Pretul de cumparare al companiei de stat Letiste Praga, care opereaza aeroportul din capitala Cehiei, este comparabil cu cel al altor aeroporturi din regiune, sustine publicatia ceha. Astfel, pretul de preluare al aeroportului din Budapesta, ale carui dimensiuni si dotari sunt similare cu ale celui din Praga, a reprezentat de 30 de ori valoarea profitului operational al aeroportului inainte de impozitare, amortizari si corectii datorate inflatiei, aceeasi metoda de calcul fiind aplicata si pentru aeroportul din Praga.

Totusi, pretul de achizitie al aeroportului depinde si de metoda de vanzare care va fi aleasa: vanzarea directa, leasingul sau listarea pe Bursa. Guvernul ceh intentioneaza sa transforme aeroportul in societate pe actiuni, pe care sa o vanda in urmatorii doi ani, potrivit Prague Daily Monitor.

Grupul german Hochtief ar putea fi una din companiile straine interesate de preluarea aeroportului din Praga, prin intermediul subsidiarei sale Hochtief Airport. "Este o oportunitate de investitie interesanta, intrucat aeroportul din Praga are un mare potential de dezvoltare, insa termenii licitatiei vor fi foarte importanti si, in functie de acestia, Hochtief va lua o decizie in privinta unei viitoare posibile implicari", a declarat potrivit NewsIn, purtatorul de cuvant al grupului Hochtief, Donatella Gasser.

Hochtief a participat recent la licitatia pentru proiectul constructiei podului de peste Dunare intre Calafat si Vidin, care va uni Romania si Bulgaria, in consortiu cu firma spaniola OHL, proiect in valoare de circa 116 milioane euro, adjudecat de compania spaniola Fomento de Construcciones y Contratas SA.

Fraport, compania care opereaza aeroportul din Frankfurt, s-a aratat si ea interesata de achizitionarea aeroportului din Praga, dupa ce, in octombrie 2006, autoritatile bulgare pentru concurenta si-au dat acordul, pentru concesionarea, pe o perioada de 35 de ani, a doua aeroporturi cheie de la tarmul Marii Negre, Varna si Burgas. Fraport s-a angajat sa investeasca peste patru sute de milioane de euro in construirea noilor terminale, in extinderea zonelor de stationare a avioanelor si in procurarea de avioane si de echipamente pentru cele doua aeroporturi. "Asteptam detalii despre vanzarea aeroportului din Praga, pentru a putea lua o decizie", au declarat reprezentantii Fraport.

Citeste si:

Fondul ceh de investitii PPF Investments intentioneaza, de asemenea, sa participe la licitatia pentru preluarea aeroportului din Praga. "Avem de a face cu unul dintre cele mai rentabile active din Cehia, ceea ce va face ca nivelul pretului sau de vanzare sa fie pe masura", au spus cei de la PPF Investments, citati de publicatia amintita.

PPF Investments a derulat, in intervalul 21 septembrie - 17 noiembrie 2006, o oferta de preluare a bancii comerciale Romexterra, aproape in paralel cu banca ungara MKB. Reprezentantii PPF Investments au anuntat ca au colectat aproximativ 19,3% din actiunile Romexterra. PPF Investments si-a manifestat si interesul pentru compania de asigurari Ardaf, despre care un reprezentant al fondului a declarat, pentru NewsIn, ca "vom continua sa-i monitorizam situatia". Totodata, fondul ceh de investitii deruleaza negocieri pentru preluarea unei alte companii romanesti de asigurari, Roumanie Assurance International (RAI).

Inainte de vanzarea aeroportului, guvernul ceh mai are de rezolvat o problema, respectiv asigurarea terenului necesar pentru constructia unei piste suplimentare pe Ruzyne, fiind vorba de o suprafata de 60 de hectare, aflata in proprietatea companiei cehe Penta, care s-a aratat si ea interesata de preluarea aeroportului. Penta este un fond de investitii infiintat in 1994, specializat pe pietele din Cehia si Slovacia si care are sub administrare active de circa 860 milioane euro.

Traficul aerian international a crescut in 2006 cu 5,9%, mai incet decat in 2005, cand ritmul de crestere a fost de 7,6%, potrivit Asociatiei Internationale pentru Transport Aerian (International Air Transport Association - IATA). Profitul operational obtinut in transportul aerian a crescut, in 2006, la valoarea de 10,2 miliarde dolari, de la 4,3 miliarde dolari, in 2005, iar pierderile nete au scazut la 500 milioane dolari, de la 3,2 miliarde. Traficul de marfuri a crescut, in 2006, cu 4,6%, de la 3,2% in 2005. IATA a estimat ca traficul aerian va continua sa scada in 2007, deoarece companiile aeriene dau mai multa atentie rutelor profitabile, in detrimentul cresterii cotei de piata pe plan mondial.