Presedintele si totodata CEO al Ford Europa, John Fleming a avut o intrevedere, marti dimineata, la Salonul Auto de la Geneva cu primul ministru al Romaniei, Calin Popescu Tariceanu si i-a prezentat acestuia standul Ford din cadrul Salonului, profitand de aceasta ocazie pentru a discuta pasii urmatori necesari pentru incheierea tranzactiei.

“Urmare a deciziei Comisiei Europene cu privire la privatizarea Automobile Craiova, emisa saptamana trecuta, care a confimat faptul ca Ford a fost deschis si transparent pe parcursul intregului proces, m-am bucurat sa ma intalnesc cu premierul Tariceanu, prilej cu care am reconfirmat angajamentul nostru ferm cu privire la uzina din Craiova”, a declarat John Fleming, potrivit NewsIn.

El a adaugat ca prin adoptarea legii speciale si in urma aprobarii Comisiei Europene din data de 27 februarie 2008, Ford este pe deplin pregatit sa finalizeze toate eforturile depuse pana in acest moment si sa devina proprietar al fabricii din Craiova in viitorul cel mai apropiat.

Deputatii au adoptat ieri cu 238 de voturi pentru, 16 impotriva si cinci abtineri legea privind privatizarea Automobile SA Craiova, decizia fiind luata la nici o saptamana dupa ce Comisia Europeana a constatat ca societatea a beneficiat de un ajutor de stat ilegal in procesul de privatizare.

Comisia Europeana a anuntat saptamana trecuta ca Automobile Craiova a beneficiat de un ajutor de stat ilegal in procesul de privatizare si a cerut Guvernului Romaniei sa recupereze 27 de milioane de la intreprinderea craioveana, valoarea estimata a prejudiciului suferit de statul roman.

Comisia Europeana si-a finalizat investigatia aprofundata privind privatizarea Automobile Craiova, efectuata in temeiul normelor privind ajutoarele de stat prevazute de Tratatul CE. In urma investigatiei deschise in octombrie 2007, s-a constatat ca Romania a impus o serie de conditii referitor la vanzare care aveau drept obiectiv asigurarea unui anumit nivel de productie si ocupare a fortei de munca, acceptand in schimb un pret de vanzare mai mic. Realizarea unui nivel mai ridicat de productie si de ocupare a fortei de munca pentru Automobile Craiova prin vanzarea conditionata si, dimpotriva, obtinerea unor venituri mai mici de catre statul roman reprezinta ajutor de stat. Pentru a evita ca intreprinderile sa beneficieze de avantaje neloiale fata de concurenti, nu se pot acorda ajutoare decat in conditii stricte.

Citeste si:

In cazul acestei privatizari nu se aplica niciuna dintre conditiile respective si, prin urmare, ajutorul este incompatibil cu piata comuna.

In mai 2007, Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), a anuntat vanzarea participatiei de 72,4% pe care o detinea in cadrul Automobile Craiova. Autoritatile romane au asociat privatizarii conditii specifice, in special realizarea unui nivel minim de productie de 200 000 de automobile in al patrulea an de la privatizare si a unui nivel minim al investitiilor, precum si mentinerea tuturor celor 3.900 de fosti angajati ai intreprinderii Automobile Craiova si ai filialei acesteia, Daewoo Romania.

Ford a fost singura intreprindere dispusa sa prezinte o oferta in aceste conditii. Aceasta a oferit un pret de cumparare de 57 de milioane de euro si a castigat licitatia.

Comisia a deschis o investigatie in octombrie 2007, intrucat era preocupata de faptul ca privatizarea Automobile Craiova printr-o licitatie conditionata ar fi putut avea drept rezultat scaderea pretului de vanzare, implicand, prin urmare, ajutor de stat.

Investigatia Comisiei a aratat ca impunerea conditiilor respective a dus la scaderea pretului de vanzare, subliniaza Comisia. Valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul roman din activele industriale de baza, participatie cumparata de Ford, a fost estimata la 84 de milioane de euro.

In consecinta, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decat economica in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la venituri in valoare de 27 de milioane de euro. Dat fiind ca acele conditii au asigurat obtinerea unui anumit nivel de productie, de ocupare a fortei de munca si de investitii, licitatia conditionata a conferit un avantaj economic intreprinderilor Automobile Craiova si Daewoo Romania. Acest avantaj a fost finantat din veniturile la care statul a renuntat prin vanzare.