Mona Nicolici se afla in fruntea proiectului Romania Meseriasa, un proiect de schimbare a invatamantului profesional, derulat de Petrom. Scopul acestui program este de a schimba invatamantul profesional din Romania prin reorientarea tinerilor catre scoli de meserii si cresterea respectului atat al acestora pentru profesia lor cat si a celor din jur.

Invatamantul profesional, Cenusareasa educatiei

"Sistemul de invatamant profesional a fost, cumva, Cenusareasa educatiei, spre care au fost ghidati copiii cei mai slabi, profesorii cei mai slabi, nu s-au facut investitii, iar angajatorii nu au fost sprijiniti sa intervina in procesul educational sau sa dea un input pe partea de nevoi reale ale pietei muncii. In acest moment, acesti copii sunt pregatiti in scoli ca sa termine o scoala, cum sunt pregatiti, insa, nu a interesat pe nimeni", a declarat Mona Nicolici.

Potrivit acesteia, intre cele mai mari probleme ale sistemului educational profesional se numara curriculum depasit si neadaptarea calificarilor la nevoile actuale ale pietei muncii.

"O problema foarte mare este de curriculum, de materiile pe care copiii le invata. Ei invata romana, matematica, fizica, iar la bacalaureat nu dau examen din materiile de profil, de aceea si rateaza BAC-ul asa de mult. Elevii dau examene la romana si matematica la fel ca la un liceu teoretic. Ar trebui vazuta si partea de continut pe care ei il invata in scoala, asa incat sa fie adaptat calificarii", a explicat managerul de sustenabilitate al Petrom.

Ea a aratat ca este important ca elevii din scoli profesionale si chiar din licee tehnologice sa invete sa scrie, sa vorbeasca, sa invete o limba straina, insa, in continuare, accentul trebuie pus pe materiile de profil si pe practicarea meseriilor.

Si desi practica este mama invataturii, Mona Nicolici a aratat ca multi elevi nu fac practica nici macar o zi in cei trei sau patru ani de scoala.

"Sunt scoli in care elevii au in program multe ore de practica, insa si le rezolva printr-o vizita la diversi angajatori. (...) Am descoperit extrem de putini copii care fac practica pe bune, inca din timpul scolii intr-o fabrica sau intr-o companie pe profilul respectiv. (...) Sunt si profesori si directori de scoli care doar bifeaza practica, cer o hartie si asa scapa mai usor", a aratat Mona Nicolici.

Ce se intampla daca pleaca o companie din tara?

Mona Nicolici sustine ca ideea invatamantului dual este o propunere buna pentru sistemul de invatamant profesional, insa statul nu trebuie sa lase toata responsabilitatea pe umerii companiilor private.

"Sistemul dual este o propunere buna pentru educatia profesionala din Romania, insa nu se gandeste nimeni ca in Romania nu poti sa creezi un sistem de educatie profesionala care sa depinda exclusiv de angajatori, in conditiile in care Romania pleaca companiile. Pleaca pentru ca nu au autostrazi, pentru ca taxele sunt enorme, pentru ca politicul pune presiune. Si daca pleaca o companie s-a terminat cu scoala aceea. In concluzie, sistemul de stat trebuie sa existe si sa investeasca in aceeasi masura", a explicat Mona Nicolici.

Citeste si:

Potrivit acesteia, statul trebuie sa incurajeze companiile sa se implice in astfel de programe prin oferirea de facilitati fiscale, aratand ca desi pare simplu de realizat, practica presupune costuri mari.

Practica cu atatia copiii presupune costuri, pentru ca inseamna scoaterea oamenilor din productie. Mai mult, in unele domenii sunt greu de asigurat securitatea si siguranta copiilor. (...) Angajatorii trebuie sustinuti prin acordarea de facilitati fiscale

Meseriasi imbatraniti, calificari depasite

Nicolici a aratat ca, in ultima perioada, angajatorii sunt cei care se indreapta spre Ministerul Educatiei si incearca sa gaseasca solutii, deoarece raman fara oameni in companii, in contextul in care meseriasii buni imbatranesc, iar tinerii nu sunt pregatiti conform nevoilor pietei muncii.

"De circa un an de zile au inceput companiile sa vina spre Ministerul Educatiei, pentru ca nevoia companiilor de a avea meseriasi este foarte mare. Au imbatranit meseriasii, iar calificarile din scoli nu au fost adaptate la nevoile actuale ale pietei. Inca sunt calificari de care angajatorii nu au nevoie, nu au fost adaugate calificari noi, pentru ca nimeni nu a stat de vorba cu angajatorii. Este o ruptura acolo", a mai spus managerul de sustenabilitate al Petrom.

Mona Nicolici a aratat ca pentru ridicarea nivelului invatamantului profesional este nevoie de o colaborare intre sistemul educational de stat si mediul privat.

As vrea sa nu se mai carpeasca sistemul si sa vedem care ar fi formula cea mai buna. Nici angajatorii, nici statul nu pot acoperi totul, insa poti sa accesezi fonduri din alte parti. Sau daca agreghezi angajatorii in jurul unei scoli, fiecare poate veni cu o parte, insa si statul poate contribui. Sau, daca decizi ca primaria este administratorul scolii, primaria sa sustina scoala profesionala

Mona Nicolici a incheiat spunand ca in perioada urmatoare OMV Petrom va prezenta o propunere in care va prezenta un sistem educational profesional ideal.

"Derulam un studiu si incercam sa venim cu o propunere foarte concreta, legata de cum vedem noi, intr-un sistem ideal, scoala profesionala in tara noastra si vom veni cu o propunere de politica publica, care sa includa sistemul dual", a explicat managerul de sustenabilitate al celui mai mare producator de petrol si gaze la nivel local.

Tabara Meseriasilor din Tara lui Andrei organizata de OMV Petrom se deruleaza in acesta perioada la Bran. Anul acesta, Tabara reuneste peste 270 de elevi de la scolile profesionale si liceele tehnologice, care studiaza la unul dintre urmatoarele domenii: petrol si gaze, constructii, instalatii si lucrari publice, mecanica, electric si turism si alimentatie. Alaturi de cei 270 de elevi, in tabara vor fi prezenti si 55 de profesori.

Tabara Meseriasilor este un proiect educational adresat elevilor de la scolile profesionale si liceele tehnologice din Romania, care completeaza programa scolara, ajutand viitorii meseriasi sa fie mai pregatiti pentru piata muncii, dupa incheierea studiilor.

Timp de sapte zile meseriasii participa la un program intens care imbina profilarea vocationala, cursurile de dezvoltare personala si atelierele practice specifice fiecarei meserii. In cadrul atelierelor de dezvoltare personala, elevii invata notiuni de baza despre comunicare, lucru in echipa, spirit antreprenorial, dar si pregatirea in fata angajatorului. In continuare, elevii participa la atelierul practic, in care lucreaza cot la cot alaturi de mentorul lor - un profesionist din domeniu, pentru a realiza un proiect final, specific meseriei alese.