"Se incearca in ultimii ani de zile o tergiversare continua a platii daunelor pe segmentul asigurarilor auto RCA si implicit a termenelor de plata, iar unul dintre motivele care au generat aceasta situatie este faptul ca a scazut gradul de acoperire in asigurare, cel putin pe partea de RCA. Astfel, clientii ajung sa fie plimbati frecvent de la asigurator la service si invers pentru a-si putea repara masina.", apreciaza (foto), managing partner Safety Broker.

Pe segmentul asigurarilor generale, cea mai mare parte a primelor subscrise anul trecut s-a inregistrat pe clasa de RCA (raspundere civila auto), cu o pondere de 37,18% din total, respectiv 2,467 miliarde lei. In 2012, valoarea subscrierilor pe aceasta clasa a fost de 2,137 miliarde de lei.

Astfel, desi cresterea din anul 2013 fata de anul 2012 a fost de 15,48%, aceasta s-a datorat mai degraba unei usoare majorari a tarifelor practicate de asiguratori pe RCA si mai putin a gradului de cuprindere in asigurare care cunoaste o tendinta de scadere in ultimii ani. Totodata, pe RCA s-au platit daune de 1,925 miliarde de lei, cu 3,37% mai mult fata de anul 2012.

«De la Anna la Caiafa»

"Exista de la asigurator RCA la asigurator RCA mai multe «metode de lucru».", spune Viorel Vasile. "Primul pas, in a tergiversa deschiderea unui dosar de dauna este programarea clientului pagubit la un call-center la una sau doua saptamani de la data accidentului. Practic, clientul sau consumatorul nu-si pot utiliza doua saptamani masina.".

Astfel, dupa ce este programat si devizul intr-un service a fost facut sunt iarasi mai multe tertipuri. Exista o varianta la unii asiguratori care propun clientilor o plata undeva intre 30% si 50% din valoarea reala a despagubirilor; bani care sunt virati automat intr-un cont bancar (daca asiguratorul are cunostinta de un cont bancar al asiguratului). Bineinteles, daca asiguratul refuza acest virament, trebuie sa depuna o cerere in care sa precizeze ca nu doreste sa primeasca ceea ce oricum nu a cerut. Exista si o alta varianta, in care desi clientul nu intampina rezistenta de la asigurator, in momentul in care merge sa-si recupereze despagubirea, nu o primeste si e permanent tergiversat.

Singura solutie este recapitalizarea anumitor jucatori RCA

"Nu poti sa fii o companie care sa inregistreze continuu pierderi. Si automat ai nevoie mereu de recapitalizare. Ca urmare, aceste pierderi conduc la o gestiune a business-ului doar pe baza de cash-flow. Tot acesta este si motivul pentru care exista o canibalizare a preturilor la RCA. Este nevoie de cash-flow pentru a putea face fata daunelor.", este de parere seful Safety Broker.

Citeste si:

In opinia sa, piata asigurarilor din Romania se gaseste astfel "intr-un cerc vicios" care s-a acutizat in ultimii ani, in lipsa unei supravegheri corecte si coerente a industriei. "In momentul in care vindem ieftin, nu putem sa platim daune, nu facem fata platilor". Pe de alta parte, "nu putem sa nu vindem ieftin, pentru ca daca incercam sa crestem preturile automat nu mai vindem si nu mai putem sa facem fata platilor. Singura solutie este o recapitalizare a anumitor jucatori RCA care practica acest joc de rostogolire a banilor. De asemenea, este nevoie de un set de reguli de conduita si un standard de etica asumat de catre toti asiguratorii.", afirma Viorel Vasile.

El a adaugat faptul ca in acest moment, pretul mediu la RCA reflecta nivelul de trai din tara. "Avem o prima medie undeva la peste 100 de euro. In Italia prima medie ajunge undeva la 1.000 de euro. Daca am creste tarifele medii la 500 de euro, estimez ca nivelul de incasari, comparativ cu cel pe care-l avem la 100 de euro, va fi mult mai mic. Va scadea vertiginos pentru ca exista o masa critica care nu va mai putea sa plateasca aceasta prima de asigurare. Si atunci trebuie tratata cu mare atentie si tendinta de crestere a preturilor.", mai spune seful Safety Broker.

ASF, UNSAR si UNSICAR ar trebui sa gaseasca solutii

"Exista mai multe solutii de iesire din criza, dar fiecare asigurator trebuie sa-si gestioneze foarte bine costurile. Una dintre acestea, care se si evidentiaza in prezent ca o tendinta, este reprezentata de trecerea vanzarii catre canalul de distributie brokeri. Costurile de vanzare cu reteaua proprie sunt mult mai mari fata de costurile de vanzare prin reteaua de brokeri. Putem sa reducem costurile si prin externalizarea platii daunelor sau prin regularizarea de daune de catre terti.", spune Viorel Vasile.

Totodata, seful Safety Broker este de parere ca "se poate ajunge la o reglementare la nivel de ASF, UNSAR si UNSICAR, de asa natura astfel incat sa nu punem asa mare pret pe cresterea tarifelor. Bineinteles, trebuie majorate si acestea dar cu analiza impactului astfel incat sa nu pierdem masa critica de clienti care in prezent isi fac asigurari RCA. Pana la urma acesta este pericolul: sa pierdem masa critica de clienti.", apreciaza Viorel Vasile.

Nu in ultimul rand, seful Safety Broker a salutat afirmatia presedintelui Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), Misu Negritoiu, cu privire la numarul de reclamatii primite de ASF de la clienti: "Faptul ca anumiti jucatori incearca sa-si rezolve problemele in anumit fel sau altul este deja marginal si ar trebui sa inceteze. Daca vrem sa rezolvam problemele trebuie sa punem cartile pe masa. Avem 23.256 de petitii ale consumatorilor in 2013 si numarul acestora creste. Nu putem trai intr-o asemenea piata, ingropata de petitii, a spus Misu Negritoiu, presedintele ASF, la o conferinta organizata de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR).

"Avem o misiune si aceasta este data de cei 16 milioane de consumatori care se uita la noi. Nu putem sa ne certam in continuu. Primesc plangeri si contestatii in fiecare zi. Nu mai incercati pe alte cai, pe presiune, pentru ca nu vom avea rezultate. Nimeni nu-si recunoaste problemele. Toata lumea contesta.", a adaugat, de asemenea, presedintele ASF.

"Este pentru prima data cand un reprezentant al autoritatii pune foarte mare pret pe numarul de petitii. Pana acum, ideea era ca numarul de petitii este mic, comparativ cu ceea ce se subscrie in piata. Ori nu cred ca aceasta este abordarea. Cea corecta este sa reducem cat de mult putem numarul de petitii. Un numar mare de petitii inseamna clienti nemultumiti. Si daca avem clienti nemultumiti, in anul urmator s-ar putea sa nu-i mai avem de clienti deloc.", conchide Viorel Vasile.