Narcis Neaga a fost audiat, miercuri, timp de peste sase ore, de procurorii anticoruptie in dosarul privind autostrada Sibiu - Orastie, in care este acuzat de abuz in serviciu. Potrivit DNA, la data de 15 mai 2014, Narcis Neaga, in calitate de director general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania SA (CNADNR), a procedat la suspendarea abuziva a unui contract de servicii privind "Supervizare Autostrada Orastie – Sibiu" si a platilor aferente acestuia, cu incalcarea dispozitiilor contractuale, a conditiilor FIDIC (Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti) si a dispozitiilor legale, arata Mediafax.

Ulterior, el a desemnat Directia Regionala de Drumuri si Poduri Brasov pentru a superviza lucrarile de constructie a autostrazii si pentru a indeplini obligatiile contractuale in perioada de desfasurare a contractelor de lucrari privind: "Proiectare si executie Autostrada Orastie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965" si "Proiectare si executie Autostrada Orastie – Sibiu, Lot 3: km 65+965 – km 82+070". Apoi, Neaga a reziliat contractul de supervizare in conditii nelegale si a refuzat plata facturii emisa de catre liderul asocierii care asigurase initial serviciile de supervizare a lucrarilor si, pe cale de consecinta, in mod nefundamentat, a refuzat decontarea facturii din fondul de coeziune (fonduri europene), spun procurorii.

Ulterior, printr-o sentinta arbitrala, Curtea de Arbitraj Comercial International de pe langa Camera de Comert si Industrie a Romaniei a admis in parte cererea formulata liderul asocierii care asigurase initial serviciile de supervizare a lucrarilor si a obligat CNADNR SA la plata sumei de 3.139.109 lei plus TVA, precum si a penalitatilor de intarziere, calculate de la data de 15.05.2014 pana la data de 23.12.2014, data inregistrarii cererii arbitrale.

Potrivit DNA, toate aceste actiuni au avut au drept consecinta directa plata, de la bugetul de stat (si nu din fondul de coeziune), catre liderul asocierii careia i s-a reziliat contractul de supervizare, a sumei de 3.159.022 lei (reprezentand pretul serviciilor de supervizare pentru perioada octombrie 2013 - decembrie 2013), a penalitatilor aferente, precum si plata serviciilor de supervizare (prestate ulterior suspendarii contractului de catre Directia Regionala de Drumuri si Poduri Brasov).

De asemenea, mai spun anchetatorii, prin suspendarea si respectiv rezilierea contractului de supervizare a fost favorizat antreprenorul (societatea executanta a lucrarilor de constructie), care, in acest mod, a beneficiat de inchiderea neconformitatilor si avizarea la plata a situatiilor de lucrari, in conditiile in care supervizorul suspendat constatase deficiente de executie si utilizarea de materiale necorespunzatoare. Mai mult, prin suspendarea contractului si inlocuirea inginerului FIDIC (a supervizorului) cu incalcarea procedurii, respectiv prin neacordarea preavizului si nepreluarea documentelor de la supervizorul initial, noul supervizor desemnat a fost pus in imposibilitatea urmaririi lucrarilor, mai spun procurorii.

"Faptul ca dupa suspendarea contractului de supervizare, intr-o perioada scurta au fost gasite solutii pentru inchiderea neconformitatilor si aprobarea la plata a lucrarilor denota ca scopul suspendarii contractului de supervizare a fost de a asigura antreprenorului posibilitatea decontarii unor lucrari neconforme", se mai arata in comunicatul DNA.

Citeste si:

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, l-a demis in 8 decembrie pe Narcis Neaga de la conducerea CNADNR. Corpul de control al ministrului Transporturilor a identificat in octombrie o serie de nereguli la CNADNR privind inclusiv proiectul autostrazii Orastie-Sibiu, unde o portiune de 200 metri trebuie demolata si reconstruita, si a sesizat organele statului, suspectand fapte penale. Lotul respectiv urmeaza sa ramana inchis pana in luna iunie.
Referitor la contractul Orastie-Sibiu, Corpul de Control a constatat ca:

  • S-au inregistrat mari intarzieri inca din faza de proiectare, acestea perpetuandu-se si in faza de constructie (Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp; studiile topo-geo au avut mari intarzieri; avizele pentru obtinerea autorizatiilor de constructie si emiterea autorizatiilor de constructie au avut intarzieri; revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, intarzieri. De mentionat ca nici in prezent Antreprenorul nu a transmis documentatiile necesare obtinerii autorizatiei de construire pentru terenurile suplimentare;
  • Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru solutiile tehnice in zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat Antreprenorului ca nu sunt indeplinite conditiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arata ca in zona sunt alunecari de teren si recomanda studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus in disputele dintre parti;
  • Avand in vedere intarzierile, precum si nerespectarile clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un numar de 10 revendicari catre Antreprenor, parte din ele au fost solutionate, parte nu;
  • Pe parcursul derularii lucrarilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Brasov. Acestea au constatat urmatoarele deficiente in sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de catre Beneficiar, nerespectarea de catre Antreprenor a prevederilor Contractului si ale Caietului de sarcini, nerespectarea de catre Antreprenor a proiectului tehnic si a detaliilor de executie, nerespectarea de catre Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea constructiei;
  • Atat inginerul FIDIC Consitrans, cat si inginerul FIDIC DRDP Brasov nu si-au indeplinit corespunzator obligatiile prevazute de serviciile de supervizare;
  • La inceputul anului 2014 a fost intocmit un document de reziliere a contractului de proiectare si executie a lotului 3 al autostrazii Sibiu Orastie, dar el nu a fost promovat oficial si nu a produs efecte, cu toate ca se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, masura nu a condus la remedierea deficientelor;
  • Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice in vederea rezolvarii litigiilor cu privire la calitatea lucrarilor executate. A aprobat, insa, si continuarea lucrarilor, prin aprobarea recomandarilor expertului tehnic emise pentru un numar de doar 19 RNC-uri.
  • CNADNR a platit Constructorului 94,32% din Contract;
  • Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrarile executate in cadrul contractului a presupus asumarea unui risc;
  • Conform HG nr. 273/1994, art. 31, in cazul in care “investitorul solicita preluarea unei parti din lucrare inainte de terminarea intregii lucrari prevazute in contract, se va incheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile si pericolele pentru partea preluata trec temporar asupra investitorului cu exceptia viciilor ascunse si a celor decurgand din executarea necorespunzatoare”, dar, practic s-a preluat intregul obiect al contractului si nu doar o parte din lucrare. Actiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului;

Potrivit Ministerului Transporturilor, antreprenorul va proiecta, executa si termina lucrarile in conformitate cu prevederile contractului si va remedia orice defectiuni ale lucrarilor. "Beneficiarul (CNADNR, n.r.) nu a urmarit corespunzator derularea contractului si nu a aplicat prevederile acestuia, nu s-a asigurat ca au fost solutionate toate revendicarile sale privind calitatea executiei, nu a luat in calcul executarea garantiei de buna executie si nu a promovat oportunitatea si necesitatea rezilierii contractului", arata Ministerul Transporturilor, in noiembrie.

Transporturile fac referire si la un contract de furnizare si punere in functiune a 16 instalatii de cantarire, incheiat in 2012, unde de asemenea CNADNR a comis o serie de nereguli. Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale a anuntat, pe 9 noiembrie, ca a facut plangere penala, la Parchetul de pe langa Tribunalul Sibiu, impotriva Salini Impregilo, constructorul italian al lotului trei al autostrazii Orastie - Sibiu, unde o portiune de 200 metri trebuie demolata si reconstruita.

"Potrivit dispozitiilor legale si contractuale, Antreprenorul Salini - Impregilo SpA este singura entitate responabila cu proiectarea si executarea lucrarilor aferente constructiei autostrazii Orastie – Sibiu, lot 3, conform cerintelor stabilite prin contractul de lucrari si legislatia in vigoare. (...) CNADNR SA solicita organelor abilitate sa efectueze cercetarile necesare fata de Antreprenor pentru savarsirea urmatoarelor infractiuni: infractiunile prevazute de articolul 35 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii, republicata; infractiunea de inselaciune prevazuta de articolul 244 din Codul penal; infractiunea de efectuarea de lucrari neautorizate ori cu incalcarea conditiilor stabilite in autorizatie in zona drumului public prevazute de articolul 341 din Codul penal", arata sursa citata, intr-un comunicat.

Administratorul retelei de drumuri s-a constituit si parte civila cu prejudiciul care urmeaza sa fie stabilit, avand in vedere ca valoarea contractului a fost de 604,79 milioane lei, fara TVA, din care 85% fonduri de coeziune de la UE si 15% fonduri de la bugetul de stat. O portiune de 200 de metri din autostrada Sibiu-Orastie, aflata in zona kilometrului 60 si deschisa in noiembrie 2014, va fi demolata si refacuta complet pe cheltuiala antreprenorului, compania italiana Salini Impregilo, din cauza unor probleme la fundatie cauzate de infiltratii. Termenul de remediere a problemelor a fost stabilit pentru luna decembrie.

Lotul trei al autostrazii, inaugurat in noiembrie 2014, a fost inchis la inceputul lunii septembrie, intre Saliste si Cunta, din cauza unor crapaturi in asfalt, reprezentantii CNADNR spunand ca problemele au aparaut din cauza "executiei necorespunzatoare a lucrarilor". Primele doua loturi ale autostrazii Orastie - Sibiu, cu o lungime de circa 44 km, au fost deschise traficului in 2013, iar loturile 3 si 4 in 2014.

Sursa foto: Mediafax Foto