Ministerul Integrarii Europene si cel al Transporturilor, Constructiilor si Turismului vor consulta in septembrie producatorii romani, care trebuie sa faca pana la acea data o analiza referitoare la impactul introducerii, in perioada urmatoare, a sistemului de emisii EURO 5.

In calitate de observator la grupurile de lucru din Consiliul Uniunii Europene, Romania trebuie sa-si exprime o parere referitoare la proiectul de Regulament privind introducerea standardelor de emisii EURO 5. Implementarea noilor norme de protectie a mediului presupune costuri suplimentare, dar producatorii romani vor face tot posibilul pentru a se conforma, astfel incat sa se reduca poluarea, se arata intr-un comunicat al Ministerului Integrarii Europene.

Printre propunerile din Regulament se remarca acordarea unor stimulente pentru cei care vor respecta noile standarde inainte de termenul prevazut de lege. Avantajele pot consta in acordarea de scutiri de taxe pentru cei care cumpara masini cu un grad de poluare redus, inainte de termenul obligatoriu impus de lege.

Standardul unitar al pietei interne, tinta Comisiei Europene

Comisia Europeana doreste adoptarea normelor EURO 5 pentru a asigura un standard unitar al pietei interne. Deja, unele state din UE si-au exprimat intentia de a introduce unele norme superioare nivelului EURO 4, care a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.

Tarile care vor primi omologarea pentru aplicarea normelor EURO 5 au la dispozitie o perioada de maximum 18 luni, de la data intrarii in vigoare a Regulamentului, pentru a implementa noile reguli. Vehiculele care au primit deja omologarea, dar nu au fost inca vandute, au un termen propus de maximum 48 de luni.

Se estimeaza ca Regulamentul ar putea fi adoptat pana la sfarsitul acestui an si va fi operational din semestrul al doilea al anului 2009.
Totusi, autoturismele care circula in momentul de fata folosind un standard de emisii inferior nu vor suporta restrictii de circulatie si nici nu vor trebui efectuate modificari tehnologice in vederea respectarii noilor prevederi.

Aplicarea noului Regulament va face aerul mai respirabil

Citeste si:

Comisia Europeana propune ca prin acest Regulament sa fie atinse mai multe obiective, care au ca scop reducerea semnificativa a agentilor poluanti.

Regulamentul prevede reducerea cu pana la 80% a emisiilor de pulberi in suspensie pentru autovehiculele pe motorina si diminuarea cu pana la 20% a emisiilor de oxizi de azot (NOx) pentru autovehiculele pe motorina, pentru care s-a propus ca valoarea limita minima pentru emisiile de NOx sa ajunga pana la 200 mg/km.

Totodata, printre obiectivele Regulamentului sunt reducerea intr-o masura de pana la 25%, cu o valoare limita de 60 mg/km, a emisiilor de oxizi de azot si hidrocarburi si pana la 75%, cu o valoare limita de 75 mg/km pentru autovehiculele pe benzina.

De asemenea, Comisia Europeana vrea sa creasca cerintele de durabilitate pentru dispozitivele de control al poluarii de la 80.000 km la 160.000 km si sa oblige producatorii, dealerii si service-urile sa creeze un sistem electronic cu informatii privind repararea si intretinerea vehiculelor. In cadrul noului Regulament se va renunta la exceptia care permitea autoturismelor cu o greutate mai mare de 2.500 de kg sa intre in categoria vehiculelor usoare.

Statele membre si Parlamentul European decid forma finala a Regulamentului

Propunerea pentru noul Regulament a fost redactata de Comisia Europeana si a fost trimisa Consiliului Uniunii Europene si Parlamentului European. Statele membre UE si Parlamentul European isi vor exprima pozitia oficiala privind adoptarea finala a actului legislativ, in cadrul unei proceduri de co-decizie, dar si data de cand va fi aplicabil standardul EURO 5.

Regulamentul este un act legislativ comunitar obligatoriu care se aplica direct de catre statele membre UE fara a fi necesara transpunerea acestuia in legislatia nationala.