Intr-o lume tot mai agitata, cu deadline-uri peste deadline-uri, simtim ca avem de multe ori mai multe locuri de munca. Sunt, insa, antreprenori care au chiar oficial 2-3 proiecte atat de mari incat ar putea fi considerate cu usurinta job-uri full time. Teodor Blidarus este unul dintre acestia si, asa cum ii place sa spuna, poarta trei palarii care reprezinta fiecare cate un job full time.

Cunoscut drept cofondator si managing partner al Softelligence, companie romaneasca de tehnologie si solutii software pentru industria financiara, Teodor Blidarus a devenit in mai 2016 si presedintele Asociatei Patronale a Industriei de Software si Servicii din Romania (ANIS), pentru ca in august 2017 sa se angajeze la un nou proiect, dezvoltarea Fintech OS, firma de abia desprinsa din Softelligence, cu ambitii globale.

In pofida faptului ca Fintech OS ii ocupa acum foarte mult timp, in special in afara tarii, am reusit sa ne strecuram in agenda lui Teodor timp de circa o ora si jumatate pentru un pranz linistit la Kane Seasonal Food, restaurant bucurestean care si-a propus sa (re)prezinte in farfurie "noua bucatarie romaneasca", pe baza ingredientelor locale si de sezon.

Bancile mari nu cred ca Fintech-urile locale pot face inovatie la fel ca in afara

Blidarus sesizeaza cu o usoara dezamagire apetitul bancilor mari din Romania de a da bani pe inovatiile produse in afara tarii, pentru ca “nu au incredere ca in Romania se poate face inovatie”.

Cred ca noua in Romania ne place foarte mult sa ne simtim speciali atunci cand luam chestii din import si nu credem ca putem face si noi inovatie.

Fondatorul Softelligence este convins ca bancile din piata pot gasi inovatii importante produse de firme romanesti, dovada fiind solutiile Softelligence si, mai nou, ale Fintech OS, unde vanzarile de transformare digitala Made in Romania merg foarte bine.

“Partenerii din afara Romaniei sunt mult deschisi sa incerce ceva nou si nu ti se pun atatea intrebari de tipul: Are you for real? Suntem perceputi exact ca un partener de inovatie pentru bancile de afara”, mentioneaza Blidarus.

Piata Fintech explodeaza la nivel mondial. Ce se intampla in Romania?

Potrivit sefului ANIS, in prezent sunt cateva trend-uri majore in piata Fintech, concentrate in segmentul platilor, al creditarii si al asigurarilor. Softelligence si Fintech OS au ales sa activeze pe ultimele doua segmente, piata de payments fiind foarte aglomerata, cu jucatori mari precum Visa, Mastercard, dar si Google si Apple.

In prezent, Softelligence nu mai ofera solutii pe alte industrii in afara de banking si asigurari.

In ceea ce priveste accesul la piata Fintech, Blidarus a dat exemplul Chinei, unde 67% din populatia digitala foloseste produse si servicii create de startup-uri Fintech. In Romania, pe de alta parte, ponderea este sub 6%.

"Noi inca nu suntem in acest boom, dar pe de alta parte Romania este o piata in care bancile care dau credite de consum au facut investitii si sunt bine pozitionate in fata Fintech-urilor. Mai sunt si IFN-urile, deci este un spatiu aglomerat", atrage atentia Blidarus.

Totusi, el crede ca acest avantaj al bancilor si IFN-urilor locale nu va descuraja Fintech-urile internationale, pentru ca Romania bifeaza toate punctele din strategia acestor companii, fiind o piata emergenta, mare si cu apetit catre tehnologie.

Chatbot-urile, "inovatiile" la indemana pentru banci, dar fara mare valoare

Solutiile de tip chatbot au inceput sa fie folosite de cativa ani si de banci sau companiile de asigurari din Romania, dar acestea sunt inca la un nivel primitiv, pentru ca nu pot sa faca un profil in timp real al clientului si sa ii ofere raspunsuri care sa raspunda cu adevarat la nevoile sale, spune Blidarus.

"Un chatbot trebuie sa aiba capacitate conversationala, dar trebuie sa poata sa iti profileze si clientul in timp real. In functie de ce raspunde clientul, chatbot-ul este conectat la un “brain”, evalueaza raspunsul si ii livreaza urmatoarele intrebari. Tipologia conversatiei, ofertele pe care i le propune sunt profilate. Nu este o chestiune de cat de abil este chatbot-ul in zona de natural language processing, ci de inteligenta artificiala din spate, care personalizeaza conversatia si oferta pe care o primeste clientul", spune Teodor Blidarus.

El atrage atentia ca in pietele mature solutiile de tip chatbot sunt privite cu deja o usoara superficialitate, dar pentru tinerii care converseaza in mod normal pe diverse aplicatii de chat, ele trebuie sa existe, pentru ca este canalul preferat de comunicare.

"30% din conversatia care se face global se intampla prin chat si este clar ca cineva obisnuit cu acest canal va apela la chatbots. Solutia rezolva o nevoie, dar nu produce absolut nicio transformare in banca. Este un alt canal din strategia de omnichannel, dar nu va transforma digital banca", subliniaza Blidarus.

Un cahtbot bun este conectat la un brain, te-a identificat printr-o autentificare biometrica, iti stie comportamentul de plata, iti poate oferi in timp real servicii mai bune, mai ieftine si mai personalizate. Asta este the next big thing in ceea ce priveste solutiile de chatbots.

Proiectele de transformare digitala ale statului se misca foarte greu, dar nu pretul este problema!

Intrebat despre proiectele cu statul, Blidarus critica procesul decizional foarte lung, dar si problemele la implementare, pentru ca oamenii din companiile sau autoritatile de stat sunt nemotivati si slab pregatiti. Pe de alta parte, el spune ca nu pretul ar fi o piedica in a accepta proiecte publice, ci logistica.

Trebuie sa completezi mii de formulare, se fac licitatii, licitatiile sunt contestate. Am avut licitatii in anii trecuti pe care le-am castigat si nu am ajuns niciodata la implementare. Proiectul nu a inceput niciodata. La un moment dat iti pui problema de ce sa stai sa astepti dupa stat.

Pe langa procesul decizional foarte lung, si la implementare apare o problema la proiectele cu statul: oamenii sunt nemotivati si slab pregatiti.

"Ca sa incepi un proces de transformare digitala, tu ai nevoie de oameni care sa vrea sa schimbe lucrurile. Daca lucrezi cu o companie in care doar CEO-ul vrea sa transforme, iar ceilalti vor sa stea pe spate si sa nu faca nimic, iti va fi foarte greu sa implementezi, chiar daca castigi proiectul. Piata oricum este complicata, transformarea unei companii este dificila si atunci de ce sa iti irosesti energia intr-un proiect cu statul si sa ii impingi pe altii de la spate", spune resemnat seful ANIS.

Un nou mandat la ANIS?

“Daca ma intrebi daca vreau, raspunsul este da, pentru ca simt ca impreuna cu board-ul actual si cu echipa executiva am pornit pe un drum si suntem in mijlocul unor procese. Mi-a luat si mie ceva timp sa ma prind ce trebuie facut si in momentul de fata in mintea mea este foarte clar incotro trebuie sa ne indreptam", afirma Teodor Blidarus.

Pe de alta parte, coordonarea ANIS este un “job extrem de consumator de timp”, iar in momentul de fata are alte doua palarii mari pe cap: Fintech OS si Softelligence.

“Fintech OS este un start-up care are nevoie de foarte multa energie si l-am gandit de la inceput global. Nu mai am perioadele mai linistite de la Softelligence, la Fintech OS peste 50% din timp sunt plecat din tara”, precizeaza Blidarus.

Ce planuri are Softelligence pana in 2020

Daca in 2016 Softelligence a raportat afaceri de 3 milioane de euro, anul trecut volumul s-a apropiat de 7 milioane de euro, dar 2017 a insemnat si un punct de reper in ceea ce priveste investitiile, fiind injectat aproape un milion de euro, bani care au fost folositi pentru deschiderea unui nou birou la Craiova, dar si a celui din Londra.

Cred ca in momentul de fata suntem una dintre putinele companii antreprenoriale din Romania care investesc un milion de euro pe an si ma astept ca acest lucru sa fie motorul de crestere in continuare, pentru ca aceste investitii se duc in oameni.

La biroul Softelligence din Craiova au fost angajati 50 de oameni, iar pana la finalul anului Blidarus ar vrea sa creasca numarul la 80.

Astfel, Softelligence are acum doua centre de livrare, la Bucuresti si Craiova, si trei centre de vanzari: Bucuresti (pentru Europa Centrala si de Est), Londra (pentru Marea Britanie si Europa de Vest) si Toronto (pentru Canada si America de Nord).

Ne asteptam ca in 2020 sa ajungem la afaceri de 20-25 milioane de euro cu Softelligence.

In plus, Blidarus se asteapta ca ponderea afacerilor realizate in afara Romaniei sa urce la 60%, dar "si in tara au aparut multe proiecte de transformare digitala, unele chiar mari, de milioane de euro".

"Cred ca piata din Romania are potentialul sa tina pasul cu ceea ce facem in afara. Ma astept insa ca in 2020 ponderea in cifra de afaceri sa fie semnificativ mai mare pe extern, pentru ca se acumuleaza proiecte, iar bugetele sunt in general mult mai mari", puncteaza managing partner-ul Softelligence.

In Romania, Softelligence lucreaza cu toti asiguratorii mari si cu o parte dintre bancile care au un focus pe digitalizare: ING Bank, TBI Bank sau Idea Bank, dar si cu BCR Leasing si Provident.

In cazul TBI Bank, Softelligence a livrat alaturi de Namirial o solutie completa de identificare la distanta a clientilor si de creditare 100% digitala, prin care un client nu trebuie sa faca niciun drum in sucursala pentru a semna pe hartie.

Acum doi ani, fondatorii Softelligence au creat produsul Fintech OS, iar in august 2017 au decis sa faca spin-off, transformand Fintech OS intr-o companie de sine statatoare, care sa isi creeze propriile inovatii si sa isi formeze un canal propriu de distributie.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri