“In trecut Romania era foarte atractiva pentru investitorii din industria IT&C datorita angajatilor inalt calificati si a barierelor de intrare scazute, in special in ceea ce privea crearea de retele de fibra optica care puteau fi construite aerian. Circumstante ce aduceau beneficii majore la capitolul costuri comparativ cu alte tari Europene. Unul dintre efectele adverse ale acestei situatii a fost faptul ca multe companii si-au construit propriile retele metropolitane si astfel competitia a devenit acerba iar preturile au scazut din ce in ce mai mult. De cand a devenit obligatoriu ca aceste retele sa fie trecute in subteran situatia s-a schimbat si de la o piata cu profit mic-costuri mici am trecut rapid la un model care acum presupune costuri ridicate si venituri mici. Context care nu numai ca ii afecteaza pe jucatorii deja activi aici, fortandu-i pe multi sa reduca costurile, investitiile si numarul angajatilor sau chiar sa intre in faliment, dar ii descurajeaza si pe investitorii straini care ar putea fi interesati sa investeasca in piata romaneasca, sa creeze noi joburi, aducand astfel noi venituri la bugetul de stat. Este firesc sa te intrebi de ce ar intra cineva pe o piata unde este aproape imposibil sa-ti recuperezi investitiile in mod dinamic si sanatos” Stuart Evers, CEO Euroweb Romania.

In 2009-2010 costurile generate de operarea retelei de fibra optica erau aproximativ 30 de euro pe kilometru. De atunci au crescut cu peste 300%, ajungand acum la circa 100 de euro pe kilometru. In acelasi timp o companie de telecomuncatii gestioneaza sute de kilometri de fibra optica in fiecare oras ceea ce genereaza o crestere uriasa a costurilor – proiectul NetCity, n.r.

Mai mult, operatorii de telecomunicatii in general, incheie contracte pe 5 ani cu cei care instaleaza fibra optica, in timp ce clientul final isi asuma angajamente ce se intind pe maxim 24 de luni, situatie care din nou creste costurile si riscurile pentru fiecare noua bucata de infrastructura construita si face piata in ansamblul ei mult mai mai scumpa, in timp ce veniturile raman la acelasi nivel scazut, spun oficialii Euroweb.

“ In aceste circumstante dificile este foarte greu pentru companiile de telecomunicatii din Romania sa supravietuiasca sau sa creasca sanatos si face aproape imposibila atragerea de noi investitii in acest sector. In acelasi timp nu trebuie sa uitam ca industria telecomunicatiilor este esentiala in dezvoltarea oricarei economii. Daca acest sector nu functioneaza la parametri optimi sunt afectate toate celelalte sectoare economice care nu isi vor putea desfasura activitatea in mod eficient. Romania are deja probleme cu sistemul transporturilor si infrastructura insuficient dezvoltata pentru capacitatea economica a tarii, daca si industria telecomunicatiilor ajunge in aceeasi situatie, intreaga economie va incetini iar iesirea din criza ar putea fi mult intarziata”, mai spune Stuart Evers, CEO Euroweb Romania.

Citeste si:

In acest moment piata romaneasca de IT&C a ajuns la o valoare totala de aproximativ 9.4 miliarde de euro din care sectorul de telecomunicatii valoreaza 3.4 miliarde de Euro ceea ce reprezinta circa 2,5% din PIB.

“Cifrele arata clar ca piata romaneasca de telecomunicatii are un foarte bun potential de crestere dar in aceste moment atat industria, cat si jucatorii activi aici au nevoie de o colaborare mai stransa, atat intreei dar si cu guvernantii. Trebuie sa gasim solutii pentru a dezvolta mai departe acest sector si a crea o piata sanatoasa si competitiva. Masuri precum reglarea eroziunii preturilor, mai multa flexibilitate in proiectele de impamantare a retelelor de fibra optica sau investitii guvernamentale in acest sector cu siguranta ar ajuta industria sa treaca peste aceste moment dificile si ar atrage si noi investori in Romania. Pana la urma este in interesul tuturor sa avem o economie sanatoasa “.

Citeste un interviu pe larg cu Stuart Evers.

Seful Euroweb: concurenta din Romania este "acerba si nebuna"

Seful Euroweb: concurenta din Romania este "acerba si nebuna"