Romanii au renuntat la vechiul aparat foto cu film la fel de rapid precum occidentalii si au inceput sa cumpere si sa foloseasca camerele foto digitale, dar si serviciile de procesare specifice (printare, arhivare pe CD, DVD etc.).
Daca acum patru ani piata autohtona abia aduna primul milion de euro din vanzarile de astfel de echipamente, pentru anul trecut se vorbeste de sume variind intre 10 si 30 de milioane de euro, in functie de informatiile si previziunile fiecarui jucator. Iar in 2006 valoarea va fi cel putin dubla.

Eliminarea accizelor, buna pentru afaceri

Nu exista un studiu absolut independent al pietei autohtone de camere foto digitale si nicio estimare a pietei gri si negre (camere foto aduse in geanta de peste hotare, cele furate si vandute prin parcari etc.). Oamenii din industrie sunt insa de acord ca masurile fiscale de anul trecut au reusit sa creasca puternic afacerile companiilor din domeniu.
Cresterea vanzarilor a fost estimata la 200-300% pentru anul 2005, iar anul acesta probabil numarul de unitati vandute se va dubla. Unii vorbesc de 100.000 de camere vandute anul trecut si nu exista niciun fel de studiu legat de marcile favorite ale romanilor.

Noi estimam piata totala de camere foto digitale la 13 milioane de euro pe anul trecut, a declarat, pentru SFin, Eduard Samson, presedinte Flamingo Computers. Aceste vanzari au fost impulsionate de cadrul legislativ, respectiv eliminarea accizelor, a spus el. Aceasta pozitie este sustinuta si de afirmatiile celorlalti responsabili din industrie.
Odata cu eliminarea taxei de lux (acciza de 25%), vanzarile industriei au crescut de cel putin 2 ori sau 2,5 ori fata de anul anterior, a declarat Catalin Butolo, director de marketing al K Tech Ultra Pro. Aceasta masura a redus catre zero importurile la negru, respectiv cei care aduceau prejudicii atat statului prin neplata taxelor, cat si industriei prin preturile foarte mici practicate, a explicat el.

Vanzarile de camere foto digitale sunt stimulate, de asemenea, de cresterea numarului de computere vandute, precum si de sezoanele de vacanta, considera analistii. Pot sa va spun ca vanzarile Best-Diverta pe segmentul camerelor foto digitale au crescut cu 300% anul trecut, a afirmat Mircea Mihai, product manager Foto-video in cadrul Best-Diverta, o companie a RTC Grup. El a estimat ca vanzarile vor creste si anul viitor, iar romanii vor cauta tot mai multe functii noi. Cote mari de crestere au fost semnalate si de producatorii de camere digitale, insa nu toti sunt dispusi sa faca publice cifrele exacte. Pentru BenQ, anul trecut a adus o crestere spectaculoasa a vanzarilor de camere digitale. Desi la nivelul lui 2004 eram intre primii jucatori, in top 3, cresterea vanzarilor pe 2005 a fost de 250%, a declarat, pentru SFin, Costel Grozav, country manager BenQ pentru Romania. Oricum piata creste foarte mult ca numar de unitati, dar nu se regaseste o cifra similara la incasari, estimeaza analistii. Noi am stabilit cresterea numarului de unitati vandute la 230%, dar procentul este mult mai mic cand vorbim de incasarile companiilor, a precizat Catalin Patrasescu, managing partner al SmartPoint, companie de analiza in IT&C.

Creste utilizarea, cresc pretentiile

Cumparatorii din Romania se orienteaza din ce in ce mai mult spre camerele digitale cu zoom optic. Probabil si din cauza ca telefoanele mobile au camere cu tot mai multi megapixeli, considera Catalin Butolo. Competitia puternica din piata a dus la scaderea preturilor aparatelor digitale, iar utilizatorii s-au mai invatat cu ele, astfel ca acum au pretentii mai mari. Observam o orientare spre produse mai performante, cu mai multi pixeli, ecran mai mare ori zoom optic sau sisteme de stabilizare a imaginii, a explicat, la randul sau, Eduard Samson.

Pentru a raspunde cererii tot mai mari de camere digitale, magazinele Best-Diverta au venit cu o inovatie anul acesta: raionul foto va avea un spatiu deschis, unde orice echipament poate fi testat de doritori, care vor putea astfel sa-si aleaga cel mai bun aparat. Ba chiar vor putea sa descarce pozele pentru a le vedea pe ecranul unui PC sau pentru a le printa. Brandul are un cuvant major de spus in decizia de achizitie a unei camere digitale, datorita calitatii superioare si a faptului ca preturile camerelor entry-level au coborat foarte mult, spune Mircea Mihai, de la RTC.

Pe de alta parte insa, piata autohtona ramane dominata de cei care iau prima camera digitala, dupa ani de experienta cu aparatul cu film. Pentru ei a existat la inceput problema ca nu puteau scoate fotografiile pe hartie. Acum acest moment a fost depasit, iar pozele digitale sunt la fel de ieftine si de usor de procesat ca si cele pe film. Rata penetrarii nationale este inca foarte scazuta si exista inca foarte putini utilizatori care isi cumpara si diversele accesorii produse de companiile din domeniu: genti speciale, acumulatori suplimentari etc. Piata se re-marca si prin faptul ca utilizatorii nu se gandesc prea mult sa printeze fotografiile, ci mai mult sa le arhiveze pe hard-disc, a declarat Catalin Patrasescu.

Cererea s-ar putea dubla

Maturizarea pietei va duce la cresterea cererii pentru produse si serviciile conexe din acest domeniu. Serviciile de imprimare online sunt un exemplu in acest sens, pentru ca, desi cunosc o dezvoltare puternica, reprezinta inca o mica parte din potentialul pietei, spune oficialul Smart Point. Utilizatorii vor incepe sa treaca de la camere de peste 5 megapixeli anul acesta, iar zoom-ul optic devine esential.
Fotografia digitala devine tot mai mult un fenomen cotidian, iar clientii prefera utilizarea unor camere digitale care le permit obtinerea unor imagini de calitate la un nivel de calitate superior, cu culori vii, a declarat Costel Grozav.

Pasiune pe Internet

Succesul camerelor digitale este dat si de cresterea spectaculoasa a numarului de site-uri legate de fotografie. Au aparut atat magazine online, care vand in special camere digitale de marca, servicii ce permit crearea unor albume personale online, ct si servicii care permit utilizatorului sa trimita pozele digitale si sa le primeasca acasa tiparite pe hartie.

In general, romanii nu cumpara produse no-name si cei care comanda pe Internet sunt mai inteligenti, cauta si stiu specificatiile fiecarui produs inainte de a-l cumpara, a explicat, pentru SFin, Sorin Banu, manager al companiei BuSSoL, care detine 3E.ro si CamereDigitale.ro. Poate in magazinele in care poti sa vezi aparatul, sa-l testezi inainte, acolo se mai vand camere no-name, a explicat el.

O parte din romani au inceput sa-si incarce fotografiile pe Internet, pe diversele site-uri care permit realizarea de albume. Probabil Yahoo! continua sa fie favoritul romanilor si la acest capitol. Mai exista Shutterfly.com, WebShots.com, galeria online a Kodak, precum si altele. In Romania, utilizatorii prefera serviciul similar al Neogen. Peste 10.000 de utilizatori folosesc serviciul Foto, pentru a stoca diverse fotografii digitale si pentru a le putea arata celor dragi in orice moment, a declarat Calin Fusu, directorul general al Neogen. Unii pur si simplu trimit link-uri catre familie si prieteni, altii ataseaza fotografii la CV-urile de pe BestJobs, altii si le pun la profilul de pe Noi2.ro, a explicat el.
Romanii sunt in general foarte atrasi de tehnologie, a explicat seful Neogen pasiunea acestora pentru fotografie digitala. Pe site-ul companiei sunt active circa 18.000 de albume foto, care contin in medie 15 fotografii fiecare.

Exista si utilizatori care isi printeaza aceste poze digitale, comandand tot procesul de pe Internet. Avem probabil peste 1.000 de utilizatori, a declarat, pentru SFin, Tibor Jakab-Barthi, manager al FotoPrint.ro. Romanii folosesc cu siguranta tehnologia digitala mai mult decat pe cea veche, cu film, a apreciat el, atragand insa atentia ca segmentul de business pe care activeaza nu a devenit inca unul foarte profitabil. Probabil ca in continuare multi utilizatori sunt sceptici in privinta onorarii comenzilor online, precum si a posibilitatilor de plata online, a apreciat Calin Fusu.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri