O analiza privind rezultatele financiare ale principalilor jucatori din piata bauturilor racoritoare arata ca, in ciuda crizei economice, romanii nu au renuntat in ultimii ani sa consume bauturi racoritoare. Dovada ca piata bauturilor racoritoare a crescut de la 4.81 miliarde lei in 2010 la 5.04 miliarde lei in 2014, ultimul an calendaristic pentru care exista cifre oficiale. Singurul an in care producatorii au inregistrat un recul a fost 2011, cand afacerile din acest sector au scazut puternic, cu aproape 2 miliarde de lei, la 3.16 miliarde lei.

Coca-Cola, preferata romanilor

Cel mai important jucator din Romania, in acest sector, a fost, in toti acesti ani, Coca-Cola HBC Romania SRL, producatorul marcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Dorna, Dorna Izvorul Alb, Poiana Negri si Nestea. Afacerile companiei au crescut de la 1,75 miliarde lei in 2010 la 1.83 miliarde lei in 2014, vanzarile Coca Cola reprezentand mai mult de 70% din piata. Coca Cola HBC Romania este si cea mai profitabila firma din domeniu, reusind in 2014 un profit de 102 milioane lei, in crestere cu aproape 20 mil. lei fata de anul 2013, insa in scadere cu aproape 80 milioane lei fata de rezultatul din 2010.

Pe locul secund in clasamentul celor mai importanti jucatori din piata bauturilor racoritoare s-a situat in ultimii cinci ani imbuteliatorul marcilor Pepsi, 7UP, Prigat, Lipton, Mountain Drew, Quadrant Amroq Beverages SRL, firma preluata de PepsiCo, cu afaceri ce s-au mentinut relativ stabile in ultimii cinci ani, in jurul nivelului de 600 milioane lei.

Locul trei al clasamentului este ocupat de Romaqua Group SA, compania care produce, printre altele, apele minerale Borsec, Aquatique si Stanceni, alaturi de sucurile Giusto si Quick Cola. Business-ul companiei a evoluat de la 550 milioane lei in 2010 la 560 de milioane lei in 2014, cu un record de afaceri in 2012, anul in care a depasit pentru prima data bariera de 600 milioane lei, apropiindu-se de nivelul celor de la Quadrant Amroq Beverages SRL.

Urmatoarele companii care completeaza topul celor mai importanti jucatori din piata bauturilor racoritoare sunt Tymbark Maspex Romania SRL, European Drinks, Rio Bucovina SRL, La Fantana SRL, Euroavipo SA, Perla Harghitei SA si Rieni Drinks SRL, cu afaceri cumulate ce au depasit 8.7 miliarde lei in 2014. “Piata bauturilor racoritoare a reusit sa isi revina in ultimii ani dupa socul din 2011. A fost anul in care, pe fondul cresterii TVA si scaderii puterii de cumparare, romanii si-au temperat cumparaturile, fapt relevat in mai toate statisticile ce tin de consum”, afirma analistii de la KeysFin.

De ce este Coca-Cola lider de piata?

Evolutia afacerilor din sector mai arata un fapt interesant. “Cine a investit masiv in promovare in acesti ani a reusit sa isi creasca cifra de afaceri, iar cel mai relevant exemplu il constituie Coca Cola”, afirma analistii KeysFin.

“Un business construit pe coordonate publicitare extrem de solide care a reusit sa se impuna intr-o piata in care oferta este foarte diversificata. Spoturile radio si TV, campaniile de promovare indoor si outdoor, asocierea cu diverse evenimente, practic prezenta activa in toate mediile sociale au impus Coca Cola drept principala bautura racoritoare din Romania”, au mai spus acestia. “O demonstratie de marketing care a dovedit, daca mai era nevoie, ca publicitatea este esentiala intr-o piata in care comportamentul de consum tine in mare parte de impuls’, afirma cei de la Keysfin.

Citeste si:

Comportamentul de consum al romanilor in privinta bauturilor racoritoare tine in primul rand de traditie si mai putin de alte coordonate, cum ar fi continutul caloric. Faptul ca Coca Cola este cea mai vanduta bautura racoritoare de la noi dovedeste ca pentru consumatorii romani este esential in primul rand gustul si prea putin cantitatea de zahar pe care o ingereaza cu aceasta ocazie.

“Este si motivul pentru care Coca Cola dar si celelalte companii, precum PepsiCo, insista pe asocierea consumului de bauturi racoritoare cu traditia. Sa bei o cola la masa, la terasa, in diverse medii sociale este sugerata ca un exercitiu social asociat cu comunicarea, cu relatiile interumane”, afirma cei de la KeysFin.

In privinta bauturilor racoritoare, romanii nu sunt atenti la continutul caloric

Abia in ultimii ani, jucatorii din piata au inceput, timid, sa promoveze trendul healthy, asociat unor bauturi racoritoare cu continut caloric redus, light, din ingridiente naturale.

“Comportamentul de consum al romanilor legat de bauturile racoritoare este unul bine definit din acest punct de vedere. Daca in privinta produselor alimentare, romanii sunt tot mai atenti la calitatea si continutul caloric al acestora, in privinta bauturilor racoritoare, dar si in piata berii, comportamentul este inca unul rigid, comparativ cu ceea ce se intampla in Occident’, mai comenteaza acestia.

Din evolutia datelor financiare, rezulta insa un trend care incepe sa se contureze tot mai puternic. Producatorii de ape minerale, sucuri naturale si distribuitorii de apa imbuteliata prind tot mai mult teren, dovada evolutia Romaqua Group (Borsec), Tymbark Maspex Romania SRL (sucurile Tymbark) si La Fantana (distribuitor de apa plata imbuteliata), companii care au reusit rezultate in crestere in ultimii ani.
“2015, cel mai secetos din ultimii 30 de ani, se anunta a fi cel mai profitabil pentru producatorii de bauturi racoritoare”, afirma analistii de la KeysFin, care considera ca piata va inregistra un avans sensibil, intre 15-25%, influentata in mod semnificativ de reducerea TVA.

“Combinatia seceta-preturi reduse se dovedeste a fi foarte profitabila in 2015, din datele pe care le avem din piata. Avem semnale ca exista producatori ale caror cifre de afaceri au crescut in aceasta vara cu peste 25%, sezonul estival 2015 fiind cel mai bun din ultimii cinci ani. Datele oficiale vor confirma, cu siguranta, acest lucru”, au mai spus analistii KeysFin.

Sursa foto: Coca Cola vs Pepsi/Shutterstock