#1

#11) "Nu intarziati niciodata plata taxelor. Eu m-am aflat foarte aproape de situatia in care taxele puteau sa-mi afecteze business-ul."

Povestea lui Bogdan Florea incepe in perioada in care s-a infiintat Bursa Romana de Marfuri. Sfatuit de tatal sau sa urmeze primele cursuri de brokeri de trading din tara organizate de nou infiintata BRM, el a intrat in randul celor care urmau sa ajute marile companii sa isi investeasca banii la bursa.

Desi conditia obligatorie pentru absolvirea unui curs atat de specializat era sa ai deja varsta de 21 de ani impliniti, Florea a primit o derogare din partea conducerii BRM de a putea profesa in domeniu primind pe loc o repartizare pe post. S-a ales cu o repartitie la Flavior Orastie, companie care producea blanuri. Momentul nu a fost insa atat de prielnic bursei datorita situatiei politice din tara si, in general, din lume, astfel ca singura tranzactie cu care s-a ales timp de peste de un an de zile a fost una cu tabla zincata.

In calitate de broker de trading, el ajunsese sa castige de patru ori mai mult decat mama sa, profesoara de meserie, pana la 25.000 lei (circa 400 dolari la vremea respectiva).


#2

#22) "Este important sa aveti grija sa platiti salariile angajatilor la timp. Daca acestia sunt multumiti, afacerea nu are cum sa nu prospere."

In 1994, fosta banca de investitii BRD a devenit banca comerciala. In acest sens, au inceput sa fie cautati oameni pregatiti pentru jobul de arbitraj valutar. Dupa ce un angajat de la resurse umane l-a sunat ca sa-si depuna CV-ul, tanarul antreprenor, care era student in primul an de facultate, s-a vazut in fata faptului implinit: a obtinut un post de licitator valutar la BRD.

Din aceasta postura gestiona lichiditatile bancii si ale clientilor. A fost trimis la banci corespondente din strainatate pentru specializare (Anglia, Germania, Franta etc). La noul job l-a incantat foarte mult speculatia valutara – urmarea stirile si analiza piata din punct de vedere grafic prin intermediul caruia identifica anumite nivele psihologice (raportul dolar/marca si dolar/yen).

La 24 de ani, dupa 5 ani petrecuti in banca, s-a hotarat sa isi deschida propriul business, considerand ca nu e cel mai bun lucru de facut acela de a ramane angajat, si a infiintat prima societate de valori mobiliare impreuna cu alti 4 asociati.

Membra a Bursei de Valori, societatea lui Florea incepea sa faca business si sa aduca cat mai multi clienti care sa investeasca la bursa. La un an de zile dupa ce a deschis afacerea, a intrat in negocieri cu o banca de investitii canadiana, care ar fi urmat sa faca investitii de portofoliu in tara. "Din pacate, guvernul Ciorbea a dat o lege neprielnica mediului de afaceri autohton, Credit Swiss First Boston fiind clar convinsa ca o astfel de masura nu este deloc benefica intrarii pe piata locala", isi aminteste el.


#3

#33) "Cauta-ti clienti inainte. Daca nu are cine sa-ti cumpere produsele/serviciile, atunci nu ai un business in adevaratul sens al cuvantului."

Dupa ce s-a retras din afacerea cu valori mobiliare, el a ramas cu un portofoliu de actiuni de 200.000 dolari pe care le-a vandut cum a putut mai bine.

Apoi, cand si-a recuperat o patrime din suma investita, s-a angajat din nou, de data aceasta ca director de trezorerie la Banca Italo Romena. Desi castiga destul de bine si avea o pozitie buna, a avut surpriza sa constate ca ce se intampla in interiorul bancii nu era tocmai corect si conform principiilor sale.

"In aceste conditii am demisionat si am inceput o alta afacere, pe pietele de capital, cu Cristian Sima. Din pacate nici aceasta nu a functionat si m-am hotarat sa pun capat parteneriatului", arata Florea.

Cristina Sima este presedintele WBS Holding.

#4

#44) "Nu va ganditi la profit in primii trei ani. Daca faceti asta, veti renunta la afacerea pe care ati demarat-o in mai putin de un an de zile. Cel mai important lucru pe care il puteti face la inceput este sa acumulati experienta."

Dupa toate aceste experiente esuate, Florea a inceput sa investeasca de unul singur intr-o firma noua, dar si intr-un domeniu de activitate necunoscut de el pana atunci: cercetarea de piata. A cunoscut un grup de tineri care i-au propus un astfel de proiect de business, care s-a numit de la bun inceput Brennan.

Investitia in aceasta afacere a fost de aproximativ 50.000 euro. La sfarsitul lui 2002, compania a inregistrat afaceri sub 100.000 euro.

Pana in 2006, Brennan si-a triplat cifra de afaceri anual, iar anul trecut s-a ajuns la obtinerea a circa 2 milioane euro.

"In 2009 vom avea aproximativ 1,8 milioane euro. Motivele pentru care afacerile vor scadea cu 10% sunt date de faptul ca cea mai mare parte a clientelei noastre nu a mai investit in cercetari. Companiile si-au redus bugetele, si nu pentru ca nu au avut nevoie de serviciile noastre, ci pentru ca nu au mai avut resurse sa le sustina", sustine managerul general al companiei.

In opinia lui Florea, in perioada de criza nevoia de a efectua cercetari de piata creste, insa scade interesul companiilor de a investi, intrucat bugetele dedicate acestui segment sunt taiate intr-un mod barbar si ilogic.

#5

#55) "Trebuie sa va ajustati costurile si sa va eficientizati activitatile, astfel incat acestea sa poata functiona."

Rezultatele din acest an ale Brennan vor fi reflectate si de presiunea exercitata asupra companiei.

"De la inceputul anului a trebuit sa scadem preturile la serviciile prestate, lucru care a insemnat ca am fost nevoiti sa ne reducem costurile. Pana in mai, o parte din activitatea mea, ca administrator, a fost sa caut modalitati de a ne restructura costurile si de a mentine o rata de profitabilitate", a spus Bogdan Florea.

Incasarile au scazut, insa volumul de activitate a fost sensibil mai mare decat cel din 2008. "Altfel spus, muncim mai mult, pe bani mai putini."

#6

#66) "Trebuie sa va creati o disciplina economico-financiara si sa va stabiliti prioritatile."

De la inceputul anului, Brennan a inceput sa dezvolte componenta de consultanta, printr-un parteneriat cu Cosmin Nae, fondatorul Quantix Marketing Consulting, o firma mica de consultanta specializata in cercetarea pietei si strategie de marketing.

Printre proiectele de anul acesta, se numara studiul "Femeia, ca target", care a fost conceput ca un instrument util pentru a afla date noi si detalii relevante pentru specialistii in marketing care gestioneaza produse si marci adresate in special femeilor.

Portofoliul de clienti al companiei se imparte in mai multe domenii, cele mai importante ramanand telecomul si sectorul financiar-bancar, care aduc cate 30% din totalul afacerilor companiei, zona farma, industria petroliera (prin OMV, Petrom).

Brennan are 27 de angajati permanenti, la care se adauga, in functie de cercetarile desfasurate, zeci de colaboratori.


#7

#77) "Consultati-va cu contabilul in privinta cheltuielilor pe care le faceti."

Florea si asociatul sau, Radu Bogdan, s-au gandit sa vanda Brennan.

"A fost un crampei de moment de negocieri anul trecut, cu o companie din Europa de Vest, insa, pe fondul crizei, acestea s-au sistat. La evaluarea respectiva, Brennan valora 15 milioane euro", spune general managerul companiei.

Brennan si-a deschis un birou si in Rep. Moldova, dat fiind faptul ca exista clienti care isi desfasoara activitatea si acolo. O oportunitate de dezvoltare pentru companie este aceea de a extinde operatiunile in tari din regiune.

#8

#88) "Nu lasati sa treaca nimic pe langa voi. Riscati cat sunteti tineri si incepeti o afacere daca aveti o idee. In plus, la statutul de angajat va puteti intoarce oricand."

Libertatea pe care ti-o da sentimentul de a avea propria ta afacere nu se compara cu nimic altceva, afirma Florea. "Iar daca si reusesti in afacerea ta, satisfactia este cu atat mai mare."