Liderul pietei telecom devine cea mai profitabila companie din Romania

Liderul pietei telecom devine cea mai profitabila companie din RomaniaOrange, primul jucator al pietei de telefonie mobila din Romania, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri in crestere cu aproximativ 6%, pana la 1,28 miliarde euro.

In plus, liderul pietei telecom a obtinut un profit de 437,9 milioane euro in 2008, in crestere cu circa 20% fata de anul precedent si a devenit, astfel, cea mai profitabila companie de pe plan local, detronand grupul Petrom.

La sfarsitul lui 2008, Orange Romania avea 10.355.000 de clienti, iar venitul mediu anual pe utilizator era de 119 euro.

Compania a anuntat ca a depasit pragul de 10 milioane de utilizatori in martie anul trecut, la mai bine de zece ani de la intrarea sa pe piata locala.

Orange Romania, subsidiara operatorului France Telecom, a incheiat anul 2008 cu un numar de 1.673.000 de clienti broadband, mai mult cu 65% fata de sfarsitul anului 2007, gradul de adoptie al serviciilor de broadband mobil cunoscand anul precedent cea mai accelerata crestere.

Comparativ, in 2007, liderul pietei telecom a avut afaceri de 1,21 miliarde euro, in crestere cu 24% fata de aceeasi perioada a anului anterior si un profit net de 366 milioane euro.

Cronologic, acum doi ani, Orange avea 2.627 angajati, iar anul trecut numarul lor crescuse la 2.953.

Afacerile Orange din prima jumatate a acestui an s-au ridicat la 531 milioane euro, iar venitul mediu anual pe utilizator a fost de 108 euro. In prezent, compania are 2.700 de salariati si planuieste sa mai angajeze inca 300 de specialisti in Bucuresti, care sa ofere solutii IT pentru diverse alte subsidiare ale France Telecom.

Afacerile Vodafone au crescut cu 3%

Afacerile Vodafone au crescut cu 3%In 2007, al doilea operator de telefonie mobila din Romania avea afaceri de 1,15 miliarde euro si un profit net de 264,7 milioane euro.

Anul trecut, Vodafone a raportat o cifra de afaceri in crestere cu circa 3%, la 1,18 miliarde euro. Profitul a crescut si el, cu aproape 16 procente, pana la 306,6 milioane euro.

Operatorul telecom Vodafone Romania a inregistrat o scadere de 3,5% a EBITDA (profit operational inainte de dobanzi, taxe, depreciere si amortizari) in anul fiscal 2008/2009, comparativ cu anul fiscal anterior, de la 546 milioane euro, la 527 milioane.

Totodata, compania a inregistrat 667.212 clienti noi in anul fiscal 2008/2009, ajungand la un total de 9.588.065 de clienti la 31 martie 2009. Astfel, Vodafone Romania si-a marit baza de clienti cu 7,5% comparativ cu anul fiscal anterior.

Numarul angajatilor a crescut si el, de la 2.836 de salariati in 2007 la 2.950.

Venitul mediu pe utilizator a atins valoarea de 9,85 euro pentru anul fiscal incheiat la 31 martie 2009, comparativ cu 10,76, la sfarsitul lui martie 2008, corespunzator unei scaderi de 8,5% de la un an la altul.

Numarul utilizatorilor 3G in reteaua Vodafone Romania a atins 1.135.260 la 31 martie 2009, ceea ce rezulta intr-o crestere anuala de 78,3%.

Cosmote Zapp, un duo pe pierdere

Cosmote, al treilea jucator de pe piata locala de telefonie mobila, a incheiat 2008 cu afaceri de 311 milioane euro, de doua ori mai mari fata de anul precedent.

Desi pierderea neta a fost de 104,2 milioane euro, operatorul a afisat un EBITDA pozitiv, de 22,5 milioane euro.

Compania de telecomunicatii, detinuta de grupul grec OTE, a inregistrat peste 2,2 milioane de noi utilizatori in anul 2008, in crestere cu 44% fata de anul 2007, iar in luna martie a acestui an a trecut pragul de 6 milioane de clienti.

Astfel, Cosmote si-a dublat numarul de utilizatori in mai putin de un an si jumatate.

Zapp, controlat de compania Telemobil, a inregistrat o cifra de afaceri de 60,7 milioane euro in 2008 si pierderi de 40,5 milioane. In 2007, compania a afisat o pierdere de doar 9,3 milioane euro si afaceri de 89,7 milioane euro.

Daca restul operatorilor de telefonie mobila si-a marit forta de munca, Zapp a facut concedieri. De la 761 de salariati in 2007, compania a ajuns la 698 in anul anterior. Cosmote a avut, in 2008, 1.032 de angajati.

La data de 1 iulie a.c., Cosmote a anuntat tranzactia anului in telecomunicatii, cumparand Telemobil, care administreaza reteaua Zapp.

Acordul de cumparare a actiunilor a fost semnat de Michael Tsamaz, CEO al Cosmote Group si, din partea vanzatorului, de catre Nadim Akkawi, director corporate finance, membru al Saudi Oger Group Suma, pentru o suma de aproximativ 200 milioane euro, care include plata actiunilor Zapp (61 milioane euro), dar si datoriile si obligatiile Zapp, (146 milioane euro).

Impreuna, in 2008, Cosmote si Zapp au ajuns sa aiba datorii de 144,7 milioane euro, conform datelor afisate pe pagina de Internet a Ministerului de Finante.

Un milion euro profit pentru cel mai mare operator de telefonie fixa

Un milion euro profit pentru cel mai mare operator de telefonie fixaRomtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa pe piata locala, a inregistrat anul trecut un profit de un milion euro, fata de 23,1 milioane euro in 2007.

La inceputul anului trecut, conducerea Romtelecom anunta concedierea a 2.500 de angajati. Potrivit Ministerului de Finante, in 2007, operatorul avea 12.419 salariati, iar la sfarsitul anului trecut 11.244.

In 2008, Romtelecom a inregistrat o cifra de afaceri de 844,5 milioane euro, fata de 850,1 milioane in 2007, in scadere cu 0,66%.

Numarul abonatilor Romtelecom a crescut cu 13% anul trecut, la 4,27 milioane clienti, spre deosebire de 3,78 milioane, cati erau la finalul anului 2007.

In timp ce serviciul de telefonie fixa a scazut de la 3,03 milioane clienti la 2,97 milioane, serviciile de televiziune prin satelit (Dolce) si Internet (ClickNet) au inregistrat cresteri substantiale. In acest context, numarul de abonati ClickNet a avansat de la 360.000 de persoane in 2007 la 650.000 in 2008, iar cel al Dolce de la 390.000 la 643.000.

Potrivit unui raport al grupului elen OTE, care este actionarul majoritar al companiei, in prima jumatate a acestui an, Romtelecom a inregistrat venituri de 408,7 milioane euro, mai putin cu 7,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Cresterea accentuata pe serviciile de televiziune prin satelit si Internet se poate observa si ea in veniturile operatorului in prima jumatate a lui 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.

Veniturile din abonamentele de telefonie ale Romtelecom au scazut in primul semestru din 2009 la 201,5 milioane euro de la 233,4 milioane euro anul trecut, pe cand cele din serviciile de televiziune si Internet au crescut de la 156,2 milioane la 161,2 milioane euro.

RCS&RDS si UPC, pe pierdere

RCS&RDS si UPC, pe pierdereRCS&RDS, al doilea operator pe piata de telefonie fixa, a avut pierderi de 22,9 milioane euro in 2008, in timp ce in anul anterior afisa un profit de 18,5 milioane euro.

Cifra de afaceri a grupului controlat de Zoltan Teszari a fost de 386,7 milioane euro anul trecut, mai mult cu 11,6%, fata de 346,5 milioane euro in 2007.

Anul trecut, numarul de angajati ai companiei a crescut la 6.654, de la 5.807 de salariati in urma cu doi ani.

Desi este cunoscut ca fiind cel mare operator pe piata de cablu TV, compania s-a lansat in octombrie 2007 si pe segmentul de telefonie mobila prin Digi Mobil, un serviciu prin care abonatii de cablu sau Internet ai RCS&RDS primesc abonament gratuit. In toamna anului trecut, compania avea deja 1,2 milioane de abonati pe acest segment.

UPC, al treilea operator de telefonie fixa, a inregistrat anul trecut pierderi de 100 milioane euro, fata de 68,9 milioane euro in 2007. La sfarsitul lui 2008, UPC avea aproximativ 124.000 de clienti.

Cifra de afaceri a companiei a scazut cu 21,5%, de la 167,3 milioane euro in urma cu doi ani, la 137,6 milioane euro in 2008.

Pierderile din 2008 sunt explicate si de investitiile de aproximativ 40 milioane euro facute pentru modernizarea retelei si extinderea serviciilor de televiziune digitala. Suma investita este asemanatoare cu cea din 2007, cand UPC a cheltuit 45 milioane euro pentru rebranduirea companiei, modernizarea retelei si cresterea vitezelor pentru traficul de date.

In luna decembrie a anului trecut, operatorul avea 1,07 milioane clienti pe segmentul de cablu analogic si aproximativ 138.000 de clienti pe segmentul de televiziune prin satelit.

Compania a inregistrat o crestere semnificativa si pe segmentul de Internet, numarul clientilor crescand la 225.300 de persoane in septembrie 2008.