Robert M.: Care sunt categoriile produselor de lux care vor cunoaste cea mai mare depreciere in anul 2009?

Oliver Petcu: Dupa analizele efectuate de CPP, am observat ca, pe piata luxului, domeniile cele mai afectate de criza financiara vor fi industria auto, hotelurile si moda (doar conceptele multibrand).

sergent c.: Ati intalnit cazuri in care potentiali cumparatori au refuzat un produs doar pentru care era prea ieftin?

Oliver Petcu: Intr-adevar, o consecinta a orientarii spre brand si pret o reprezinta refuzul de a a cumpara un anumit doar prentru ca este prea ieftin. Acest lucru se intampla insa in tot mai putine cazuri.

Claudiu V.: De ce credeti ca nu exista lux sau produse premium in zona culturala? De exemplu, cartile? Sau considerati ca exista si in Romania interes pentru asa ceva?

Oliver Petcu: Din pacate nu cred ca pietele emergente sunt pregatite pentru astfel de produse. Un produs de lux cum ar fi o carte sau un bilet la Metropolitan Opera din New York nu este inca un reper de diferentiere sociala. In aceeasi situatie este inca si segmentul de luxury travel, multi romani cu bani nefiind avizati in privita serviciilor turistice de lux.

Cojocea M.: In ce categorie de produse merita sa investim in contextual crizei financiare?

Oliver Petcu: In primul rand, merita investit in francize, acetea asigurand succesul pe termen lung. Toate studiile efectuate in ultimele decenii arata ca luxul este domeniul cel mai putin afectat de crize economice, politice si catastrofe naturale. Domeniile ar fi: moda, accesorii, travel, concepte organice (gourmet) si SPA.

Raluca S.: Cum fac fata brand-urile de pe piata luxului invaziei de produse contrafacute?

Fiecare brand de top are o politica si strategie proprie. De obicei acestea au si o echipa inhouse dedicata. Astfel, eforturile sunt intotdeauna concentrate pe pietele unde brand-urile au o reprezentare oficiala (magazin propriu sau in franciza).

Dobrea: Care sunt pietele cele mai afectate de criza financiara? Cele mature sau cele emergente, cum este cazul Romaniei?

Oliver Petcu: Nu putem vorbi de o separare in functie de aceste criterii. Sunt afectate puternic
vanzarile atat in tari precum Japonia sau Statele Unite, cat si in Rusia si Ukraina. Romania reprezinta o piata emergenta insa neavand o industrie de lux atat de dezvoltata, si efectele sunt mai mici decat in pietele emergente dezvoltate.

Wall-Street: Cum au evoluat vanzarile produselor de lux in perioada sarbatorilor de iarna? S-a observat o schimbare fata de aceeasi perioada a anului trecut?

Citeste si:

Oliver Petcu: Vanzarile produselor de lux in perioada sarbatorilor de iarna a cunoscut o scadere cu cel putin 5 la suta fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Andrei B.: Au romanii incredere sa cumpere produse de lux online?

Oliver Petcu: Perceptia romanilor este aceeasi cu cea a rusilor, ucrainienilor sau mexicanilor, piete emergente mult mai dezvoltate pe luxury. Este vorba despre o retinere provocata de livrarea produselor, garantia originalitatii, precum si garantia unui pret cel mult la nivel de high street. Aceasta perceptie se poate schimba pe masura ce vor aparea magazine online cu o strategie coerenta si care lucreaza direct si oficial cu marcile de lux si nu cu retaileri outlet sau angrosisti.

Anonim: Cum sunt primite produsele organice de lux in Romania? Reprezinta acestea o piata cu potential de dezvoltare in viitor?

Oliver Petcu: Produsele organice de lux reprezinta o piata de mare viitor. Perioadele de criza motiveaza tot ceea ce inseamna ''personal pampering'', stresul motivand oamenii cu bani sa investeasca mai mult in sanatate si relaxare.

Raluca S.: Cum credeti ca va evolua piata serviciilor de lux in 2009?

Oliver Petcu: Pe piata produselor de lux vom avea o scadere in medie de pana la 20% pana in Septembrie fata de aceeasi perioada a anului trecut urmand ca in Octombrie anumite segmente sa intre pe verde, mai putin insa cel auto, al ambarcatiuni sau hotelier.

Stavar S.: Preturile imobiliarelor din categoria premium au fost la fel de afectate in ultimul an ca intreaga piata de real estate?

Oliver Petcu: Din informatiile noastre, dezvoltatorii proiectelor de lux nu au redus preturile si au preferat sa mentina o investitie constanta in marketing si promovare.

C.V.: Am senzatia ca in Romania exista un fel de ipocrizie in ceea ce priveste luxul. Sunteti de acord cu mine? Oamenilor bogati le place sa arate asta si in exterior, ba chiar mai mult, prin exagerare?

Oliver Petcu: Asa este. Suntem o tara latina cu puternice influente slave in ceea ce priveste consumul de produse si servicii de lux. Majoritatea acestui tip de consumatori pretuiesc in primul rand brand-ul si reputatia acestuia, de multe ori chiar in detrimentul calitatii. Show-off si dorinta de identificare sociala sunt o caracteristica determinanta a consumatorului roman.