Tot mai multi romani au inceput sa ia calea antreprenoriatului, iar motivele sunt nenumarate: vor sa fie propriul sef, se simt pregatiti sa ia decizii legate de business, vor sa lucreze intr-un mediu creativ, vor un program de munca flexibil, dispun de bani si vor sa-i investeasca etc. Din pacate insa, numai una din cinci afaceri reuseste sa aiba succes, iar asta se intampla pentru ca antreprenorii nu sunt pregatiti si comit greseli din care nu doar ca nu invata nimic, dar care ii fac sa renunte la ideea de a avea un business.

50% din business-uri esueaza in primul an, iar 80% dintre ele nu supravietuiesc primelor 18 luni. Pentru cineva care vrea sa intre in lumea afacerilor, statisticile nu arata deloc bine, insa nu trebuie sa se lase descurajat.

Start-up-urile sunt despre inovatie, intuitie, despre echipa, leadership, management, parteneriate, networking si o permanenta invatare.

Una din lectiile pe care trebuie sa le invete antreprenorii care au experienta lucrului in corporatie este ca managementul antreprenorial este diferit de managementul practicat intr-o companie cu sute de angajati. Diferentele se vad pe mai multe paliere: strategie, angajamentul fata de resursa umana, controlul resurselor.

Managementul antreprenorial

Oamenii care au calitati native de manageri ii poti numara pe degete. Pe langa inteligenta si creativitate, sunt vizionari, au incredere in capacitatile lor, sunt buni comunicatori si sunt extrem de pasionati de ceea ce fac. Cei care nu se pot lauda cu asemenea calitati, dar vor sa isi transforme visul in realitate, pot invata si imbunatati aceste calitati.

Foto: Shutterstock

Concret, un antreprenor aflat la inceput de drum trebuie sa invete sa faca un plan de business si sa il implementeze, sa invete sa comunice eficient, dar si sa aplaneze conflicte, sa invete tehnici de negociere, sa invete sa-si motiveze angajatii, sa gaseasca repede solutii la probleme, sa invete sa fie un lider puternic. De asemenea, tot la capitolul "management", un antreprenor trebuie sa fie capabil sa identifice oportunitatile de business, sa atenueze riscurile , sa dezvolte relatii cu oameni din industrii diferite, sa stie cum sa obtina succes intr-o piata extrem de competitiva.

In vreme ce multi antreprenori la inceput de drum sunt convinsi ca business-ul lor va fi diferit de ceea ce exista deja pe piata si ca angajatii lor vor fi multumiti de joburile lor, realitatea arata, de cele mai multe ori, cu totul diferit. Multi antreprenori sunt nepregatiti pentru rigorile unui management de succes si sfarsesc prin a comite o serie de greseli. Pentru un antreprenor, cel mai simplu este sa invete din greselile altora. Iata cateva dintre ele:

- Angajeaza oamenii nepotriviti. Uneori, echipa poate sa faca diferenta dintre un business care se indreapta spre succes sau unul care merge spre faliment. Asadar, atunci cand faci recrutarile, tine cont de calitatile, motivatiile si personalitatea candidatului.

- Nu da feedback angajatilor. Feedback-ul ii tine pe angajati in priza, le da asigurari ca se indreapta in directia buna si ii tine motivati. Fara feedback, problemele pot escalada si firma se poate indrepta spre un faliment sigur.

- Foloseste aceeasi strategie de management pentru toti angajatii. Din pacate, foarte multi antreprenori fac aceasta greseala. Fiecare individ este diferit si trebuie sa primeasca feedback diferit.

- Nu are incredere in angajati. Orice angajator trebuie sa inteleaga ca fiecare om gandeste diferit si trebuie lasat sa-si faca munca in felul sau. Este de datoria angajatorului sa stabileasca directia de lucru si sa imparta sarcinile, insa trebuie sa aiba incredere in echipa.

Un antreprenor trebuie sa fie constient de faptul ca procesul de invatare nu o sa se termine niciodata pentru el. Un om de afaceri care vrea sa aiba succes cu business-ul pe care il conduce trebuie sa fie flexibil si sa fie mereu conectat la ce se intampla in jurul sau. In plus, poate sa isi invete si angajatii sa fie curiosi si deschisi sa invete lucruri noi care tin de specificul business-ului si nu numai. In fond, managementul antreprenorial trebuie sa fie despre invatare, despre a avea viziune si libertatea de a pune ideile in practica.

Citeste si: Suteu, Techcelerator: NU spune unui investitor doar ce vrea el sa auda

Networking antreprenorial

Networking-ul este foarte important pentru antreprenori, si nu numai. Atunci cand incepi sa lucrezi la propriul business, antreprenorul risca sa se izoleze de restul lumii pentru a se dedica in totalitate activitatilor legate de business. Un antreprenor dedicat business-ului sau va fi mereu in avantaj, insa nu trebuie sa neglijeze intalnirile cu alti oameni de afaceri sau reprezentanti ai altor industrii.

Simplul fapt de a vorbi cu alti oameni despre business-ul tau te poate ajuta sa obtii informatii utile si sa primesti feedback. De asemenea, prezentarea business-ului ori de cate ori ai ocazia este un bun exercitiu care te va ajuta sa iti imbunatatesti calitatile de comunicator. In timp, prezentarile tale vor deveni din ce in ce mai bune si oamenii vor fi interesati de ideile tale.

Nu rata evenimentele de networking pentru antreprenori. Ce avantaje ofera:

- Intri in contact cu persoane creative si curajoase, motivate si proactive, care te vor ajuta sa iti duci business-ul la urmatorul nivel.

- Iti ofera sansa sa cunosti povestile altor antreprenori, povesti care te pot inspira sau din care pot invata lectii pretioase.

- Ai ocazia sa intalnesti oameni din industrii diferite, care pot deveni parteneri de afaceri, investitori sau viitori clienti.

- Iti poti gasi mentorul.

- Poti sa iti expui business-ul in fata unui public larg si divers.

Cei care se lanseaza in lumea antreprenoriatului se asteapta sa aiba parte de o experienta inedita si chiar asa ar trebui sa fie. Strategia a fost stabilita, echipa incepe sa aiba rezultate bune, primii clienti incep sa apara. Ce mai e de facut?

Un business are sanse mari sa creasca daca ai prin preajma un mentor sau daca te inscrii intr-un program de mentorat. Pe langa avantajele evidente, poti sa legi relatii cu oameni care te pot ajuta in cariera.

Dincolo de toate aspectele mentionate pana acum, realitatea e ca un business este despre a face bani. Iar un business sanatos trebuie sa "inghita" bani pentru a creste. Multi oameni de afaceri fac gresela sa cheltuiasca mai mult decat poate business-ul lor sa produca. Asa ca, limitele trebuie stabilite de la bun inceput: fixeaza-ti un salariu sau un procent din profit.

Insa nu totul este despre bani. Daca esti dintre cei care vor sa se imbogateasca de pe urma unui business, atunci obiectivul tau trebuie sa fie urmatorul: sa cresti afacerea, apoi sa o vinzi. Cei pentru care banii nu sunt pe primul loc, vor avea alfel de castiguri: capitalul social si experienta acumulata in toti anii de antreprenoriat. Pana la urma, fiecare decide ce este mai important pentru el.

Citeste si: De ce esueaza companiile? In multe cazuri, pentru ca vor!

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »


Setari Cookie-uri