Suntem dependenti de activitatea sociala a orasului

Suntem dependenti de activitatea sociala a orasuluiGett`s este unul dintre cele mai solide branduri de saloane de infrumusetare din Romania, cu activitate de 13 ani, sapte saloane in locatii precum JW Marriott, Radisson si InCity Residences, dar si centre comerciale, precum Afi Cotroceni sau Mall Vitan si investitii majore in patru noi centre in perioada de criza economica. In spatele acestei imagini insa, directorul general Lucian Miess (foto) lupta cu scaderi de pana la 30% ale cifrei de afaceri si incearca sa atenueze efectele crizei asupra business-ului sau.

Pe piata saloanelor de infrumusetare criza a adus un efect cumulat, o serie de factori care actioneaza simultan si distructiv, in opinia lui Lucian Miess. Asadar, el spune ca factorul declansator a aparut la sfarsitul anului 2008, atunci cand leul s-a devalorizat fata de euro cu 20%, astfel ca toata populatia a saracit brusc, au crescut cheltuieli precum cele de leasing, telefonie, rate sau si toti s-au oprit din a mai cheltui pentru servicii considerate a fi un moft.

Pe acest segment de piata suntem strict dependenti de veniturile populatiei si de activitatea sociala a orasului. Panica si devalorizarea au dus la scaderea drastica a consumului, care a determinat multe firme sa-si disponibileze personalul, iar concedierile au generat alta panica, care a dus la o scadere de 30% a cifrei de afaceri in cei doi ani de criza, fata de 2008”.

A urmat apoi cresterea cheltuielilor, locatiile au chiria in euro, produsele sunt din import, creditele si leasing-urile sunt in euro, deci, la scaderea valorii vanzarilor se adauga o crestere a cheltuielile cu 20%.

“Cresterea costului creditelor, dobanda a explodat peste noapte la lei, la 30%, ceea ce a accentuat panica, iar punctul critic l-a reprezentat majorarea TVA. Nu stiu ce tip de afacere poti face sa poti sustine toate acestea. Ce profitabilitate iti trebuie ca sa poti acoperi cheltuielile?”

Gett`s monitorizeaza prin softul propriu numarul de vizite si valoarea bonului mediu, atat pe servicii cat si pe produse de retail. Indicatorii au suferit scaderi, potrivit lui Miess, intrucat cererea de servicii de infrumusetare este elastica si sensibila la majorarea preturilor.

“Noi targetam doua segmente de clienti: medium high prin brandul Getts Color Bar (GCB) si high prin brandul Gett`s Hair Studio (GHS). Firesc, clientii au preferat sa-si restranga cheltuileliele, fie prin rarirea vizitelor, fie prin alegerea unui brand sau concept mai accesibil. Persoanele care isi colorau parul in blond, au ales mai mult culori inchise sau suvite pentru ca acest cost sa fie mai mic si mai usor de intretinut”, subliniaza Miess.

El adauga ca, la nivelul grupului, se observa o tendinta de migrare a clientilor de la locatiile de lux catre locatiile medii, pretul fiind principalul motiv.

Cifra de afaceri la noi a crescut in lei, dar este datorata deschiderii in acesti doi ani a patru noi locatii, planuri stabilite contractual de acum cativa ani. Am deschis doua saloane GCB in Afi Cotroceni Mall si Iulius Mall Cluj precum si doua centre GHS pe Bulevardul Dacia in in cadrul InCity Residences”.


Cele mai afectate segmente

Cele mai afectate segmenteEvolutia vanzarilor pe categorii de servicii nu a variat foarte mult, insa, ca numar, fiecare dintre departamente a inregistrat scaderi. Asadar, la coafura, colorarea a scazut atat ca frecventa, cat si ca cifre nete, subliniaza Miess.

La cosmetica, de asemenea, se observa o rarire a tratamentelor cosmetice, ce presupun mai multe sedinte si, implicit, un cost crescut.

“In general, toate serviciile tehnice, cu consum mai mare de materiale si deci mai scumpe au inregistrat scaderi, chiar daca diferenta intre departamente s-a situat cam in acelasi valori”.

O alta modificare se regaseste la nivelul produseleor profesionale pentru acasa, retailul profesional. Astfel, datorita concentratiei mai ridicate de ingredienti activi si specificitatii acestor produse, ele sunt si mai scumpe decat cele din din supermarket, asa ca, si in acest caz, clientii au migrat catre produse cu preturi mai accesibile.

In acest scenariu de criza care dureaza de doi ani, lui Lucian Miess ii este greu sa identifice cel mai greu moment pentru afacerile sale si spune ca intreaga perioada a fost una de cosmar pentru mediul de afaceri din Romania.

“Sa investesti peste 500.000 de euro in doi ani de criza, cu devalorizare de 20%, in conditiile prabusirii pietei, cheltuieli in explozie, cresteri haotice de TVA, angajati noi in locatiile noi ce trebuie sustinuti, disponibilizari in piata, nesiguranta mediului fiscal si de afaceri - aceasta perioada este un cosmar de la sfarsitul lui 2008 pana in prezent si cred ca perioada cea mai grea, de abia acum urmeaza. Cresterea taxelor, disponibilizarile, lipsa ideilor pentru iesirea din criza a tarii, toate converg catre o concluzie tragica”, este de parere directorul general Gett`s, care acum are in structura de costuri, 4 chirii si zeci de angajati in plus si pachetele de produse noi, iar toate trebuie sustinute.

Va mai dura pana cand aceste locatii isi vor atinge nivelul break-even. Important este ca multi din partenerii nostri au inteles si ei situatia pietei si sustin cum pot”, completeaza Miess.


Sezonalitatea accentueaza criza

Sezonalitatea accentueaza crizaPe langa efectele negative ale crizei, sezonalitatea isi pune si ea amprenta pe afacerile din domeniul saloanelor de infrumusetare, si impiedica posibilitatea de redresare inca din primele luni ale anului 2010, ianuarie si februarie reprezentand in general perioade moarte pentru acest segment de piata.

“Ianuarie, februarie, august si chiar septembrie sunt cele mai slabe luni din an, iar, in general, a doua parte a anului este mai buna din punctul de vedere al cererii. Cu toate acestea, in conditiile actuale ale pietei, suntem inca rezervati”, marturiseste Miess.

De asemenea, el spune ca, in a doua jumatate a anului, odata cu inceperea stagiunilor si a celorlalte evenimentelor sociale din oras se asteapta sa se intre intr-un flux normal.

Din luna martie insa, directorul general Gett`s spune ca s-a simtiti un reviriment fata de sfarsitul anului 2009, pana la 1 iulie, cand majorarea TVA si scaderea salariilor a afectat din nou consumul in mod vizibil.

“Am incheiat anul 2009 cu un numar de 45.000 clienti pe an pentru servicii, iar prognoza pentru 2010, asa cum apare la sfarsitul lunii august, indica un numar de 55.500 clienti/an/servicii. E firesc sa apara crestera datorita celor patru locatii noi, insa targetul nostru era de 60.000 de clienti. Desi o crestere a numarului de clienti de 25% nu e rea, in conditii de stabilitate cifrele de 60.000 clienti ar fi trebuit sa fie cele realizabile”, este de parere Miess.

In aceste conditii, managerul lantului de saloane de infrumusetare Gett`s spune ca singura solutie este scaderea cheltuielilor, renegocierea chiriilor acolo unde se poate, renegocierea tuturor conditiilor cu furnizorii.

In ceea ce priveste planurile pentru Gett`s, Miess considera ca, dupa o extindere agresiva in ultimii doi ani, a venit momentul sa consolideze ceea ce a creat, sa creasca nivelul profesional al personalului, la nivelul celor mai vechi in firma si sa se ajunga la break-even pentru locatiile noi.

La acestea se adauga initierea cursurilor de pregatire in Gett`s Academy, dar si extinderea in parteneriate tip consultant si franciza.