#1

#1Esential intr-un business in domeniul cafenelelor si al restaurantelor este existenta unui produs real de vanzare.

"Afacerea de restaurant este pana la urma o afacere de vanzare - cumparare, la fel ca multe altele, diferenta este ca produsul este ambalat altfel", explica Catalin Mahu (foto).

De exemplu, simpla deschidere a unei pizzerii nu inseamna succes, dar pregatirea unei pizza bune poate insemna, este de parere seful La Mama. De asemenea, potrivit acestuia, modul de prezentare este important.

"Acelasi lucru este valabil pentru oricare tip de restaurant. Exista, referitor la McDonald's, o anecdota:

Doi insi stau de vorba despre succesul in afacerea de restaurant si vorbesc despre cartofi prajiti. La un moment dat, unul il intreaba pe celalalt:

- Stii sa faci cartofi prajiti?

- Da. Chiar mai buni ca la McDonald’s.

- Si atunci de ce nu ai 40.000 de restaurante?

Mai vine imediat replica, in acest caz?", se intreaba Mahu.



#2

#2"Locatia, locatia si iar locatia" reprezinta trei factori importanti in nasterea unui business in domeniul restaurantelor si cafenelelor, este de parere Catalin Mahu.

"Philip Kotler (foto), un guru al marketingului modern, spunea ca sunt trei facori esentiali in aceasta industrie: locatia, locatia si iar locatia. Iar eu ii dau dreptate", adauga el.

Kotler este fondatorul "managementului marketingului" modern, profesor de marketing international la Scoala Superioara de Management J. L. Kellogg, din cadrul Universitatii din Northwestern, SUA. El este autorul a numeroase carti, cum ar fi Conform lui Kotler, Marketing de la A la Z, Kotler despre marketing - Cum sa cream, cum sa castigam si sa dominam pietele, 10 pacate capitale de marketing - semne si solutii, Principiile marketingului etc.

In ultima perioada, un numar tot mai mare de antreprenori au renuntat la centre comerciale pentru locatii „in strada”: Marius Ghenea a inchis cafenelele din mall-uri, iar Dragos Petrescu, proprietarul lantului City Grill-City Cafe, Buongiorno, Bundetot si Caru' cu Bere, afirma ca locatiile independente au performat mai bine anul acesta decat restaurantele din galeriile comerciale. "Oamenii se intorc in strada, restaurantele din mall-uri nu mai sunt la fel de atractive”.

#3

#3Pentru a avea succes in industria restaurantelor si cafenelelor iti trebuie putere de munca si nervi de otel, afirma proprietarul La Mama si Cafepedia.

"Succesul poate sa nu apara din prima, oamenii pot fi greu de condus, iar afacerea ar putea suferi, niciodata nu ai de unde sa stii ce se va intampla cu exactitate. De aceea, este important sa te dotezi cu nervi de otel si sa nu te dai in laturi de la a munci pentru tine si business-ul pe care il incepi", explica Mahu.

Pentru o imagine de ansamblu asupra a ceea ce se intampla in piata de profil, citeste un interviu cu seful lanturilor de restaurante La Mama si cafenele Cafepedia.

#4

#4Sa fii cinstit cu tine si cu clientul tau este un alt sfat pe care Mahu il da tinerilor antreprenori care vor sa deschida o cafenea sau un restaurant.

"Nu iti minti clientul, deoarece asta este cea mai buna cale spre esec. Ofera un produs de calitate, comunica asta clientului, la un pret corect, respecta, chiar cu diminuarea profitului, calitatea si asteptarile celui care iti trece pragul", spune el.



#5

#5"Nu astepta sa te imbogatesti peste noapte!", este unul din sfaturile fundamentale pe care le da Catalin Mahu, valabil in orice domeniu probabil.

Chiar daca afacerea de restaurant este o afacere cu marje brute mari, ea are si cheltuieli operationale si de functionare pe masura.

"In aceasta situatie, la final, profitul poate fi mic", completeaza proprietarul de restaurante si cafenele.

De aceea, el le recomanda tinerilor care vor sa inceapa un business in acest domeniu sa reinvesteasca banii obtinuti pentru cresterea calitatii, ameliorarea a ceea ce au gresit pe parcurs.

"In plus, banii se intorc in timp", conchide el.

Pe fondul crizei economice, circa 20-30% dintre cafenelele si restaurantele bucurestene isi vor inchide portile, considera Mahu.

Compania Trotter Restaurant, care controleaza restaurantele La Mama si cafenelele Cafepedia, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 9-10 milioane euro, iar anul acesta isi propune mentinerea valorii in lei a acestei cifre.