Care sunt punctele forte care au contribuit la obtinerea acestor rezultate, intr-un mediu economic de piata potrivnic si care sunt planurile pe 2010, aflati din concluziile unui interviudublu, cu Mihai Marcu, directorul de dezvoltare al companiei pentru Bulgaria, Moldova si Romania si Pawel Smigielski, manager regional Europa de Est.

Wall-Street: Cum a afectat compania primul an de recesiune?

Mihai Marcu (foto dreapta): Partea buna e ca nu am fost luati prin surprindere de aceasta criza economica. Kingston a mai trecut prin situatii similare, generate in piata de IT in 2001. De aceea, pot spune ca am fost pregatiti, noi ne asteptam la ceva mai rau. Am scazut mai putin decat concurentii nostri, dar si decat piata, in ansamblul ei.

Din propriile estimari, puse cap la cap cu alte informatii, in ceea ce priveste sectorul de memorii, piata a scazut cu 40%, iar pe partea de carduri flash, undeva la 20%. Scaderea mai mica pentru Kingston se reflecta si in cota de piata similara sau mai buna decat cea detinuta in 2008.

Wall-Street: Care sunt atu-urile care au generat aceste rezultate, peste piata de module de memorie pentru PC-uri, carduri flash si unitati de stocare portabile USB?

Mihai Marcu: Kingston este o companie cu traditie in domeniu; suntem primii care am produs memorii compatibile inca din 1987, iar pe plan local avem relatii foarte bune cu toti marii distribuitori si sub-distribuitori si lucram cu cei mai importanti asamblatori locali. In plus, daca acum cativa ani nu aveam o vizibilitate atat de mare in piata, in prezent suntem cunoscuti nu doar de cei din industria de profil, ci si de foarte multi utilizatori finali. De asemenea, pretul final al produselor noastre este foarte apropiat de cel al competitorilor.

Wall-Street: Cum va evolua compania in 2010?

Mihai Marcu: Ne propunem, la fel ca si anul trecut, sa crestem, nu sa scadem mai putin decat ceilalti. Dar ne asteptam la orice.

Wall-Street: Aveti, asadar, doua scenarii pentru acest an, unul optimist si altul pesimist?

Mihai Marcu: Nu suntem pesimisti, ci doar putin realisti. Avem un target de vanzari, dar acesta este, mai degraba, intern. Suntem constienti ca sunt foarte multe probleme in piata, incepand de la cele financiare pana la cele de ordin emotional, care se reflecta in reticenta unora de a-si cumpara un PC sau componente noi in aceasta perioada. Dar, cu toate acestea, suntem aici si avem resursele necesare pentru a ramane in continuare.

Wall-Street: Am vazut cum a fost afectata de criza compania pe care o reprezentanti, insa ce impact a avut recesiunea globala in zona Europei de Est?

Pawel Smigielski: Noi, in aceasta regiune, nu ne aflam pe o insula; nu am fost feriti de criza economica. Obiectivul nostru in 2009 a fost acela de a pierde mai putin decat piata, iar asta s-a si intamplat. In toate tarile din Europa de Est.

Wall-Street: Ce s-a intamplat cu jucatorii din industria de profil?

Pawel Smigielski (foto jos): In vremuri grele, cum este cea pe care o traversam in momentul de fata, jucatorii mari au de castigat, iar cei mici se lupta sa supravietuiasca. Noi, spre deosebire de alte companii din industrie, nu ne-am confruntat cu situatii critice – bancile nu au pus presiune asupra noastra, cum s-a intamplat cu anumiti competitori ai Kingston, care s-au vazut pusi in fata situatiei de a returna banii luati cu imprumut de la banci. Asta s-a intamplat si cu Qimonda, care a intrat in insolventa pentru ca nu a avut bani cand trebuia sa-i aiba, si nu pentru ca nu ar fi stiut sa faca business.

Wall-Street: Credeti ca economia mondiala isi va reveni in acest an?

Pawel Smigielski: Sunt multe semne care arata ca ce a fost mai rau a trecut si ca economia mondiala este pe cale sa se revigoreze. Dar eu cred ca este nevoie de cel putin 2-3 ani ca sa revenim la momentul de dinainte de criza, la cum era piata in 2007 si chiar spre inceputul lui 2008.

Wall-Street: Are Romania sanse sa iasa din criza odata cu majoritatea economiilor globale?

Pawel Smigielski: Sunt de parere ca Romania si tarile emergente, care au fost cel mai afectate de criza si au suferit enorm de pe urma ei in 2009, vor iesi din recesiune mai devreme decat tarile dezvoltate. Parerea mea este ca aceste tari se vor dezvolta mai rapid decat statele vestice.

Wall-Street: Considerati ca perioada actuala reprezinta un bun moment pentru achizitii in piata?

Pawel Smigielski: Da. Am vazut ca au avut loc consolidari in piata, am vazut companii care au ajuns sa creasca fie organic, dezvoltandu-si business-ul in mod natural, fie achizitionand alte companii. In domeniul in care operam noi, vedem posibile astfel de evenimente.

Wall-Street: Are Kingston in plan sa adopte acest model si sa cumpere un jucator mai mic?

Pawel Smigielski: Noi nu cumparam direct companii si nu avem nevoie sa facem asta, intrucat avem propriul brand, propria productie, oamenii nostri, toata infrastrucutra necesara dezvoltarii business-ului. Dar suntem gata sa investim niste bani, alaturi de anumiti parteneri, pentru a fi siguri ca ne putem desfasura activitatea intr-un mod cat mai eficient pentru noi.

Wall-Street: Care este principalul obiectiv pe care il aveti pentru acest an?

Mihai Marcu: Consolidarea puterii in piata si educarea ei, prin traininguri, evenimente, demonstratii, promotii.

Wall-Street: In final, care este lectia pe care ati invatat-o in primul de criza?

Pawel Smigielski: Este o lectie pe care am invatat-o, daca vreti, de acum 20 de ani. Finantele reprezinta cheia. Cand totul este roz si lucrurile merg bine din punct de vedere economic, oricine are de castigat, chiar si cei care nu dispun de bani. Intotdeauna se va afla dupa colt cineva care sa aiba resurse si sa investeasca intr-o afacere, indiferent cat de viabil este modelul de business al acesteia. Insa cand vremurile sunt grele, doar cei care au bani vor fi in siguranta. Companiile nu intra in faliment pentru ca nu au bani, ci pentru ca nu au bani atunci cand trebuie. Daca nu ai resurse financiare, in vreme de criza, asta iti poate omori afacerea. Si nu conteaza cat de bine stii sa faci afaceri.