Calin Costan este in prezent unul dintre cei mai importanti oameni de afaceri din Brasov, acesta fiind proprietarul grupului de firme reunite sub brandul ICCO – cu activitati in real-estate industrial, constructii, energie si servicii medicale.

Anul trecut, Grupul ICCO avea aproximativ 1.200 de angajati, venituri de 140 milioane euro si un profit operational (EBITDA) de 17 milioane euro.

Prima afacere a lui Costan a fost insa infiintata in 1990, atunci cand inginerul in varsta de 24 de ani a vandut si primul calculator.

“Faceam autostopul si niste englezi m-au luat in masina. I-am intrebat ‘ce cauta in Romania’ si mi-au spus ca vor covoare ‘precum in aceasta poza’.

‘Nicio problema, va fac eu rost’.

Am gasit un producator si le-am dus covoarele, cu avionul, pana in Anglia. Ce am castigat din aceasta afacere? Un fax pe care l-am pastrat pentru firma pe care o infiintasem de cateva saptamani si un calculator”, isi aduce aminte Calin Costan.

Cu un background de inginer, brasoveanul spune ca fusese mereu interesat de calculatoare, chiar si in perioada comunista, atunci cand acestea erau insa vazute ca un potential risc pentru regim.

In 1990, mergeam in Budapesta, cumparam componente PC, ma intorceam cu ele in Brasov si le asamblam in sufrageria parintilor, iar apoi le vindeam pentru cateva sute de dolari firmelor romanesti care incepusera sa isi dea seama ca au nevoie de asa ceva. Luxul suprem in acele zile era burgerul McDonalds pe care il mancam in Budapesta si Cola ‘adevarata’ pe care tot acolo o gaseam.

Primul test al capitalismului a avut loc tot la inceputul anilor ’90, cand fluctuatiile ametitoare ale cursului de schimb l-au invatat pe Costan cat de importanta este o valuta stabila.

“Inflatia era galopanta, iar intr-un an, din toamna pana in iarna, un dolar ajunsese de la aproximativ 50 de lei, la peste 100 de lei. Am luat credit de la banca cu 110% dobanda ca sa pot suporta diferenta de curs si pentru a continua achizitiile de componente. A fost prima criza pe care am simtit-o in capitalismul romanesc”, spune Calin Costan.

A doua si cea mai importanta criza a fost cea din 2008-2009, atunci cand afacerile firmelor ICCO s-au injumatatit intr-un singur an.

A fost de departe cea mai grea perioada pentru mine; ajunsesem ‘peste noapte’ de la afaceri de 120 mil. euro la 68 mil. euro. A fost o tragedie”, isi aduce aminte omul de afaceri.

Acesta subliniaza ca in perioadele de criza economica relatia cu bancile devine extrem de importanta, in conditiile in care calculul rece al bilantului cu greu ar putea sa mai convinga un bancher.

In 2008, doar doua banci au avut incredere sa ne finanteze, una dintre ele fiind OTP Bank. Cand afacerile ti se injumatatesc, bineinteles ca datele financiare arata prost si nu am avut ce sa aratam bancilor in afara de un istoric de peste 10 ani si planul nostru privind abordarea crizei. In astfel de perioade se depaseste zona de banking ‘automat’, in care te uiti doar la hartii, pentru ca, sa fim realisti, daca in criza te uiti doar la hartii, nu meriti ajutorul bancii. Cand colaboram cu o banca vrem o relatie simpla, cu rezultate rapide si care totodata sa fie una realista, acesta fiind si motivul pentru care am continuat realatia buna cu OTP dupa criza din 2008”, mentioneaza Calin Costan.

Adevarata criza vine cand nimeni nu vorbeste despre ea. Pentru mine, faptul ca toata lumea vorbeste acum de apropierea unei noi crize este semn ca… nu vine criza. Punctual, in anii urmatori pot aparea scaderi in sectorul rezidential imobiliar, dar nu ma astept la ceva precum in 2008.

Fondatorul ICCO spune ca avand in vedere conditiile de finantare primite de la banci, precum si propriul cash flow, in momentul de fata nu este interesat de o listare a grupului pe Bursa de Valori Bucuresti, chiar daca “brokerii ma suna”.

“Imi place ceea ce fac si nu vreau sa vand… nu ma atrage ideea de a renunta la afaceri. Nu imi place nici ideea de a incepe o afacere cu gandul de a o vinde dupa un anumit numar de ani. Poate gresesc, dar nu cred ca pentru un antreprenor este sanatos sa construiasca o afacere doar pentru a o vinde”.

“Cand auzi aceleasi idei de afaceri la cafenele si restaurante, e clar ca nu trebuie sa faci acea afacere”

ICCO nu activeaza in prezent pe segmentul imobiliar rezidential, posibilitatea intrarii in acest sector fiind practic inexistenta, mentioneaza Calin Costan.

“Sigur, acum sectorul este pe val, dar constructiile rezidentiale sunt dificile deoarece exista pericolul ca pana la obtinerea autorizatiilor, a finantarilor, a realizarii constructiei si a vanzarii apartamentelor, sa vina o noua recesiune. Chiar imi aduc aminte ca in 2007, cand era efervescenta pe creditare, m-a sunat o banca si m-a intrebat direct: ‘nu vrei 5 milioane ca sa faci un bloc?’ Erau la moda constructiile de blocuri atunci”.

Fiecare perioada economica are un cuvant cheie pe care il auzi la discutii in restaurante si cafenele. In 2007 auzeai “metru patrat”, imediat dupa criza din 2008 auzeai “megawat”, “solar”, “eolian”, intr-o perioada din anii ’90 auzeam “zahar, zahar”, iar acum incep din nou sa aud discutii despre constructii de apartamente.

Desi s-a dezvoltat puternic timp de 29 de ani, Grupul ICCO nu a facut niciodata achizitii de companii, fiecare firma fiind una nou-infiintata, inceputa de la zero de catre antreprenorul brasovean. Strategia ICCO a mizat, in tot acest timp, pe o creștere pe termen lung, fara sa vizeze extinderea pe plan extern, in conditiile in care exista suficient potential de dezvoltare in Romania.

Focusul pe dezvoltarea locala a condus firesc si la aparitia proiectelor de responabilitate sociala. In cele aproape trei decenii de afaceri, ICCO a sprijinit si initiat numeroase proiecte pentru comunitatea locala.

„De cate ori a venit cineva sa ne solicite ajutorul pentru un proiect cu impact pozitiv asupra comunitatii noastre, ne-am implicat cu cea mai mare bucurie. Am ajutat copiii din zonele defavorizate din jurul Brasovului, am sprijinit financiar performanta micilor sportivi, am sustinut evenimentele culturale de calitate, am plantat copaci si, in general, am incercat sa avem un rol pozitiv in comunitate.”

Grupul ICCO este impartit in cinci segmente de activitate:

  • Segmentul de constructii – format din mai multe firme din grup care construiesc cladiri industriale (lucrari de infrastructura si structura de rezistenta, structuri metalice, instalatii electrice, termice si sanitare si curenti slabi pentru hale industriale, logistice si spatii de birouri)
  • Segmentul de real-estate industrial – reuneste serviciile de inchiriere pe termen lung catre firme de productie industriala
  • Segmentul energetic – servicii de trading si productie energetica
  • Segmentul medical - furnizare de echipamente medicale si speciale si un spital privat ce ofera servicii de cardiologie si ortopedie
  • Segmentul electronica - productie de subansamble electronice si integrator de proiecte in telecomunicatii si IT
Sursa foto: ICCO