Lipsa de experienta si a unei culturi in turism

Lipsa de experienta si a unei culturi in turism"Nu este vorba numai de Romania, ci de toate tarile din Europa de Est. Este vorba de o traditie care, in majoritatea acestor tari, a fost intrerupta brutal peste 50 de ani de comunism. Si atunci e normal ca un lant international sa-si aduca top managementul strain pentru o perioada de timp", este de parere Kurt Strohmayer (foto), CEO JW Marriott Bucharest Grand Hotel.

Experienta bate studiile, in foarte multe cazuri din turism “O expunere internationala de 10-15 ani este deosebit de valoroasa, pentru ca muncind in diferite departamente inveti foarte mult si ai posibilitatea sa avansezi. In cadrul Marriott sunt foarte multi oameni care si-au inceput activitatea ca «ucenici» si au ajuns pana la functii de conducere", explica reprezentantul JW Marriott Bucharest Grand Hotel.

In plus, marile lanturi hoteliere isi pregatesc managerii in functie de etapa de dezvoltare a proiectului respectiv. “La deschiderea unui hotel de lant se trimit pentru o perioada de cel putin trei ani acei oameni foarte experimentati care au mai deschis hoteluri si care au experienta cu problemele inerente ale inceputului", mai sustine seful JW Marriott Bucharest Grand Hotel.

Ultimul exemplu in acest sens este suedezul Torbjörn Bodin, care a coordonat, timp de doi ani, deschiderea hotelului Radisson SAS din Bucuresti, acesta fiind inlocuit de curand tot de un expat, germanul de origine turca Ali Yilmaz Yildirimlar.

“In general, marile grupuri hoteliere, cum este Rezidor Hotel Group, din care face parte Radisson SAS, promoveaza oameni cu potential ridicat din interiorul companiei, pe cei care au competentele si increderea necesara pentru a ocupa functii de conducere. Exista programe speciale, create in cadrul companiilor, menite sa identifice si sa formeze potentiale talente pentru a deveni directori generali”, afirma Adrian Adam, director de vanzari si marketing al Radisson SAS Bucuresti.

“Cred ca pe langa studii si simpla experienta, in conducerea cu succes a unui hotel, mai ales de mari dimensiuni, este nevoie de cultura, traditie, viziune si de multa forta financiara. Cultura si traditia turismului trebuie sa recunoastem ca ne lipsesc. Suntem un popor ospitalier, dar ospitalitatea nu poate fi confundata cu standarde general acceptate care trebuiesc implementate si aplicate pentru a satisface cerintele, exigentele si notiunea de calitate a unei palete foarte diversificate de oaspeti”, opineaza si Adrian Petre, proprietarul celui mai luxos hotel din Capitala, Carol Parc.

George Butunoiu, proprietarul firmei de consultanta in resurse umane George Butunoiu Ltd., considera ca cea mai mare problema a romanilor care lucreaza in industria ospitalitatii este lipsa “reflexului de client service”. “Reflexul de client service este inexistent in Romania si va fi asa inca vreo 50 de ani. Din pacate, asta poti invata in scoala, poti sa-l si practici, insa e aproape imposibil sa ti-l interiorizezi, sa devina un reflex (subconstient), asa cum il gasesti adesea in majoritatea tarilor dezvoltate. E ceva legat de civilizatie, de cultura, de mentalitate, care sunt, toate, dezvoltate numai intr-un context social anume”, afirma Butunoiu.

Un nivel educational slab dezvoltat

Un nivel educational slab dezvoltatDaca experienta, traditia si cultura ne lipsesc cu desavarsire, nici la capitolul “scolarizare” lucrurile nu sunt foarte promitatorare. “Nu sunt nici suficiente si cu atat mai putin calificate scolile din Romania. Sistemul educational in acest domeniu se rezuma la insusirea unor teorii, a unor modele si formule rigide, straine de cultura sau traditie”, sustine Adrian Petre, care a lucrat timp de cativa ani de zile in cadrul unui hotel luxos din New York.

“Educatia din acest domeniu in Romania necesita mari imbunatatiri. Nu de putine ori, alegem sa angajam oameni fara calificare pe care sa ii instruim noi in defavoarea celor care au studii precare. De aceea cred ca romanii care sunt instruiti afara si iau contact cu piata internationala au sanse mult mai mari sa devina, pe viitor, directori generali al unui lant hotelier important”, considera si Friedrich Niemann (foto), director general Atenee Palace Hilton Bucharest.

In aceeasi nota sunt si reprezentantii hotelului Radisson SAS. “Deocamdata, scoala romaneasca nu a dovedit ca ofera pregatirea necesara formarii unor competente top manageriale. Multe lanturi internationale renumite au intrat pe piata sau si-au exprimat intentia sa vina in Romania si pot oferi diverse programe interne de formare a unor manageri generali de hoteluri sau pot plati cursuri in cadrul unor scoli de profil recunoscute pe plan international”, declara reprezentantul Radisson SAS Bucuresti.

Si cei implicati in mod direct in scolarizarea si educarea oamenilor din industrie sunt de parere ca mai sunt multe de facut in acest domeniu. “Categoric, nivelul educational in domeniul ospitalitatii este slab dezvoltat pentru moment, insa exista si se vor inmulti initiativele in aceasta directie o data cu cresterea necesitatii de pregatire la nivel superior in acest domeniu (existenta unei mase critice). Exista scolile profesionale (putine de altfel) ce se axeaza mai mult pe meseriile de baza, cat si facultatiile din domeniu, insa pregatirea de aici cred ca trebuie axata mai mult pe practica si mai putin pe partea teoretica”, spune Sonia Nastase, Senior Asssociate pentru Trend Hospitality, companie care ofera consultanta si management in domeniul hotelier.

Romanii instruiti si cu experienta activeaza cu succes in afara tarii

Romanii instruiti si cu experienta activeaza cu succes in afara tariiCu experienata fie in afara Romaniei, fie in marile lanturi internationale din tara, romanii incep sa fie prezenti pe piata holeliera internationala, nu ca directori generali, insa multi dintre ei ocupa functii de middle si top management.

“Chiar din hotelul din Bucuresti au plecat cel putin doi oameni care ocupa functii importante: unul este Ioan Maties, fost director de Food & Beverages in cadrul JW Marriott Bucharest Grand Hotel, care ocupa acum aceeasi pozitie la hotelul Marriott din Frankfurt, fiind practic omul numarul 2 dupa directorul general, si Catalina Susan, fost Assistant Controller la Bucuresti, care a plecat la Marriott Varsovia pe pozitia de director financiar”, declara oficialul JW Marriott Bucharest Grand Hotel.

“La conducerea unor unitati sau a unor directii ale unor lanturi hoteliere din strainatate precum Ritz, Hilton, Relais&Chateau sau Four Seasons se afla si multi romani, aceasta fiind o dovada clara ca intr-un mediu propice, adecvat si civilizat, romanii se pot implini profesional in orice domeniu, inclusiv in unul ca cel al carei culturi si traditii am pierdut-o in Romania. In aceste conditii, un manager roman de succes din turismul din SUA, Emiratele Arabe, Spania sau Anglia nu si-ar asuma riscul de a-si pierde satisfactiile materiale si profesionale in apele tulburi ale turismului romanesc”, mai spune proprietarul Carol Parc Hotel.