Dupa ce am vazut cum betonul poate “inghiti”, la propriu, apa sau cum mastodonti robotici pot construi o casa in numai cateva ore, asistam la o explozie a numarului de tehnologii care vin in sprijinul industriei materialelor de constructii si care vor ajuta la dezvoltarea si cresterea sustenabila a pietii globale de profil.

Cele mai noi informatii in acest sens vizeaza noi tehnologii care apar si care se pot dovedi extrem de utile in constructia viitoarelor mari proiecte, fie ca vorbim despre centre comerciale, birouri, spatii industriale, infrastructura sau rezidential.

O echipa de la Universitatea din Tokyo, a creat un anumit tip de sticla care dispune de caracteristicile otelului, ceea ce face ca acest material sa fie unul extrem de rezistent la aproape orice factori externi, avand posibilitatea sa devina un element cheie chiar si in proiecte ambitioase. Mai mult, acest tip de sticla ar putea fi folosit inclusiv pe smartphone-uri sau tablete, ceea ce ar putea facilita rezistenta si mai mare a dispozitivelor mobile in cazul in care acestea cad pe asfalt.

Substanta care ajuta la intarirea suprafetei obisnuite din sticla este adaugarea oxidului de aluminiu pe dioxidul de silicon, un proces care este destul de greu de obtinut prin tehnici conventionale, asta deoarece solutia rezultata se cristalizeaza cand ia contact cu alta suprafata solida.

Cercetatorii au reusit sa depaseasca acest pas dificil prin utilizarea gazului, care impinge oxidul de aluminiu in silicon, in asa fel incat substanta nu intra in contact cu nicio suprafata.

Sticla rezultata in urma acestui proces este de peste doua ori mai rezistenta decat cea standard.

“Vom fi capabili sa producem acest produs pe scara larga si sa comercializam aceasta tehnologie in cel mult cinci ani de zile”, a declarat un profesor al Institutului de Stiinte Industriale din cadrul Universitatii din Tokyo.

Citeste si:

Interesant este ca acest proces ar putea fi dezvoltat chiar pe scara larga si utilizat fara probleme in industrii in care sticla este un material foarte popular. Constructiile moderne au inceput in ultimii ani sa se bazeze si mai mult pe sticla si otel, doua materiale care au devenit rapid populare in randul dezvoltatorilor imobiliari.

O alta inovatie a viitorului: aluminiul transparent: care ii va fi utilitatea?

Aluminiul transparent a aparut pentru prima data in filmul Star Trek: The Voyage Home (1986). Daca la acea vreme deja se vorbea despre tehnologie cu ecran tactil, iata ca astazi un alt element prezentat in urma cu aproape 30 de ani devine realitate si ar putea fi folosit pe scara larga in foarte scurt timp.

Dr. Jas Sanghera, om de stiinta si cercetator al Laboratorului Naval din SUA, a reusit sa creeze un astfel de material, care este mai mult un mineral. Avantajul acestuia este ca aluminiul transparent este mult mai puternic, mai rezistent si puternic decat sticla si poate oferi o protectie mult mai buna, comparativ cu sticla in conditii de mediul mult mia dificile, rezistand inclusiv la coroziune.

Aceasta tehnologie, precum si cea a sticlei cu rezistenta sporita, similara otelului, ar putea fi doua elemente definitorii pentru viitorul industriei constructiilor, o piata globala care trece printr-un amplu proces de schimbare si reinventare. Momentan, aluminiul transparent este testat in industria militara si se pare joaca un rol cheie in acest domeniu.

Inovatia viitorului in constructii ar putea salva Romania de la gaurile din asfalt: betonul care se repara singur si care ar aduce economii de MLD.

Costain, una dintre cele mai mari firme de constructii din Marea Britanie, a fost premiata de curand pentru unul dintre cele mai inovatoare proiecte in domeniul constructiilor, testand pentru prima data betonul care se poate repara singur in cazul in care se crapa sau este supus unui anumit soc.

Betonul care „isi revine singur” ar putea fi un castig urias pe termen lung, asta din moment ce tarile aflate in plin proces de dezvoltare platesc zeci, daca nu chiar sute de miliarde pentru repararea soselelor si intretinerea acestora. De exemplu, Marea Britanie cheltuieste anual peste 60 de miliarde de euro pentru astfel de servicii.

Betonul care se auto-repara: solutia pentru infrastructura Romaniei

Betonul care se auto-repara: solutia pentru infrastructura Romaniei

Pe o sosea din Tara Galilor, Costain a construit un perete pe care sunt montate anumite portiuni speciale din beton, fiecare dintre acestea fiind alcatuit din diferite solutii tehnologice prin care peretii se pot repara singuri in cazul unui accident rutier. Aceasta tehnologie ar urma sa fie testata intens in perioada urmatoare si monitorizata pentru a vedea cum reactioneaza acest beton la socul unui accident.

Mai multe universitati din Anglia, dar si din alte tari dezvoltate, analizeaza tehnologiile constructiilor viitorului, betonul care se repara singur fiind un focus tot mai mare in randul acestora.