Romania sta prost la capitolul servicii, iar despre acest lucru auzim adesea. Insa ceea ce nu stiu angajatii, care refuza sa zambeasca clientilor si nu vor sa rezolve problemele clientilor, este ca daca ar face aceste lucruri s-ar face un bine lor, in primul rand pe ei. Un angajat zambitor si dedicat are toate sansele sa fie remarcat si sa evolueze in cariera, sustine trainerul Octavian Pantis.

"Cu totii, cand suntem clienti, avem nemultumiri de modul in care suntem tratati. Aceasta este o zona unde Romania este inca in spate (in spatele altor tari - n.red). Daca avem malluri cat cuprinde, calitate in servicii, manifestata in primul rand printr-un zambet natural si prietenos al celui care presteaza serviciul, inca nu avem, pe scara pe care ar trebui sa o gasim si pe care o gasim in alte tari. In strainatate vanzatorii zambesc, iar clientul ajunge sa cumpere ceva, macar de jena. La noi, cand intri intr-un magazin ai sentimentul ca deranjezi, ca vanzatoarele erau ocupate cu telefonul sau vorbeau intre ele, iar tu ar fi bine sa te descurci cu ce e disponibil pe raft", a declarat Octavian Pantis, cofondator al companiei de training Qualians.

Pantis a aratat ca si in banci se intampla acelasi lucru, aceste institutii dorindu-si cat mai putina interactiune cu clientul.

"Si in banci sunt probleme mari, pentru ca bancile nu mai vor sa aiba de-a face cu clientii in mod direct. Bancile te dau pe mana bancomatelor sau te trimit pe site. Mesajul este «ia lasati-ne in pace, ca avem treaba. Eventual, veniti noaptea, v-am dat aplicatii, folositi-le». Miscarea aceasta spre tehnologie nu a aparut neaparat din dorinta clientilor, ci pentru ca bancile si-au dorit sa optimizeze costurile. Pentru client acest lucru este bun, pentru ca se poate folosi de aplicatii, care ii permit sa verifice diverse lucruri, insa cand va avea o problema isi va doro sa poata vorbi cu cineva. Iar in tot mai multe locuri nu mai ai cu cine vorbi", a explicat trainerul.

Cum te ajuta zambetul

Interactiunea dintre oameni ramane importanta, in special in domeniul serviciilor, si nu poate fi inlocuita in totalitate de tehnologie, iar angajatorii si angajatii pot da calitate acestor interactiuni.

Interactiunile mai au inca loc de imbunatatire

Pe de-o parte, angajatorii sunt cei care pot investi in cursuri de dezvoltare a oamenilor, in care salariatii pot invata cum pot deveni angajati mai buni si cum pot deservi cu succes clientii.

"Exista programe despre cum sa fii un bun angajat, cum sa intelegi ca tu esti primul care castiga din asta. Daca cineva iti cere sa zambesti, nu o face pentru ca o sa-i fie supermarketului mai bine sau bancii, ci pentru ca in primul rand angajatul va fi mai castigat, timpul va trece altfel si acesta va avea sentimentul unei munci bine facute. Angajatii afla cum sa manifeste un interes sincer pentru cel din fata lor, sa il ajute sa isi rezolve problema, nu un interes de a scapa de el", a precizat Octavian Pantis.

Nu te obliga nimeni sa ai un job in linia intai, insa, daca esti acolo, ai obligatia sa multumesti acel om. Caci daca nu o faci, poti sa spui ca ai scapat de el, insa problema ramane

Potrivit lui Pantis, un curs care poate imbunatati atitudinea angajatilor ce interactioneaza cu clientii presupune o investitie de 100-150 de euro de persoana, iar principalele companii care fac acest gen de investitie sunt din domeniile telecomunicatii si retail.

Trainerul Octavian Pantis subliniaza faptul ca angajatul este primul care are de castigat daca isi imbunatateaste atitudinea, iar avantajele pot veni inclusiv din zona financiara.

"Oricum castigi 1000 de lei, daca nu zambesti si esti nervos tot timpul, la finalul luni iesi cu 1.000 de lei si nervos. Daca incerci sa te bucuri de seviciu, atunci vei castiga 1.000 de lei cateva luni si vei avea si un sentiment placut al muncii, iar, pe langa acestea, iti garantam ca in cateva luni o sa castigi 1.500-2.000 de lei. Rapid te vad clienti si iti cresti veniturile din bascis sau te vede un branch manager sau seful de magazin, pentru ca esti altfel decat majoritatea si iesi in evidenta", a aratat Octavian Pantis.

Qualians este o companie est-europeana, cu activitate din 2004 pe piata locala. In Romania, Qualians ofera servicii de coaching si consultanta, traininguri personalizate si cursuri deschise. Aproximativ 6.000 de persoane din companii cu activitate locala urmeaza programele Qualians in fiecare an, 51% dintre acestia fiind middle manageri, iar 6% top manageri. De asemenea, sute de profesionisti de diferite specializari participa anual la cursurile deschise organizate de companie.

Qualians detine franciza TMI in Romania si firma de teambuilding Ecoxtrem, iar cumulat, in 2015, a obtinut cifra de afaceri de 1,9 milioane de euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri