“Consolidarea taxelor si impozitelor din sistemul fiscal romanesc ar trebui sa reprezinte principala preocupare a autoritatilor pentru a putea asigura predictibilitatea oricarui business si a economiei in ansamblu. Simplificarea taxelor si impozitelor este necesara: trebuie sa se renunte la vechile obiceiuri in care se creeaza lucruri complicate, care automat vor conduce la costuri ridicate de administrare. Simplificarea obligatiilor fiscale trebuie facuta in functie de un clasament al <<costurilor implicate versus colectarea efectuata>>. Daca lucrurile sunt simple si se concentreaza pe marimea veniturilor (cat venit se obtine) si nu pe modalitatea lui de obtinere (cum se obtine venitul), atunci cu siguranta va creste si conformarea voluntara a firmelor- o dovada fiind cozile la plata taxelor populatiei, unde lucrurile sunt cu mult mai clare”, a aratat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate, unul dintre liderii pietei de profil.

Procesele care implica un cost ridicat comparativ cu sumele colecte si presupun lungi perioade de timp (procedura de solicitare, cerere etc) ar trebui sa fie in topul listei de masuri pentru reducerea birocratiei si economisirea resurselor statului ocupate cu aceste procese. In plus, multe dintre aceste masuri ar sprijini sectorul privat prin generarea la timp a unui plus de lichiditati, in conditiile in care, din anul 2009 si pana in prezent, capitalul de lucru si finantarile sunt inca greu de procurat, arata consultantii R&M Audit Contabilitate.

Consolidarea taxelor si impozitelor la nivel de grup de firme ar fi una dintre primele masuri ce ar trebuie adoptate, care ar simplifica sistemul si ar aduce beneficii pentru toate partile implicate.

De exemplu, in cazul firmelor detinute de acelasi grup de companii apar adesea situatii in care una dintre firme are de platit o suma importanta de TVA, nu are lichiditati si i se aplica penalitati, in timp ce altei companii din acel grup statul trebuie sa ii ramburseze TVA, iar platile intarzie.

Daca ar fi permisa consolidarea per grup a taxelor si impozitelor, aceste situatii ar fi rezolvate instantaneu prin compensarea acestora in interiorul grupului si apoi reglarea eventualelor diferente cu statul, astfel incat s-ar consuma mai putine resurse de catre toate partile si s-ar reduce birocratia.

„Statul nu ar pierde mare lucru prin anularea penalitatilor ca urmare a compensarii, intrucat oricum acorda o sumedenie de facilitati si esalonari rau-platnicilor (exceptii si deduceri egale). Si daca tot vorbim de rau-platnici, si aici situatia ar trebui echilibrata: daca unora li se acorda <<intelegere>> pentru ca nu isi indeplinesc la timp obligatiile, atunci si cei care sunt la zi cu plata contributiilor ar trebui sa fie <<premiati>> cu reduceri fiscale. Sau, nici unii, nici altii sa nu primeasca nimic, asa ar fi corect. In prezent exista doar intelegerea pentru rau-platnici (care conduce uneori si la evaziune fiscala) si oricum nu cred ca este corect fata de cei care fac eforturi si platesc totul luna de luna”, a precizat Serban.

Citeste si:

Masurile fiscale cele mai eficiente sunt cele care ajuta bugetul de stat si, concomitent, sprijina dezvoltarea sectorului privat - in ansamblul sau sau sectorial, constituindu-se astfel in adevarate programe, si nu de simple taieri de costuri sau introduceri de taxe, considera specialistii R&M Audit Contabilitate.

De exemplu, contributiile sociale ocupa o pondere insemnata in incarcarea fiscala a companiilor, iar o reducere a acestora ar putea conduce la o usoara iesire la lumina a „zonei gri”.

Conform raportului Consiliului Fiscal pe 2011, aproximativ 2,35 milioane de persoane munceau "la negru" in Romania la finalul anului trecut, adica peste o treime (35%) din totalul salariatilor.

Reducerea CAS acordata sub forma facilitatilor pentru crearea de noi locuri de munca ar putea insemna colectare in directia stimularii muncii, arata expertii R&M Audit Contabilitate.

De asemenea, in ultima perioada a existat tendinta de a muta impovararea fiscala din partea impozitelor directe in sfera impozitelor indirecte, mai ales TVA.

„Balanta poate fi reasezata diferentiat, prin reducerea TVA la produsele <<fabricate in Romania>>, astfel incat sa fie sustinute productia interna si consumul. De exemplu, importul de legume si fructe este masiv, iar o reducere a TVA la produsele autohtone le-ar face sa aiba un pret competitiv si sa fie preferate de consumatori, cu toate beneficiile care rezulta de aici pentru economie, mediul privat si- nu in ultimul rand- sanatatea populatiei... In concluzie, avem nevoie de o reforma radicala a sistemului de taxe si impozite, prin programe care sa asigure concomitent cresterea semnificativa a veniturilor la bugetul de stat, scaderea costurilor administrative corespunzatoare si stimularea cresterii economice prin sustinerea mediului de afaceri”, a mai spus Mirela Serban.