Acest lucru devine posibil ca urmare a adoptarii Deciziei Comitetului pentru Comunicatii Electronice ECC/DEC/(06)07 privind utilizarea armonizata a sistemelor GSM la bordul avioanelor in benzile de 1710-1785 si 1805-1880 MHz (atribuite pentru sistemul de telefonie celulara DCS 1800), in cadrul reuniunii ECC de la Nicosia, din luna noiembrie a anului 2006.

Utilizarea sistemului GSM la bordul aeronavelor va contribui la cresterea mobilitatii individuale, permitand comunicarea cu familia, partenerii de afaceri sau prietenii si pe parcursul zborului cu avionul, rezolvand astfel problema perioadei cand comunicarea era practic imposibila, mai ales in timpul zborurilor mai lungi.

"Sistemul presupune existenta la bordul aeronavelor a unei statii de baza la care se conecteaza terminalul mobil, statie care nu permite emisia la puteri mari si care face apoi legatura prin satelit cu retelele terestre de telefonie mobila. Pentru inceput, serviciile care vor fi disponibile la bordul aeronavelor sunt cele de voce si SMS. Pentru utilizator, sistemul este unul deosebit de usor de folosit, deoarece reprezinta o extindere a serviciilor de comunicatii mobile la bordul aeronavelor si permite folosirea telefonului mobil la fel ca la sol", se mentioneaza in comunicatul ANRCTI.

Modalitatea de apelare este aceeasi cu cea din roaming – cel care suna trebuie sa formeze codul de tara al celui pe care il apeleaza, urmat de numarul respectiv de telefon. Tarifarea se va face in functie de acordurile de roaming ale operatorilor autorizati pentru furnizare de servicii de comunicatii mobile la bordul aeronavelor cu operatorii de telefonie mobila din fiecare tara in parte.

Citeste si:

La nivel european, au fost inaintate pana in prezent doua solicitari – din partea Aeromobile (Norvegia) si ONAIR (Elvetia), care au obtinut deja autorizatii de functionare in mai multe tari din Uniunea Europeana. Compania Aeromobile a fost autorizata deja de catre ANRCTI pentru furnizarea de servicii publice de comunicatii electronice la bordul aeronavelor in spatiul aerian al Romaniei, iar compania ONAIR a depus la ANRCTI documentatia necesara autorizarii.

Licentele de utilizare a spectrului radio pentru acest sistem se vor elibera pentru inceput cu titlu ocazional, pentru o durata de maximum sae luni si cu plata in avans. Pana in momentul de fata, licente ocazionale au fost acordate de majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, printre care si Belgia, Olanda, Germania, Franta, sau Italia.

Deoarece acest serviciu va fi furnizat in benzi de frecvente acordate deja operatorilor de telefonie mobila, ANRCTI s-a consultat la inceputul anului 2007 cu toti operatorii implicati – Vodafone, Orange si Cosmote –, discutand aspectele legate de implementarea sistemului, de acordarea licentelor, precum si despre benzile de frecventa si tariful perceput de catre ANRCTI pentru utilizarea canalelor GSM ce vor fi asignate in acest scop. Prin proiectul de decizie supus consultarii, ANRCTI propune un tarif anual de 9 euro pentru folosirea unui canal GSM asignat la nivel national in scopul utilizarii la bordul aeronavelor, mai mentioneaza comunicatul.