“Ca sa construiesti de la zero o distilerie de whisky, ai nevoie de cel putin 15 milioane de lire sterline (aproximativ 21 de milioane de euro), iar asta daca nu-ti propui sa incepi sa vinzi inca din primul an. Daca vrei totusi sa scoti profit imediat, trebuie sa cumperi stocuri cu whisky deja maturat la un pret de 10-15 milioane de lire sterline (aproape 14-21 de milioane de euro)”, estimeaza pentru Wall-Street Robert Hicks, master blender si ambasador al marcii pentru whisky-urile Teacher’s si Laphroaig, comercializate in Romania de Cristalex, unul dintre cei mai mari importatori din tara.

Piata interna de profil se afla in plina expansiune, in primul semestru al anului curent aceasta inregistrand o crestere de peste 50%, ca urmare a reducerii taxelor dupa intrarea in Uniunea Europeana si a cresterii valorii pietei HoReCa. Daca o afacere cu importuri este o reteta de succes deja folosita in Romania, nu acelasi lucru se poate spune despre construirea unei distilerii de whisky intr-o tara privata atat de o traditie in productie, cat si in consum.

Daca in Marea Britanie, una dintre cele mai mari producatoare si consumatoare de whisky din lume, o distilerie se poate mentine pe linia de plutire vanzand numai 50.000 de butoie pe an, vanzarile in tara noastra ar trebui sa fie de cel putin patru ori mai mari.

“In Romania, o distilerie de whisky ar trebui sa vanda in jur de 200.000 de butoaie ca sa fie reziste. Numai dupa patru ani ar putea scoate profit intrucat un whisky trebuie sa aiba o vechime de cel putin 3 ani ca sa fie comercializat”, crede Hicks.

Pentru inceput, o distilerie de marimi medii poate sa fie condusa de numai doi oameni, si anume de directorul de productie si de master blender-ul. In Marea Britanie, un specialist in whisky blending are un salariu anual care variaza intre 35.000 si 70.000 de lire sterline (aproximativ 50.000, respectiv 100.000 de euro).

“Pe langa acest salariu, mai ai si alte facilitati precum o masina de vreo 40.000 de lire sterline, asistenta medicala in sistem privat si calatorii in strainatate gratis”, a precizat ambasadorul marcii Teacher’s.

Citeste si:

In Europa continentala, Rusia este piata cu cel mai mare potential de dezvoltare, in conditiile in care beneficiaza de un numar mare de consumatori a caror putere de cumparare a intrat pe un trend ascendent. Pe locul doi se afla Europa Centrala, printre care se remarca Romania si Cehia, mari consumatoare de single malt-uri (whisky produs de o singura distilerie, dintr-un singur fel de malt si din productia aceluiasi an).

“In aceste piete exista doua mari categorii de consumatori. In primul rand, este vorba despre cei tineri, carora le place sa bea whisky-ul amestecat cu o bautura racoritoare sau cu una energizanta si cei mai in varsta care au un stil de consum mai traditional, inspirat din filmele americane”, explica master blenderul.

In Franta si in Spania, tari viticole renumite la nivel mondial, vanzarile de whisky import le intrec pe cele ale bauturilor locale, consumandu-se cu 80% mai mult scotch decat cognac sau brandy, potrivit estimarilor lui Hicks. Explicatia rezida in tendintele de consum la nivel mondial, tinerii preferand sa experimenteze diferite amestecuri de bauturi alcoolice si soft drinks, pe cand cei maturi raman fideli bauturilor traditionale.

In Romania, marca de whisky realizeaza cele mai mari volume de vanzari din portofoliul Cristalex, potrivit declaratiilor oficialilor companiei. Hicks considera ca odata cu cresterea nivelului de trai, se va majora si consumul de whisky, bunastarea financiara fiind un impuls puternic pentru rafinarea gusturilor si orientarea catre bauturile alcoolice mai fine.