Calin Rotarus: Piata de publicitate online va creste in T4 cu 20-30%

Calin Rotarus: Piata de publicitate online va creste in T4 cu 20-30%Declaratiile sunt mai succinte, lipsite de entuziasmul “anilor de varf” 2006-2008, insa, cu toate acestea, respondentii se pun in general de acord si spun ca alegerile dar si evolutia fireasca a mediului online va duce la o crestere de 10-30% a pietei de publicitate online autohtone – excluzand investitiile in retele internationale precum Facebook, Twitter sau Google.

Piata de publicitate online din Romania a fost de 91,8 milioane de lei (21,7 mil. euro) anul trecut, in scadere cu 7,3% fata de 2010, daca ne raportam la companiile care au participat la studiu in ambii ani, potrivit Romanian Online Advertising Study (ROADS), realizat de IAB Romania si PwC Romania.

“Ma astept ca in trimestrul final al anului piata de publicitate online sa creasca cu 20-30% fata de trimestrul patru anul trecut in ceea ce priveste numarul de afisari cumparate. Ramane de vazut ce impact va avea campania electorala, care ar putea genera campanii suplimentare, dar ar putea genera de asemenea nervozitate si reticenta in randul adveriserilor”, considera Calin Rotarus, directorul general al Goldbach Audience, fosta regie ArboInteractive.

Pe de alta parte, el subliniaza ca evolutia investitiilor in Google si Facebook ar putea creste cu rate chiar mai mari, avand in vedere “deschiderea traditionala” a romanilor fata de cultura occidentala dar si a marketingului tot mai sustinut al celor doua corporatii. Twitter sau Pinterest vor creste si ele dar, fiind la inceput de drum pe piata locala, nu vor atinge in trimestrul final volume semnificative.

Sperantele in ceea ce priveste trimestrul patru evident ca sunt mai mari decat asteptarile. In acest moment piata de publicitate e cam dezorientata si isi cauta identitatea. Ii tin pumnii sa treaca cat mai repede peste aceasta faza”.

In ceea ce priveste primele noua luni ale anului, Rotarus spune, plastic ca “rrimele trei trimestre au fost ca o primavara romaneasca…. Nu ne e clar daca se va intoarce iarna sau ne vom bucura de o vara prietenoasa”.

Daca ar fi sa totalizeze, Rotarus gaseste atat factori pozitivi in ceea ce priveste primele noua luni ale anului – tranzactiile spectaculoase (eMag si eJobs) - in timp ce pe “partea intunecata” s-ar numara impactul crizei politice asupra emotiilor advertiserilor concretizate in neincrederea generala in tara, economie si comunicare/marketing.

“N-am remarcat nicio campanie in mod deosebit. Dezamagirile sunt in ce priveste presiunea adveriserilor pentru formate cat mai mari si mai intruzive, precum si disperarea proprietarilor de media ce genereaza acceptarea lor cvasi generala si neconditionata”, incheie Rotarus.

Mugur Patrascu: nu traim vreo schimbare economica coerenta

Mugur Patrascu: nu traim vreo schimbare economica coerentaMugur Patrascu, managing partner iLeo, considera ca piata de publicitate online autohtona, exceptand investitiile in canale internationale (Google, Facebook), ar putea creste in trimestrul patru cu circa 10%, “o crestere moderata, clasica”. “Piata va creste cu siguranta, numai daca luam in considerare campania electorala. On-line-ul va fi al doilea mediu al bataliei electorale si ca urmare se va investi masiv aici”.

In ceea ce priveste investitiile in Google, Patrascu considera ca in mod sigur “aici se vor duce cei mai multi bani, pentru ca Google este principalul canal de vanzare al multor business-uri. Facebook-ul va creste moderat, in perspectiva activarilor de toamna si mai ales in luna decembrie. Fata de 2011, cred ca vom avea o crestere de aproximativ 20%. Twitter si Pinterest nu au decolat ca si canale de comunicare asa ca nu ma astept sa aduca nici o surpriza din acest punct de vedere”, mai spune Patrascu.

Intrebat ce sperante/deziderate are legate de trimestrul patru, Patrascu a raspuns, brut, “nicio speranta”.

“Nu mi se pare ca traim o schimbare economica coerenta sau ca s-a inversat vreun trend de consum. 2012 ramane un an modest si singura dorinta este sa fie cat mai predictibil. Pentru al treilea an consecutiv, toate sperantele se indreapta catre anul viitor”.

Pe tot parcursul anului, compania pe care o reprezinta Patrascu a reusit sa creasca cu aproximativ 5% fata de aceeasi perioada din 2011, in conditiile scaderii preturilor “pe munca noastra. Marjele au scazut si suntem intr-o perioada de mentinere pe linia de plutire. Este doar o presupunere dar cred ca intreaga piata este cumva in acest trend”.

Punctele culminante ale anului au fost varfurile de comunicare legate de evenimentele sportive, considera Patrascu - Campionatul European, Olimpiada, dar si zona politica (alegerile).

Dragos Stanca: piata locala e din ce in ce mai clar condusa dupa dictonul be a leader or die.

Dragos Stanca, manager al Q2M, companie ce a fuzionat in iulie cu ThinkDigital Romania, se arata mai pesimist decat ceilalti jucatori din piata, spunand ca bugetele alocate publisherilor locali vor stagna, in cel mai bun caz.

“Piata locala e din ce in ce mai clar condusa dupa dictonul «be a leader or die». Nu vor creste investitiile in online intrucat recesiunea afecteaza in continuare masiv bugetele de marketing online si prin urmare tot mai multe bugete din cele nu foarte mari aflate la dispozitie urmeaza canale care sunt foarte orientate mai ales pe performanta si plata la click”, spune el.

In ceea ce priveste Facebook (companie pentru care ThinkDigital face campanii in Romania – n.r.), Dragos Stanca spune ca “va creste substantial” in timp ce Google “creste sanatos”, fara a oferi ponderi.

In ceea ce priveste Twitter si Pinterest, ele nu prezinta inca un reach suficient de mare incat sa devina platforme interesante si sa produca volume.

“Sper ca in trimestrul patru sa se vanda mai mult bazat pe obiectivele reale ale fiecarei campanii si ale fiecarui client, nu doar sub influenta obisnuintei si istoricului de consum sau sub dominatia dealurilor globale intre jucatorii cheie din piata”, mai spune Dragos Stanca.

In ceea ce priveste primele trei trimestre ale anului, managerul ThinkDigital Romania spune ca “la noi sunt cresteri aproximativ pe toata linia, insa nu peste tot spectaculoase, cu exceptia Facebook unde cresterea este substantiala. Ca cifre, sper ca anul acesta sa ne dublam cifra de afaceri in noua structura Thinkdigital Romania, care include Facebook premium, Skype, audientele romanesti de pe canalele internationale precum si proiectele si site-urile locale din fosta retea Q2M”.

Stanca a observat in primele trei trimestre ale anului curent un “conservatorism inca exagerat” al jucatorilor cheie in ceea ce priveste accelerarea investitiilor in online, in ciuda faptului ca audienta este acolo.

“Nicio campanie nu a rupt gura targiului si nicio campanie nu m-a dezamagit major. La sumele investite, inca relativ mici, atat bucuriile cat si dezamagirile se ajusteaza pe masura. Dupa buget!”, incheie el.

Daciana Paraschiv: Mi-ar fi placut sa existe mai multe proiecte speciale pe site-uri de continut

Daciana Paraschiv: Mi-ar fi placut sa existe mai multe proiecte speciale pe site-uri de continutDaciana Paraschiv, manager al retelei Rol.ro, considera ca vanzarea de publicitate traditionala va avea de suferit in ultimul trimestru din 2012 din cauza directionarii bugetelor alocate publisherilor locali catre Google si Facebook. Acest lucru s-a simtit si in primele trei trimestre din 2012.

“Cred ca bugetele alocate pentru Facebook/Google isi vor mentine trendul crescator. Se compara in continuare CPM -ul si CPC-ul site-urilor de content cu cel obtinut de la Google si Facebook care este evident mai mic. Retele precum Twitter si Pinterest nu au devenit inca foarte eficiente din perspectiva integrarii lor in diferite campanii online in Romania”, considera ea.

In ceea ce priveste trimestrul patru, managerul considera ca el va fi, la fel ca in alti ani, unul imprevizibil. “Au fost ani cand a fost sub asteptari, iar in alti ani s-au realizat proiecte foarte frumoase de sezon. Anul acesta sunt mai rezervata in ceea ce priveste trimestrul patru deoarece sunt clienti care si-au anuntat deja taieri de buget”.

Unul dintre aspectele pozitive ar fi acela ca mediul online a reintrat in atentia investitorilor - vezi tranzactia Emag. “Pe de alta parte, le este din ce in ce mai greu publisherilor sa supravietuiasca: preturile au scazut mult, termenele de plata s-au extins,bugetele pentru pentru Google si Facebook au crescut in defavoarea site-urilor de content din Romania”, mai spune Daciana Paraschiv, careia i-ar fi placut sa existe mai multa deschidere pentru proiecte speciale desfasurate pe site-uri de content.

“Strategiile online ale clientilor s-au orientat foarte mult catre social media, in detrimentul contentului autohton”.

Ioana Anescu: Pana acum, 2012 a fost un an interesant, sper la cresteri in T4

Ioana Anescu: Pana acum, 2012 a fost un an interesant, sper la cresteri in T4Ioana Anescu, sefa IAB Romania, a subliniat ca nu are inca date exacte pana la publicarea studiului ROADS pe primul semestru al anului acesta insa considera ca 2012, pana acum, a fost un an interesant, atat din punct de vedere al contextului social si politic cat si din punct de vedere al miscarilor ce au avut loc pe piata.

“De aceea imi place sa cred ca piata de publicitate online isi va continua trendul ascendent desi, referindu-ne la publicitate traditionala (exceptand Google si Facebook), nu ma astept la cresteri de doua cifre. Vom vedea insa la studiul IAB-PWC”.

In ceea ce priveste trimestrul patru, si Ioana Anescu remarca potentialul impact pe care l-ar putea avea campania electorala asupra investitiilor in online. “In general trimestrul 4 este cel mai bun al anului, dat fiind faptul ca se apropie sarbatorile, iar anul acesta in particular este si an electoral. Ramane de vazut daca publicitatea electorala va avea o influenta demna de mentionat asupra mediului online”.

Datele studiului ROADS pe primul semestru al anului vor fi facute publice pe data de 16 octombrie si, ca de obicei, Wall-Street.ro le va publica imediat dupa aparitie.

Consideri ca trimestrul patru din 2012 va fi mai bun decat cel din 2011 in ceea ce priveste investitiile in publicitate online? Wall-Street.ro te incurajeaza sa comentezi.