Directorul general al E.ON Romania, Frank Hajdinjak, a declarat ca nu este un moment bun pentru cresterea pretului gazelor naturale din productia interna de catre OMV Petrom, intrucat oricum "exista suficienta presiune pe pret".
"Nu este un moment bun pentru cresterea de catre OMV Petrom cu 6% a pretului gazelor naturale. OMV Petrom inca nu a luat decizia finala in aceasta privinta, iar discutiile cu compania si Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei continua", a afirmat Hajdinjak, citat de Mediafax.

OMV Petrom a anuntat la sfarsitul lunii septembrie ca vrea sa majoreze cu circa 6% pretul gazelor din productia interna furnizate clientilor, de la 495 lei la 525 lei pe 1.000 metri cubi, ceea ce ar avea un impact de sub 1% in tarifele platite de consumatorii industriali si nu va afecta populatia.

Totodata, OMV Petrom a aratat ca pretul gazelor din productia interna nu a mai fost modificat din luna februarie 2008, "nici macar pentru a compensa inflatia cumulata".

Pe de alta parte, consumatorii industriali de gaze s-au confruntat in acest an cu doua majorari ale pretului gazelor, cu aproape 10% in luna iulie si cu 8% la 1 octombrie. Pretul gazelor platit de populatie si de producatorii de energie termica a ramas insa constant si va fi mentinut pana la 31 martie 2012, conform unei decizii a ANRE.

OMV Petrom benficiaza, intr-o masura redusa, de cresterile preturilor din iulie si octombrie, avand in vedere ca distribuie gaze prin intermediul subsidiarei Petrom Distributie Gaze, infiintata in 2007, cu circa 14.000 de clienti, in special in mediul rural.

Consumatorii de gaze, atat cei industriali, cat si cei casnici, sunt alimentati prin intermdiul asa-numitului cos de gaze. Structura acestui cos este diferentiata pe tipul de consumator.

Astfel, pentru un consumator industrial cosul este format intr-o masura mai mare din gaze de import, mai scumpe decat cele din productia interna. Pentru consumatorii casnici cosul contine mai multe gaze produse in Romania.

De asemenea, consumatorii din Romania sunt alimentati cu gaze in regim reglementat, adica la preturi stabilite de ANRE, si la preturi negociate, asupra carora ANRE nu poate interveni.

Daca OMV Petrom va decide sa scumpeasca gazele cu 6%, masura ii va afecta pe distribuitori si furnizori, impreuna cu clientii industrilali ai acestora, dar nu si populatia, care beneficiaza de un tarif stabil pana la 31 martie 2012, conform deciziei ANRE.

Decizia de majorare a pretului de catre OMV Petrom nu poate fi contestata de ANRE, institutie care are rolul de supraveghere a pietei, deoarece pretul la care compania vinde gazele nu este impus de ANRE, ci este unul stabilit prin negociere.

Totodata, pretul gazelor produse intern este unul recomandat de catre ANRE, astel incat companiile care produc gaze in Romania le pot vinde la orice pret doresc, atata timp cat gasesc cumparatori.

Guvernul s-a angajat in fata FMI sa creasca preturile pentru consumatorii industriali in doua etape, respectiv iunie-iulie si trimestrul IV al acestui an, fara sa fie specificate procentajele de majorare in scrisoarea de intentie.

Fondul Monetar International a cerut Executivului sa prezinte, pana in luna septembrie, un calendar etapizat de liberalizare a preturilor gazelor naturale pana in 2013 in cazul companiilor si din 2013 in 2015 in cazul populatiei. Liberalizarea preturilor vizeaza si sectorul energiei electrice.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri