Sova a sustinut, la o dezbatere PSD cu tema "Relansarea economica a Romaniei", ca in noiembrie 2012 indicatorii tehnico-economici ai autostrazii Iasi - Targu Mures au fost respinsi in Guvern deoarece acestia relevau ca proiectul costa 9 miliarde de euro.

"Ca sa lamuresc acest subiect, alaltaieri (miercuri - n.r.) am semnat hotararea de Guvern prin care i-am dat aceasta autostrada domnului Fenechiu, care spune ca o face domnia sa in parteneriat public-privat. Eu nu am niciun fel de rezerva, chiar cred cu toata taria ca un coridor care ar lega Ungheni de Bors, trecand prin Targu Neamt, Toplita, Targu Mures, Turda si urcand pe autostrada Transilvania pana la Bors ar deschide un trafic urias care ar veni si din Republica Moldova si din fostele republici sovietice. (...) Problema este ca nu poti sa mergi cu indicatori tehnico-economici de 9 miliarde de euro, pentru ca nu va putea finanta nimeni. Deci acolo s-a facut undeva o greseala ... dar trebuie refacuti si vazut cum reusim sa le unim. Intentia de a o face este indiscutabila, problema este finantarea", a sustinut Sova.

Ministrul a precizat ca, in cazul fondurilor europene pentru constructia de autostrazi, bugetul alocat in 2014-2020 maximum care poate fi folosit este de 4 miliarde de euro.

"Deci in limita acestei sume de 4 miliarde de euro poti finanta cu pana la 85% orice proiect din Romania. Dincolo de treaba asta trebuie sa stabilim ce este prioritar. Adica, daca Iasi - Targu Mures ar costa 9 miliarde de euro (...) si tu ai alocare financiara 2014-2020 patru miliarde de euro, asta ar insemna ca Iasi - Targu Mures o poti face cu alocarea financiara din 2014 pana in 2026, fara sa mai faci niciun metru de autostrada in Romania", a mai spus Sova.

El a sustinut ca Guvernul si Parlamentul vor trebui sa stabileasca care sunt prioritatile de constructie de autostrazi.

Ministerul Transporturilor a cerut mandatul Guvernului pentru constructia autostrazilor Campia Turzii - Targu Mures - Iasi si Bucuresti - Alexandria, prin parteneriat public-privat (PPP).

In nota de fundamentare a proiectului de HG se precizeaza ca reteaua trans-europeana de transport (TEN-T) centrala va trebui finalizata, la nivel de autostrada sau drum expres, pana la sfarsitul anului 2030.

In domeniul infrastructurii rutiere, aceasta va fi constituita la nivel local din urmatoarele sectiuni: Nadlac - Arad - Timisoara - Sibiu - Pitesti - Bucuresti - Cernavoda - Medgidia - Constanta; Timisoara - Moravita; Lugoj - Calafat - Craiova - Alexandria - Bucuresti; Siret - Marasesti - Buzau - Ploiesti - Bucuresti - Giurgiu; Sebes - Turda - Campia Turzii - Targu Mures - Iasi - Ungheni.

"Efortul financiar necesar in vederea realizarii acestor proiecte de infrastructura rutiera de interes national prin diverse surse de finantare utilizate in prezent este unul considerabil, iar sumele estimative a fi disponibile in perioada urmatoare, pana in anul 2030, indica faptul ca finantarea nu va fi la nivelul necesar pentru a ne indeplini obligatiile asumate. Sumele vizeaza contravaloarea studiilor de fezabilitate, a proiectelor tehnice si de executie, consultante de specialitate, executia efectiva a lucrarilor si alte cheltuieli, dupa caz", se mai arata in document.

Astfel, in vederea realizarii infrastructurii rutiere de interes national, in conformitate cu obligatiile asumate, precum si pentru accelerarea ritmului de implementare a proiectelor, se considera oportuna transferarea celor doua proiecte de autostrazi din portofoliul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine in portofoliul de proiecte al Ministerului Transporturilor, potrivit sursei citate.

Citeste si:

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat la 19 martie ca deocamdata atat el, cat si ministrul delegat pentru proiecte de infrastructura, Dan Sova, isi propun sa construiasca autostrazi, ca macar unul dintre ei trebuie sa le si faca, dar ca ar fi bucuros daca vor exista si alti ministri care sa le realizeze.

"Cel mai important lucru, dupa parerea mea, este ca unul din noi macar sa faca. Deocamdata, fiecare ne propunem. Eu voi fi foarte bucuros daca vor mai fi inca cinci ministri si fiecare sa faca cate o autostrada. Cred ca asta e important. Deocamdata incerc sa gasesc si eu o solutie, alaturi de domnul Sova, sa facem PPP-uri, sau mai bine zis sa atragem bani privati in constructia de infrastructura", a afirmat atunci Fenechiu.

El a fost intrebat de un jurnalist cum este posibil ca unele proiecte sa fie derulate de Ministerul Transporturilor, iar altele de ministrul Sova, abilitat sa construiasca de autostrazi dupa preluarea CNADNR.

Fenechiu a spus ca in prezent Ministerul Transporturilor are o directie care se ocupa de drumuri si de cai ferate si o alta pentru managementul si implementarea proiectelor, care poate sa se ocupe "de o astfel de chestiune".

Ministrul Transporturilor declarase anterior, la Iasi, ca urmeaza sa promoveze o hotarare prin care ministerul pe care il conduce va fi mandatat sa realizeze autostrada Iasi - Campia Turzii, prin parteneriat public-privat, investitie estimata la aproape patru miliarde de euro.

In decembrie, Fenechiu afirma ca regreta trecerea autostrazilor in subordinea ministerului condus de Dan Sova, intrucat avea unele proiecte pentru care s-a pregatit cativa ani, dar s-a declarat convins ca va colabora bine cu ministrul PSD.

Premierul Victor Ponta a anuntat la finele lunii februarie ca Guvernul asteapta un raspuns din partea Comisiei Europene in ceea ce priveste infiintarea Companiei Nationale pentru Autostrazi, deoarece regulile europene prevad anumite restrictii privind detinerea prerogativelor de reglementare cu cele de administrare.

La finele anului trecut, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, coordonat de ministrul delegat Dan Sova, a fost autorizat de Guvern sa ceara in Adunarea Generala a Actionarilor a CNADNR divizarea societatii in doua noi companii nationale, respectiv Compania Nationala de Autostrazi si Compania Nationala de Drumuri.

Compania Nationala de Autostrazi va functiona sub autoritatea acestui nou departament, iar Compania Nationala de Drumuri va fi organizata sub autoritatea Ministerului Transporturilor.

In luna ianuarie, CNADNR a fost trecuta in subordinea ministrului delegat pentru proiecte de infrastructura, Dan Sova, urmand ca in perioada imediat urmatoare sa inceapa procedura juridica prin care atributiile companiei sa fie delimitate.