Aproape trei sferturi (75%) din marfurile contrafacute care inunda piata romaneasca provin din China, arata o statistica a Autoritatii Nationale a Vamilor. Alte peste 20% sunt produse in Turcia. China si Turcia au o reputatie internationala consolidata de economii unde protectia drepturilor de proprietate intelectuala este ignorata. In cele doua tari exista o adevarata industrie a marfurilor contrafacute, care poarta etichetele unor firme consacrate. Cele mai multe marfuri contrafacute patrund prin portul Constanta (lider absolut cu peste 50% din piata) si prin vamile din Bucuresti.

In cursul acestui an (statistica se opreste la data de 25 noiembrie) in vamile din Romania au fost oprite peste 3,5 milioane obiecte susceptibile de a fi contrafacute. Dintre acestea, sub 3% s-a dovedit ca sunt in realitate originale.

Din statistica vamilor rezulta ca pe primul loc in topul produselor oprite la intrarea in tara se situeaza tampoanele igienice (1.487.872 obiecte). Urmeaza, la o oarecare distanta, obiectele de imbracaminte (737.688 produse), in crestere substantiala fata de 2002 cand au fost oprite la intrarea in tara 20.217 bucati. Si la produsele de incaltaminte cresterea este mare: 202.686 perechi confiscate in 2005 fata de 19.597 in 2002. Anul acesta au mai fost oprite la intrarea in tara 55.582 produse cosmetice, 80.640 obiecte de papetarie, 34.020 accesorii de telefoane mobile.

Cu toate acestea, vama a trebuit sa restituie importatorilor 868.464 de obiecte confiscate, pentru ca titularii marcilor respective au refuzat sa introduca actiune in justitie. Acesta pe de o parte pentru ca numarul de obiecte contrafacute li s-a parut unora prea mic pentru a introduce actiune in justitie, iar pe de alta parte o actiune in justitie ar putea atrage o publicitate negativa asupra obiectelor comercializate de firme cu renume.

Totusi tot mai multe firme incearca sa se protejeze si sa stopeze patruderea marfurilor contrafacute. Numarul de cereri de interventie la vama din partea companiilor romanesti pentru a opri produsele contrafacute a crescut la 242 in 2005 fata de 38 in 2002.

Din cele 242 de cerere de interventie, 202 au vizat contrafacerile marcilor. O crestere mare , care demonstreaza reorientarea falsificatoriilor spre poduse indigene, este dat de numarul mare de cutii de etichete confiscate: 18.240 bucati in acest an fata de 900 in 2002.

Fenomenul contrafacerilor ingrijoreaza si Uniunea Europeana. In 2004 la granitele Uniunii au fost oprite 103 milioane produse contrafacute sau piratate, in crestere cu 12% fata de anul precedent si cu 1000% fata de 1998. Produsele contrafacute fac parte dintr-o gama larga de produse; medicamente, alimentare, componente auto, jucarii. Intr-un sondaj al Comisiei Europene se arata ca peste 43% din cetatenii Uniunii Europene sunt dispusi sa plateasca cu 10% mai mult pentru un produs, dar sa stie sigur ca nu e contrafacut.

Cu toate ca in vama au fost oprite numeroase produse contrafacute, multe patrund pe piata romaneasca. Ne putem feri de ele, tinand cont si de criteriile pe care le au vamesii la controlul marfurilor importate.

1. Marfuri care au etichete pe care scrie Fashion sau Design dau impresia ca sunt scumpe, ele nu au ce cauta pe marfuri cu pret scazut.

2. Ambalajele sunt nestandardizate, neobisnuite (cesuri ambalate in pungi de plastic).

3. Ambalarea marfurilor este defectuoasa, inscriptionarea pe ambalaj este neclara, deformata, scrisa gresit sau cu o coloratie slaba.

4. Etichetele sau instructiunile lipsesc, sunt sumare sau netraduse in totalitate.

5. Instructiuniile de folosire sunt fotocopiate.

6. La produsele textile etichetele trebuie sa contina instructiuni de intretinere si tipul fibrelor si marimea lor.

7. Marfurile trebuie sa contina certificatele de garantie.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri