"Astfel, in urma unei sesizari anonime formulata in 2011, ANAF a declansat, in 2012, prin Directia Generala de Administrare a Marilor Contribuabili (DGAMC), o inspectie fiscala, la nivelul GSP. Dupa un an si jumatate de inspectie, in luna august 2014, ANAF a suspendat inspectia invocand doua motive: primirea unor informatii solicitate unor autoritati fiscale din afara tarii, cat si pentru emiterea unei decizii a Comisiei Fiscale Centrale, privind intrepretarea unor dispozitii legale cu privire la regimul taxarii operatiunilor efectuate cu platforme marine in zona Marii Negre", a declarat Gabriel Comanescu (foto, in prim-plan).

Comisia Fiscala Centrala nu a formulat pana in prezent niciun raspuns, mai spune Gabriel Comanescu, activitatea acesteia fiind obstructionata constant de catre vicepresedintele ANAF Florin Tunaru, aducand grave acuzatii membrilor Comisiei. "Desi inspectia era suspendata, in data de 9 decembrie 2014 inspectorii DGAMC s-au prezentat la sediul GSP, cu un proces verbal de control deja intocmit, care concluziona ca societatea noastra nu ar fi avut “drept de deducere din impozitul pe profit” rezultat din relatiile de afaceri cu parteneri externi. Sesizand abuzurile, am formulat punct de vedere bazat pe conventiile de evitare a dublei impuneri, motiv pentru care inspectorii DGAMC au intocmit un nou proces verbal, la data de 11 decembrie 2014, prin care nu au mai retinut vreo incalcare a legii"

In aceeasi perioada, spune Gabriel Comanescu, "inspector DGAMC Adriana Bour, a solicitat printr-o fituica, nesemnata, nedatata, neinregistrata conform procedurilor legale (vezi anexa), ca societatea sa puna la dispozitie o serie de documente. In continuarea acelorasi demersuri abuzive, doamna inspector Bour, a solicitat printr-un email, trimis de pe o adresa personala, completarea listei de documente. In urma acestor abuzuri, GSP a formulat plangere penala catre DNA impotriva doamnei inspector Bour".

Acuzatii in presa de evaziune de 18 milioane $

Gabriel Comanescu a declarat ca in Reporter NTV ar fi aparut informatii fabricate la comanda lui Florin Tunaru, in colaborare cu Sorin Strutinsky si Radu Mazare. Potrivit acestor informatii aparute in presa "Gabriel Comanescu, un apropiat al lui Traian Basescu, dar si alti doi asociati ai Grup Servicii Petroliere sunt cercetati penal pentru evaziune fiscala. [...] In anul 2008, platformele de foraj marin Jupiter, Prometeu si Saturn au fost vandute catre o firma din Malta, care ar apartine tot asociatilor din GSP. Valoarea tranzactiei s-a ridicat la 96 de milioane de dolari, din care TVA datorata statului era de 18 milioane de dolari".

In continuare, jurnalistii Reporter NTV, spun ca "Inainte de vanzare, celor 3 platforme li s-a schimbat clasificarea in vase de navigatie, categorie pentru care nu se plateste TVA. Anchetatorii au aratat ca acest lucru s-a facut dupa ce, in urma unei solicitari, Ministerul Finantelor a anuntat GSP ca pentru tranzactia respectiva trebuie achitat TVA. Ulterior, cele 3 platforme au fost inchiriate de societatea din Malta tot catre Grup Servicii Petroliere, pentru a fi exploatate in continuare".

In Decembrie 2005, GSP a achizitionat de la OMV Petrom, companie detinuta majoritar de catre OMV Austria, 6 platforme de foraj marin de tip jack-up, printre care Jupiter, Prometeu si Saturn (foto jos) – vandute in 2008 catre firma din Malta, care apartine tot grupului GSP, 5 vapoare si o macara plutitoare (Uranus). Acestea au fost cumparate printr-un credit bancar, rambursat integral.

"Aceste platforme, aflate sub clasificarea Autoritatii Navale Romane (ANR), aveau nevoie de imbunatatiri considerabile pentru a putea obtine autorizatie pentru activitati de exploatare in cele mai importante zone petroliere din lume, imbunatatiri care necesitau zeci de milioane de dolari finantare. Sub ANR nu puteam obtine aceasta finantare, pentru ca certificarea tehnica acordata de catre autoritatea romana nu era recunoscuta de compania de asigurari si banca internationala creditoare. Pe de alta parte, o acreditare a American Bureau of Shipping, realizata prin vanzarea celor trei platforme de tip jack-up, catre firma din grupul GSP nou infiintata in Malta, elimina acest impediment. In acelasi timp, clasificarea nu s-a schimbat", a declarat Gabriel Comanoiu. El a adaugat ca o astfel de finantare majora, de mai multe zeci de milioane de euro, nu o putea obtine de la o banca din Romania.

De asemenea, Gabriel Comanescu a mai citat un Raport de Expertiza Tehnica Maritima din 12 noiembrie 2013 privind Platfomele de Foraj Maritim Saturn, Jupiter si Prometeu (vezi anexa) care atesta ca “cele trei platforme de foraj marin sunt, pe intelesul legii, nave nepropulsate specializate in situatia deplasrii lor pe mari si oceane pana la locul de destinatie in zonele de interes economic unde efectueaza forajul pe pozitii stationare”.

Potrivit documentului, intocmit de expertul tehnic maritim Aurel Ionescu, “clasa atribuita platformelor de catre registrele navale sub a caror autoritatea au fost construite si supravegheate in exploatare, respectiv Registrul Naval Roman si American Bureau of Shipping, au atribuit acestor nave clasa de navigatie nelimitata. Conform istoricului utilizarii lor prezentat mai sus, ele au navigat, fara limitari sau retrictii, si au fost implicate in proiecte de foraj in Marea Neagra, Marea Mediterana si Marea Nordului”.

Citeste si:

"Prima platforma de tip jack-up construita in lume pentru firma Zapata Oil, a fost proprietatea lui George W Bush. Poate il convocam pe domnul Bush sa ne spuna daca este mobila sau nu", a mai spus Gabriel Comanescu.

In Ordonanta, nr. 42 din 1997 privind transportul maritim si pe caile navigabile interioare, Art. 23 mentioneaza ca "sunt nave, in intelesul prezentei ordonante, navele maritime si fluviale de orice tip, propulsate sau nepropulsate, care navigheaza la suprafata sau in imersie, destinate transportului de marfuri si/sau de persoane, pescuitului, remorcajului sau impingerii, aparate plutitoare cum ar fi: drage, elevatoare plutitoare, macarale plutitoare, graifere plutitoare si altele asemenea, cu sau fara propulsie, precum si instalatiile plutitoare care in mod normal nu sunt destinate deplasarii sau efectuarii de lucr„ari speciale, cum ar fi: docuri plutitoare, debarcadere plutitoare, pontoane, hangare plutitoare pentru nave, platforme de foraj si altele asemenea, farurile plutitoare, ambarcatiunile mici si cele destinate activitatilor de agrement".

Gabriel Comanescu: Activitatea GSP a fost afectata

Abuzurile au continuat, si "in data de 16 decembrie 2014 s-a prezentat la sediul GSP, domnul inspector Burduja Doria, care ne-a transmis un document care face referire la o adresa emisa de Ministerul Finantelor Publice si inmanata personal de domnul vicepresedinte ANAF, Florin Tunaru, echipei de control. Prin acest document se solicita ca GSP sa puna la dispozitie aceleasi informatii cerute anterior de doamna Bour. Acest document, tiparit pe o foaie A4, nu poarta antet oficial, nu are numar de inregistrare al emitentului, nu este stampilat si nu este avizat de catre conducatorul activitatii de inspectie fiscala, conform legii. Mai mult, informatiile solicitate, exced perioada supusa inspectiei, referindu-se la o perioada care fusese deja verificata, inspectia finalizandu-se fara constatari de incalcare a legislatiei fiscale", declara patronul Grup Servicii Petroliere.

In opinia sa, in urma demersurilor abuzive ale inspectorilor DGAMC, activitatea societatii a fost obstructionata, paralizand desfasurarea activitatii companiei in raport cu partenerii interni si externi.

"Atragem atentia ca inspectia fiscala din cadrul GSP, inceputa in 2012, se desfasoara in continuare intr-un cadru ilegal, sub doua aspecte: desi trebuia sa dureze conform legii maxim 6 luni, s-a prelungit nejustificat timp de aproape 2 ani; desi aceasta inspectie a fost suspendata, ea se deruleaza in continuare in mod abuziv. Ca urmare a celor de mai sus, vom continua demersurile legale deja initiate, respectiv formularea de noi plangeri penale pentru savarsirea infractiunii de abuz in serviciu, la adresa tuturor functionarilor responsabili. Totodata, solicitam institutilor statului sa intervina ferm pentru oprirea acestor abuzuri, cu consecinte grave asupra functionarii activitatii economice a societatii si restabilirea de urgenta a unui climat specific statului de drept", mai spune Gabriel Comanescu.

Grup Servicii Petroliere S.A. (GSP) a fost infiintata in 2003 ca o companie de servicii in zona forajului pe mare (offshore). In Decembrie 2005, GSP a achizitionat de la OMV Petrom, companie detinuta majoritar de catre OMV Austria, 6 platforme de foraj marin, 5 vapoare si o macara plutitoare. Acestea au fost cumparate printr-un credit bancar, rambursat integral. Dupa achizitionarea acestora, GSP a inceput un amplu proces de modernizare si de extindere a activitatilor pe pietele internationale.

In ultimii 10 ani, GSP a investit in modernizarea si extinderea flotei si a bazelor logistice peste 1 miliard de euro. In prezent, GSP detine 3 baze operationale in Porturile Constanta, Agigea si Midia si opereaza 8 platforme de foraj marin, 13 vapoare multifunctionale, 3 vapoare destinate constructilor marine si 2 macarale marine. GSP a desfasurat sau desfasoara operatiuni in Marea Neagra, Marea Nordului, Marea Mediterana, Golful Mexic, Golful Persic, Marea Pechora. In prezent peste 3000 de persoane lucreaza pentru GSP. Compania are deschide birouri de reprezentare sau filiale in Olanda, Marea Britanie, Rusia, Turcia, Tunisia, Malta, Cipru, Mexic, Singapore, Luxemburg, EAU.

Peste 90% din cifra de afaceri a GSP este realizata exclusiv in afara Romanei, iar 10 la suta se realizeaza in tara numai cu societati private. De la infiintare, GSP nu a obtinut venituri din contracte cu societati de stat din Romania.