, dar si in mediul rural.

Dar spectaculosul nu tine de ritmul de expansiune, de o agresivitate pe care piata nu a experimentat-o pana acum, nici macar cu discounterii care anul trecut anuntau saptamanal noi deschideri, ci de declansarea ofensivei Patriciu versus marii retaileri. Tinta de afaceri pentru Mic.Ro este de 1,5 miliarde de euro, atacand astfel in mod direct pozitia liderului pietei, Metro Cash & Carry, care anul trecut a realizat o cifra de afaceri de 1,2 miliarde de euro.

“Aventura de afaceri pe care o pornim acum este design-ata (croita – n. red.) pentru a distruge acest tip de comert (modern – n. red.) importat mimetic si fara nicio legatura cu comertul traditional romanesc. Daca am vreo dorinta, este sa-l vad dand coltul. Hipermarketurile si supermarketurile sunt o forma de comert care distrug comertul traditional”, a declarat Patriciu, in cadrul conferintei in care se lansa, oficial, reteaua de bacanii.

Discursul virulent al omului de afaceri a luat imediat si o tinta directa: Metro Cash & Carry, liderul retailului pe piata romaneasca, catalogat de cel mai bogat roman ca fiind “neprofesionist”. "A fost o experienta trista pentru ca sunt neprofesionisti. Dintr-o gama de produse, reuseau sa livreze 40-50% din cat ceream. Nu erau in stare, sunt incapabili", a spus Dinu Patriciu, anuntand totodata ca in urmatoarele zece zile magazinele Mic.Ro nu vor mai primi marfa de la retailerul german.

In prezent, un magazin Mic.Ro are in jur de 350 de clienti pe zi, bonul de cumparaturi valorand, in medie, 10 lei. Potrivit planului de afaceri, unitatile Mic.Ro vor ajunge la un flux de 500 de clienti pe zi, iar articolele listate in magazine – de la 1.500, cat numara in prezent, la 2.000 de SKU-uri (produs cu cod de bare unic). Astfel, omul de afaceri se asteapta ca pana la sfarsitul anului, reteaua sa totalizeze o cifra de afaceri de 150 de milioane de euro, iar in primavara, la 12 luni de la demararea afacerii, sa se ajunga la breakeven (cheltuielile sa egaleze veniturile).

In primele sase luni de operare, Patriciu a investit 30 de milioane de euro in reteaua de 113 de unitati, urmand ca in urmatorul an sa pompeze alte 170 de milioane de euro. Reteaua de magazine fixe a inceput sa fie extinsa si in Ploiesti, si mai apoi largita “in cercuri concentrice” in orasele din apropiere, precum Pitesti, Urziceni, Alexandria. Pana acum, cele putin peste 100 de unitati deschise in Bucuresti reprezinta un sfert din stadiul final de dezvoltare gandit pentru Capitala.

Reteaua Mic.Ro va fi dezvoltata, in paralel, si prin amplasarea de magazine mobile, pe platforme auto, in zonele rurale sau in “orasele-dormitor”. “Orasele romanesti au cartiere intregi care nu au nici macar un magazin. Acestea vor fi alimentate de sistemul de unitati mobile”, a spus omul de afaceri. In zonele unde nu se vor gasi spatii de inchiriat la parterele blocurilor, vor fi amplasate unitati mobile. [Vezi galeria foto atasata articolului].

Saptamana aceasta, au sosit deja primele rulote, urmand ca in noiembrie sa fie livrate de catre Casa Auto si AutoItalia (cei care asigura adaptarea tehnica a vehiculelor in scopul vanzarii ambulante, dar si mentenanta acestora) alte 30, iar in decembrie – 50. “Incepand cu ianuarie, vor fi 120 pe luna”, pana cand tara toata va fi impanzita de un total de 2.000 de magazine Mic.Ro pe roti.

Extinderea retelei vizeaza si intrarea in Republica Moldova, printr-o retea de 100-120 de magazine in urmatorii doi ani. Dinu Patriciu a estimat totodata ca 20-30% din veniturile lantului vor fi realizate prin unitatile situate in zonele rurale. In prezent, au fost deja deschise unitati pe langa Bucuresti, in Snagov, Gruiu, Corbeanca si Balotesti.

Citeste in slide-ul urmator: Fostii proprietari de la MiniMax au dat cu oistea-n gard mizand pe imobiliare.

Fostii proprietari de la MiniMax au dat cu oistea-n gard mizand pe imobiliare

Fostii proprietari de la MiniMax au dat cu oistea-n gard mizand pe imobiliareIn aceasta noua aventura, eu sunt finantator si sfatuitor, executivii sunt prietenii mei. Am sa-i dau cuvantul lui Dan Ionescu, fost COO la Rompetrol, mana mea dreapta, astazi capul acestei afaceri”, a spus Dinu Patriciu, asezat la prezidiu, intre Ionescu si Rainer Exel, fostul director general al MiniMax, retea de discountere achizitionate in august.

Atat Mic.Ro, cat si MiniMax fac parte din aceeasi companie de retail acum – Mercadia Holland BV, controlata de Patriciu. Dincolo de proprietar, cele doua retele de magazine mai au un punct (originar) comun: fondatorul. Dinu Patriciu a fost cel care, acum sapte ani, fonda impreuna cu asociatii austrieci de la Real4You, discounterele MiniMax.

“Am fost actionar la MiniMax la inceput. Fratele meu si cu mine eram majoritari atunci, dar ne-am retras dupa un an. Pentru ca aveam senzatia ca partenerii nostri o s-o dea cu oistea-n gard, ceea ce au si facut. Partenerii (Real4You) contau mai mult pe imobiliar”, a explicat Patriciu motivul pentru care a renuntat la discountere.

Valoarea pentru care au fost preluate cele 31 de magazine de discount MiniMax nu a fost nici pana astazi data publicitatii, Patriciu anuntand doar ca reteaua va fi schimbata la fata: repozitionata ca lant de magazine traditionale, cu produse vandute in vrac, dar cu o politica de pret de discount. “De exemplu, poate unora le place sa cumpere vin varsat direct din butoi”, a justificat proprietarul lantului de magazine.

Rainer Exel (foto), care a ramas la carma MiniMax pentru a se ocupa de expansiunea acesteia, nu a oferit alte informatii, limitandu-se sa anunte ca pana la finele anului vor fi deschise inca 14 magazine, care se vor alatura celor 36 de unitati deja functionale, si ca vanzarile au crescut cu 30% in primele noua luni.

“Reteaua MiniMax va deveni baza logistica pentru Mic.Ro. Intre orele 5 si 7 dimineata, inainte de a se deschide catre public, magazinele MiniMax vor deservi Mic.Ro din vecinatate”, a spus Dinu Patriciu. Odata cu achizitia MiniMax, omul de afaceri a devenit stapan si peste un centru logistic de 14.000 metri patrati, in comuna Bolintin Deal. O a doua platoforma logistica ce va deservi magazinele Mic.Ro este situata in apropiere de Capitala, la iesirea spre comuna Pantelimon.

Preturile din magazine vor scadea, dar nu din cauza micsorarii marjelor de profit, ci prin optimizarea logistica, a precizat Dan Ionescu, CEO-ul Mercadia Holland BV, compania de retail care opereaza Mic.Ro. Explicatia sa vine in contextul in care unele dintre produsele listate in magazine sunt mai scumpe decat in alte magazine de cartier. [Citeste aici un interviu acordat in exclusivitate de Dan Ionescu publicatiei noastre in care vei afla mai multe detalii despre cum s-a nascut ideea afacerii Mic.Ro].

“Preturile nu sunt mai mari, sunt diferite. Daca luati preturile medii pe categorii de produse, preturile sunt mai mici. Daca luati preturile pentru fiecare produs in parte, s-ar putea sa gasiti produse mai scumpe”, a detaliat Patriciu.

Afacerea lui Patriciu din retailul alimentar in cifre:

• primul magazin Mic.Ro a fost deschis in aprilie 2010
• 113 magazine de cartier Mic.Ro fixe in Bucuresti si in Ilfov pana la 5 octombrie 2010
• 30 de magazine mobile operationale pana la sfarsitul lunii octombrie 2010
• target de 3.000 de unitati Mic.Ro pana la finele lui 2011

• august 2010: preluarea integrala a lantului MiniMax Discount, retea care numara la vremea respectiva 31 de unitati
• 36 de magazine de discount MiniMax Discount
• target de 150 de unitati MiniMax Discount pana la finele lui 2011

• pozitionarea Mic.Ro drept “magazin de proximitate”, bacanie moderna
• magazinele sunt deschise in fiecare zi, de la 7 dimineata la 11 seara
• fiecare magazin Mic.Ro listeaza 1.500 de articole
• fiecare magazin MiniMax listeaza 2.000 de articole
• target de vanzari pentru Mic.Ro: 1,5 miliarde de euro

Real 4You CommerzImmobilien GmbH a fost fondata in 1995 ca o companie de investitii in sectorul imobiliar si este o societate privata austriaca, cu sediul central in Linz, prezenta in tari precum: Austria, Cehia, Ungaria, Croatia, Bulgaria. Aria de activitate a companiei acopera intregul proces specific investitiilor imobiliare, iar investiile vizeaza cladiri comerciale (supermarketuri, centre comerciale specializate, mall-uri), cladiri de birouri si cartiere rezidentiale.

Grupul Mercadia Holland BV detine pachetele majoritare ale companiilor Mic.Ro Retail, Bet Cafe Arena si iLearn. Bet Cafe Arena, lansata in 2010, activeaza in industria jocurilor de noroc - in prezent fiind deschisepeste 100 de astfel de cafenele pe intreg teritoriul tarii - iar iLearn, este o companie infiintata anul acesta, care ofera servicii de consultanta in domeniul resurselor umane.

In slide-ul urmator aflati ce crede Dinu Patriciu despre: evolutia euro, interventia BNR asupra cursului, datoriile Rompetrol catre stat, pretul motorinei si posibila vanzare a retelei Mic.Ro.


Cele mai importante declaratii ale lui Patriciu

Cele mai importante declaratii ale lui PatriciuChiar daca in prezent nu mai este "intaiul petrolist" al tarii, Patriciu nu scapa de unele "fantome" ale trecutului, precum Rompetrol - un subiect intrat iar in lumina reflectoarelor odata cu punerea sub sechestru a Rompetrol Rafinare.

Omul de afaceri, in binecunoscutu-i stil, nu s-a sfiit sa critice politica Bancii Nationale in privinta cursului leu/euro si moneda europeana deopotriva, guvernantii, precum si modul in care actualul management al Rompetrol gestioneaza conflictul cu statul roman.

Ce spune Dinu Patriciu despre:

Achizitia Petromidia, in 2003, contra unei sume de 50 de milioane de dolari: "Am cumparat cea mai scumpa rafinarie din Europa de Est la momentul acela, cu 50 de milioane de dolari. Atunci, a fost pretul cel mai mare din Europa de Est pentru o rafinarie. Pe tona prelucrata era cel mai mare pret".

Datoriile Rompetrol catre stat: "nici nu exista". Omul de afaceri a explicat ca statul nu va reusi sa recupereze datoria de la Rompetrol intrucat contractul este unul "absolut beton [...] "Faptul ca nu le platesc este un drept pe care il au prin contract", a declarat Patriciu. In plus, fondatorul Rompetrol a mai spus ca, in opinia sa, datoria nici nu exista. "Datoriile acestea nu au existat niciodata: au fost datorii ale statului catre el insusi, inainte de privatizare. Datoriile pe care le-am preluat prin contractul de privatizare au fost de 108 de milioane de dolari, dar de fapt erau de 285 de milioane de dolari. Cele 108 de milioane de dolari erau in caietul de sarcini", a explicat omul de afaceri.

De ce nu platesc kazahii datoria catre stat? "Nu au bani. In 2007, am facut 250 de milioane de dolari profit operational. In 2007, in 2009 puteau fi platite datoriile, dar acum nu [...] Cand am vandut catre kazahi, datoriile au fost luate in considerare. Datoriile au fost scazute din pretul pe care mi l-au platit. Eu as fi dat datoria inapoi. Din moment ce eu aveam profitabila compania. Ciclul economic face ca astazi actiunile sa fie neprofitabile".

Vanzarea actiunilor Rompetrol de catre stat: "Daca statul vinde actiunile, sa fie sanatos! Vinde ce n-a avut. Jumatate din ce? Din ce nu a avut niciodata? Nu exista acele datorii. Conform contractului aveau dreptul sa le transforme in actiuni. Le-au transformat in actiuni, la revedere!".

Exista vreo rafinarie profitabila in lume? "Nu exista vreo rafinarie in lumea asta care sa fie profitabila. In cazul in care ai aprovizionare upstream, atunci evident ca-ti trebuie rafinarie. Dar rafinaria este un centru de cost si nu de profit. Peste doi ani, ciclul va fi altfel, va castiga".

Euro: "Este o moneda "falsa, volatila". In ceea ce priveste evolutia euro, Dinu Patriciu a spus ca la inceput si-a facut planurile de investitii pentru reteua de magazine de cartier Mic.Ro la 4,7-4,8 lei/euro, dar ca acum mizeaza pe o moneda europeana mai scumpa.

BNR: "Banca Nationala a Romaniei greseste atunci cand intervine asupra cursului si asta pentru ca euro este o moneda volatila [...] Este o idee falsa ca facem comert in euro pentru ca, de fapt, toate materiile prime sunt cumparate in dolari".

Pretul corect al motorinei: "In orice caz, peste benzina".

Alte afaceri din energie: "Mai am turbine eoliene in Olanda si o fabrica de celule de energie solara in Anglia".

Va fi afacerea Mic.Ro de vanzare peste 10 ani? "Probabil".