Intalnirea cu Adrian Olteanu a avut loc la magazinul companiei din Unirea, numit de CEO-ul Flanco un punct de vanzare „conceptual si cel mai modern din Romania”. Inainte de interviul propriu-zis, seful companiei s-a asigurat ca totul este in regula pentru inceperea unei zile de vanzare, facand un tur complet al magazinului. „Mi-ar placea sa am timp sa vizitez toate magazinele din Bucuresti, intr-o saptamana. Sunt de ajuns 10-15 minute sa-mi dau seama daca ceva nu merge cum ar trebui”, spune el.

Wall-Street.ro: Cum arata o zi de munca din activitatea ta?
Adrian Olteanu: Ma trezesc pe la ora 7, imi citesc mail-urile. Raspund, daca este cazul, pe telefon, rapid. Eu nu am laptop, la birou am un desktop pentru ca este mai rapid, iar telefonul il folosesc ca inlocuitor pentru laptop. Singurul dezavantaj al telefonului este ca nu poti sa trimiti atasamente. Pe la ora 9 ajung la birou dar intr-o zi stau maxim 2 ore pe scaun. Imi place sa comunic cu colegii in discutii formale si informale, de altfel ai si vazut birourile noastre, sunt “open space” si faciliteaza comunicarea.

Noul sediu Flanco: Fotografii ale angajatilor, pe sigla gigant a companiei

Noul sediu Flanco: Fotografii ale angajatilor, pe sigla gigant a...

W-S.ro: Ce incerci sa transmiti angajatilor, ca manager?
AO: Cel mai bine ar fi sa-i intrebi pe ei. Nu tot timpul ceea ce incerci sa transmiti este si ceea ce se intelege. Rolul meu, dar si al unui manager in general, este de a-si motiva echipa, de a ii arata drumul pe care sa mearga si sa se asigure ca nu deviaza prea mult de la acea cale. Anul la noi incepe cu procesul de bugetare, care implica peste 100 de sheet-uri in care sunt defalcate toate actiunile, procesele oamenilor din companie. Detalii privind vanzarea la nivel de magazin, pe luni, vanzarea cash, cu cardul de debit, credit si tot asa.

W-S.ro: Cat v-ati bugetat venit/an/angajat pentru 2012?
AO: Anul trecut am avut 150.000 euro/angajat, anul acesta va creste la circa 200.000 euro/angajat/an. A doua parte a anului trecut a fost mai buna decat prima parte intrucat noi am fost intr-un ritm de crestere accelerat in ultimii doi ani.

W-S.ro: V-au iesit cifrele anuntate in octombrie anul trecut?
AO: Da, am avut un an bun. O sa raportam cel mai probabil peste doua saptamani cifrele finale insa indicatorii de venituri si profit au iesit (Flanco estima profit de 1% din cifra de afaceri in 2011 – n.r.).

FOC INCRUCISAT in electroIT: Flanco ataca, Domo raspunde cu un "croseu pamflet"

FOC INCRUCISAT in electroIT: Flanco ataca, Domo raspunde cu un...

1. Cum ati caracteriza serviciile Flanco?


W-S.ro: Care este climatul general al retailului electroIT pe primul trimestru? Seful Domo spunea ca nu este un inceput de an tocmai stralucit.
AO: Am citit interviul si tin sa il contrazic pe colegul meu Lorand Szarvadi spunand ca piata este in crestere, nu spectaculoasa, dar totusi in crestere. Pe tot anul vedem o evolutie de 5%, undeva la peste 1,1-1,2 mld. euro. Ritmul de crestere va creste si piata va ajunge in urmatorii ani la 1,5 mld. euro. Unele categorii de produse o sa aiba o dinamica mai mare, altele o sa inregistreze scaderi – cum ar fi desktop-urile.

Fondatorul Domo, privind spre viitor: O piata cu trei jucatori va fi prea aglomerata, unii vor disparea

Fondatorul Domo, privind spre viitor: O piata cu trei jucatori va...

Controversata zi Black Friday

W-S.ro: Ramanand inca putin in 2011, mai exact de ziua Black Friday care a starnit multe controverse. Unele persoane au aratat cu degetul catre Flanco spunand ca promotiile erau false, ca reducerile nu erau de fapt atat de mari. Cum comentati?
AO: Da, stiu discutiile de atunci. Iti dau un exemplu. Wall-Street este cel mai citit site de business. Crezi ca toate articolele sunt bune? Sunt si unele proaste, nu?

W-S.ro
: Nu exista padure fara uscaturi, corect. Dar ce relevanta are?
AO: Daca vreau sa scot ceva negativ as putea spune ca Wall-Street per total are articole proaste, ceea ce e foarte neadevarat. Dar as putea sa ignor partile pozitive si sa scot in evidenta doar lucrurile negative. La fel si noi, nu neg ca au existat erori; avem in medie in magazine 15.000 de produse, toate etichetele produselor au fost schimbate in noaptea dinaintea evenimentului si dupa eveniment. Fizic, nu poti sa nu ai si erori. Au fost insa reduceri reale, spectaculos de mari – plasme cu preturi mai mici cu 40%, de exemplu, reduceri reale. La retiparirea de etichete dupa campanie, ca de asta s-au luat de fapt cei ce au comentat negativ, s-au strecurat insa greseli, preturile ramanand similare. Nu suntem perfecti, daca am fi am sta acasa linistiti sau pe plaja si nu am mai veni la munca. Si acum daca ma invart in magazin aici sigur as gasi greseli.

Flanco a avut vanzari de 6,8 milioane de euro cu ocazia Black Friday

Flanco a avut vanzari de 6,8 milioane de euro cu ocazia Black Friday

W-S.ro: Ati iesit pe profit dupa ziua respectiva sau a fost o campanie preponderent pentru vizibilitate?
AO: A fost o campanie senzationala pentru vizibilitate, inovatie, campanie pe care vor sa o copieze si vecinii nostri bulgari, de exemplu. A fost un eveniment de shopping de fapt. Ne-am pregatit luni bune pentru evenimentul asta – la eMag upgrade de servere si oameni mobilizati zi si noapte, la Flanco la fel, oameni ce au stat toata noaptea sa tipareasca etichete, sa aranjeze produsele in raft, sa aranjeze marfa.

W-S.ro: Deci ati iesit pe pierdere?
AO: Da, insa a fost un cost bugetat, nimic neprevazut. Am finantat evenimentul, asa ne-am si gandit. E irelevant cat am pierdut, important este ca evenimentul a fost un succes.

Dezvoltarea Flanco pe 2012

W-S.ro: Cati angajati aveti in prezent si cati estimati pana la finalul anului?
AO: Acum suntem 800, dintre care 80 in sediu si 720 in magazine. Pe final de an, cu cele cel putin cinci noi magazine ce urmeaza sa le deschidem ne vom mari numarul la 1.000 de oameni.

W-S.ro: Ce suprafata de vanzare aveti acum si cat de mari vor fi viitoarele magazine deschise?
AO: Avem 40.000 de metri patrati si magazinele noi vor avea intre 800 si 1.200 de mp.

“Manutele la spate si stati cuminti!” – gradinita si efectele asupra retailului romanesc

W-S.ro: Daca ai putea sa schimbi acum, imediat, ceva in conceptul Flanco, ce ai schimba?
AO: (dupa un moment de gandire) Cred ca nu as schimba la aspectul magazinelor cat as imbunatati empatia, entuziasmul angajatilor din magazine. Sunt convins ca nivelul oamenilor din Flanco este superior mediei din retailul de astazi din Romania, cu cateva exceptii, in fast food probabil. In business-ul nostru oamenii au fost invatati de multa vreme sa fie mai mult manipulatori de marfa. Clientul vine si zice ca vrea televizorul asta, angajatul se duce in depozit, ii ia banii clientului si asta-i tot.

Citeste si:

W-S.ro: Dar totusi, de ce nu sunt “voiosi si zambitori” angajatii din Romania, din retail?
AO: Pentru ca asta este educatia, asta este societatea. Te invatau altceva la clasele I-IV decat “manutele la spate, stati cuminti”? Cand mergeai cu parintii in vizita eram pusi “deoparte” si discutau oamenii mari separat. In SUA ai cursuri de dezbatere, te invata sa sustii un argument, te invata sa vorbesti. Tu trebuie sa iti sustii cu argumente opinia, chiar cand altii incearca sa iti demonteze premisa. Deci oamenii sunt invatati inca de mici sa comunice relaxat, eficient. E nevoie de timp pentru a ajunge la acel nivel. Bineinteles, exista si exceptii, si aici ma gandesc la Hard Rock Café unde angajatii sunt foarte bine instruiti si intr-adevar servesc foarte placut si bine, au un control bun al crearii unei experiente.

W-S.ro: Daca tot se vorbeste atat de mult de globalizare, cum difera comportamentul de achizitie al clientilor din SUA vs comportamentul clientilor romani?
AO: In Romania in continuare se cumpara din necesitate. In SUA sau Germania de exemplu, clientii cumpara pentru confortul personal, pentru a-si imbunatati viata pana la urma. Este insa imbucurator faptul ca tot ceea ce este considerat astazi de multi “un moft”, peste putin timp va deveni accesibil tuturor – tehnologia 3D a devenit deja accesibila, la fel si LED-urie care au cea mai mare cota de piata, urmata de LCD-uri si plasmele la final, cu o cota de doar 5%. Domeniul tehnologic este unul al vitezei. Clientul din afara isi schimba insa televizorul mult mai des, nu sta sa se mai ieftineasca. De asemenea, clientul din afara daca are iPad 2 si apare iPad 3, isi face upgrade mai repede decat in Romania unde omul zice “lasa, mai stau inca cateva luni cu 2-ul, ca inca functioneaza”.

W-S.ro: Cum s-a mai schimbat, totusi, mentalitatea cumparatorilor romani? Mai “trepideaza de fericire” cand vad cuvinte precum “reduceri” sau “super oferta”?
AO: Nu este suficient sa scrii “super pret” si imediat sa vinzi. Daca ar fi atat de usor, am vinde toti. Trebuie sa fie un avantaj real pentru client, nu doar spus. Nu poti influenta oamenii prin campanii care sa nu aduca beneficii reale. Oamenii au inceput sa fie mult mai educati, intreaba si mai ales fac cercetare online inainte de a cumpara ceva.

Ce concurent Flanco s-a dezvoltat cel mai bine? “Niciunul!”

W-S.ro: Ce concurent al Flanco s-a dezvoltat cel mai bine in ultima perioada, in opinia ta?
AO: Niciunul.

W-S.ro: Simt ca ei nu ar fi de acord cu afirmatia aceasta.
AO: Din declaratiile lor, cam sunt de acord. Domo a avut scadere anul trecut si Altex o usoara crestere. Noi am avut crestere 40%.

W-S.ro: Da, dar Flanco a avut si probleme in trecut, nu e neaparat o crestere reala.
AO: Probleme a avut toata lumea. Si nu e o crestere de la 1 la ci la peste 100 milioane de euro, nu e un business micut totusi. Anul trecut am avut cea mai mare cota de piata din istoria noastra.

W-S.ro: Seful Domo spune ca nu e loc pentru trei jucatori pe piata si ca vor exista fuziuni/achizitii. Ce parere ai?
AO: Nu as spune neaparat ca trei playeri sunt prea multi ci sunt prea multi metri patrati in piata. A fost o dezvoltare pe suprafete mari, gresita. Eu cred ca trebuie sa micsoreze suprafata aceasta, nu lucreaza eficient. Noi suntem la suprafata optima, anul acesta o sa depasim vanzari de 3.000 euro/mp. Avem, per total, 40.000 mp in toate magazinele. (Domo are circa 88.000 mp si Altex de circa 94.000 mp – n.r.)

Scurt profil IT si de manager

W-S.ro: Ce gadget ai avut prima oara?
AO: Primul gadget serios ar fi primul model de iPhone. Daca vorbim de copilarie, am avut un CIP si dupa aceea HC, pe la inceputul anilor ’90. De-acelea cu caseta care zbarnaia innebunitor inainte sa se incarce un joc. Oricum, m-am nascut suficient de tarziu cat sa nu prind toate inceputurile tehnologiei si ma consider privilegiat fata de generatia 40+.

W-S.ro: Ce gadget ai vrea sa existe pe piata, sau ce aplicatie, care inca nu s-a inventat?
AO: Cred ca smartphone-urile sunt suficient de complexe acum, indiferent daca sunt Apple, Android sau Microsoft. Gasesti toate aplicatiile – busola, harta, GPS, jocuri pentru copii mici, mari si medii. Gasesti orice. Si, cum ziceam si mai devreme, folosesc in special smartphone-ul pentru mail-uri si, desi am si un laptop Apple, nu il iau decat in deplasari importante.

W-S.ro: Ce iti place si ce NU iti place la tine, ca director executiv?
AO: O sa incep cu ce nu imi place – uneori nu am suficient de multa rabdare. Imi plac lucrurile facute rapid, nu stau sa analizez saptamani sau chiar luni anumite strategii. Merg pe instinct deseori.

W-S.ro: Si asta-i bine sau nu?
AO: Intr-o piata din Romania cu suisuri si coborasuri abrupte, unde ai vremea rea sau buna, manifestatii impotriva guvernului, e bine sa mergi si pe instinct, sa reactionezi rapid.

W-S.ro: Cum ar putea sa influenteze demonstratiile celor cateva sute de oameni din Piata Universitatii/Unirii vanzarile retailerilor?
AO: In mod clar sunt influentate negativ. In mod real, da, sunt cativa oameni, dar in zona mediatica par cateva zeci de mii de oameni. Oamenii din afara Bucurestiului se uita la televizor si perceptia creata de media este ca e o treaba la nivel destul de mare. E posibil, ca urmare a acestei stari de expectativa si nesiguranta, amplificate de aceste demonstratii, sa prefere sa nu investeasca niste bani intr-o tableta PC, de exemplu, ci sa astepte sa vada cum se termina totul, daca pica sau nu guvernul sau cine stie ce.

W-S.ro: Daca ar fi sa preiei conducerea unui lant de retail din afara, unde ti-ar placea sa mergi?
AO: In SUA mi-ar placea, la BestBuy. Acuma, si Apple face un retail maricel. Oricum, mi-ar placea piata din SUA, imi place si ma inspir mult de acolo. Eu consider ca din pietele mari, piata din SUA este cea mai orientata pentru client – exista, ce spuneam, entuziasm, empatie, zambet pe fetele oamenilor.

W-S.ro: Transmiteti un mesaj scurt clientilor Flanco, celor ce nu sunt clienti si concurentilor.
AO: Clientilor le multumim ca ne-au ales si ii invitam sa repete experienta, celor ce nu au cumparat inca ii invitam sa incerce si concurentilor…le multumesc cand sunt si ei inovativi ca si noi.