Cresterea pietei bunurilor de folosinta indelungata din Romania in T4 2014 s-a datorat evolutiei favorabile a cinci din cele sapte sectoare monitorizate de GfK TEMAX – electronice (+23%), telecom (+19%), electrocasnice mari (+19%), electrocasnice mici (+14%) si IT (+1%). Piata de imprimante, multi-functionale si consumabile (-1%) dar si cea foto (-9%) au continuat sa sca-da in T4 2014.

Electronice: vanzarile T4 au depasit asteptarile

Piata electronicelor a atins cea mai mare valoare din 2014 in ultimul trimes-tru, avand vanzari de 148 milioane euro. Cererea din aceasta perioada a fost mai mare datorita activitatilor promotionale mai intense in perioada Black Friday si a sarbatorilor de iarna, fapt ce a generat o majorare de 23%, comparativ cu T4 2013.

Consolele video, sistemele audio si televizoarele au avut o crestere dina-mica, cea mai mare rata fiind inregistrata atat de Smart TV cat si de televi-zoarele cu ecrane mari. In schimb, camerele video, sistemele de navigatie si media playerele au continuat sa scada. Intregul an 2014 a fost caracteri-zat de trenduri pozitive. Valoarea totala a vanzarilor a depasit asteptarile, atingand 348 milioane euro, in crestere cu peste 19% fata de 2013.

Telecom: piata a continuat sa inregistreze o crestere de doua cifre

Comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, piata de telecom a avut o rata de crestere de doua cifre. In valoare nesubventionata estimata a ajuns la 201 milioane de euro, in crestere cu 19% fata de T4 2013. Performanta a fost in continuare data de segmentul de smartphones – in special de cele din categoria de pret low-mid. Phablets au avut un trend ascendent insa cota lor a ramas mica in cadrul sectorului. Produsele dual-sim, 4G si tele-foanele cu ecrane mai mari de 4.5 inchi au inregistrat cresteri dinamice.

In valoare nesubventionata estimata, piata de telecom a atins 591 de mili-oane de euro in 2014, cu 25% mai mult fata de 2013.

Electrocasnice mari: rata de crestere de doua cifre pentru tot anul

Datorita intensificarii cererii in perioada Black Friday si a sarbatorilor de iarna, T4 si-a adus cea mai mare contributie la performanta anuala, cu aproape 19% mai mult decat in T4 2013. Mai toate categoriile de electro-casnice mari au avut rate de crestere de doua cifre, cele incorporabile fiind principalul motor de crestere. Vanzarile de frigidere si masini de spalat au depasit asteptarile inca o data, cu o majorare de 18% in T4 2014.

In 2014, vanzarile de electrocasnice mari au fost cu 16% mai mari decat in 2013, valoarea pietei ridicandu-se la 396 de milioane de euro.

Electrocasnice mici: cresterea vanzarilor datorata aparatelor de bucata-rie si de preparare a bauturilor calde

Piata electrocasnicelor mici a generat o cifra de afaceri de 45 milioane de euro in ultimul trimestru al 2014, echivalentul unei cresterii de aproape 14%, comparativ cu T4 2013. Printre categoriile cu cele mai mari cresteri in sec-torul aparatelor de bucatarie au fost robotii de bucatarie, blenderele si storcatoarele de fructe.

Vanzarile produselor cu pret ridicat din categoria aparatelor de preparat bauturi calde - precum masini espresso automate – au crescut rapid.

IT: sectorul a inregistrat o usoara revenire

Piata de IT a crescut cu putin peste 1% in T4 2014, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, insumand 162 de milioane de euro. Desi segmen-tul de tablete a avut un trend pozitiv in volum, activitatile promotionale cu ocazia Black Friday si a sarbatorilor de iarna au dus la o scadere in valoa-re. Perifericele au avut cea mai mare crestere in vanzari din acest sector. Monitoarele, calculatoarele portabile si desktop-urile au depasit valorile vanzarilor din T3 2014, dar cu rate foarte mici.

Citeste si:

Pe durata intregului an 2014, vanzarile in sectorul IT au insumat 455 milioa-ne euro, o crestere de 1.3% fata de anul trecut.

Piata de imprimante, multifunctionale si consumabile: multifunctionale-le laser raman principalul segment in crestere

Sectorul a stagnat in valoare, cu o descrestere usoara de aproximativ 1%, pana la o valoare de 18 milioane de euro in T4 2014. Vanzarile de impri-mante au scazut in volum, dar au crecut in valoare datorita cresterii pretului mediu.

In cadrul segmentului cu tehnologie laser, multifunctionalele au reprezentat principalul vector de crestere, cu o rata de doua cifre, in timp ce impriman-tele au stagnat. Produsele de printare cu cerneala au continuat trendul ne-gativ, cu o scadere semnificativa.

T4 2014 a fost un trimestru slab pentru consumabile, cu scaderi atat pentru cartusele cu cerneala cat si pentru cele cu laser.

Foto: recuperare usoara pentru D-SRL-uri

Chiar daca sectorul foto a scazut continuu, rata de scadere a incetinit in T4 2014 pana la -9% comparativ cu T4 2013. Vesti bune vin din sectorul D-SRL-urilor care, pentru prima data in 2014, au avut un trend pozitiv. Came-rele foto compacte si-au accelerat rata de scadere in timp ce camerele cu lentile interschimbabile au inregistrat o crestere de doua cifre.

Performanta din T4 a asigurat incheierea anului cu rezultate foarte bune, cu o valoare mai mare de 2 miliarde euro pentru 2014. Activita-tile promotionale ale retailerilor, in special cele din perioada Black Friday si a sarbatorilor de iarna, impreuna cu cresterea increderii cumparatorilor in economie si in situatia financiara a familiei ajuta la explicarea majorarii de aproape 14% in 2014, comparativ cu 2013.