De asemenea in Romania, Polonia si Ungaria au fost si cele mai mari scaderi din cauza crizei. De exemplu, in cazul Romaniei, investitiile in achizitia de spatiu publicitar au fost anul trecut cu circa 40% mai mici fata de anul de varf 2008, cand au ajuns la 540 de milioane de euro.

Cea mai mare piata de media buying (bugete pentru publicitate) este Polonia, cu circa 1,7 miliarde de euro anul trecut, urmata de Cehia cu 1,4 miliarde de euro si Ungaria cu 453 de milioane de euro.

Cei mai putin bani pentru publicitate sunt in Muntenegru si Albania

Romania, aflata pe pozitia a patra, cu 312 milioane de euro, este urmata in top de Slovacia cu 279 de milioane de euro.

Pe de alta parte, cele mai mici piete in privinta investitiilor pentru achizitia de publicitate sunt Muntenegru cu 8 milioane de euro si Albania cu 32 de milioane de euro.

“Albania si Cehia sunt norocoasele regiunii, fiind singurele din aceasta zona cu o crestere in timpul crizei. Investitiile per capita in publicitate au crescut in Albania cu 25% intre 2008 si 2014, iar cele din Cehia cu 14%”, explica Ruxandra Stefan, director de strategie si planificare in cadrul Initiative.

Citeste si:

„Croatia si Ungaria si-au revenit usor dupa criza, dar evolutia este inca puternic negativa. De exemplu, in Croatia scaderea investitiilor per capita in publicitate a fost de 40% intre 2008 si 2014, iar in cazul Ungaria micsorarea a fost de 32%. Investitorii in media sunt inca foarte sceptici. Evolutia este buna, dar vorbim inca despre o precautie in a investi. Pe de alta parte, in cazul altor tari precum Slovacia si Bulgaria, fie se inregistreaza cresteri marginale, fie corelatii puternic negative, cum este cazul Romaniei”, mai spune managerul.

De exemplu, in Romania, desi PIB per capita a crescut cu 17% intre 2008 si 2014, investitiile in publicitate per capita au scazut cu 42%.

Polonia, o economie care nu a cunoscut criza, dar care a taiat masiv din publicitate

„Polonia este cel mai nefericit caz, pentru ca evolutia economiei a fost pe plus, aceasta tara aproape necunoscand criza, in timp ce investitiile in publicitate sunt la o diferenta foarte mare fata de evolutia PIB. Pieta de media poloneza este cu mult sub 2008”, explica managerul Initiative.

Pentru industria de media buying romaneasca anul trecut a fost primul de crestere de la inceputul crizei, ca urmare a investitiilor mai mare in telecomunicatii (in special ca urmare a rebrandingului Cosmote-Romtelecom in Telekom), dar si a celor in retail, electronice, electrocasnice si farma.

Astfel, in 2014, investitiile in achizitia de spatiu de publicitate au ajuns la 312-313 milioane de euro, mai mult cu 2,6% fata de anul anterior. Pentru anul acesta, piata de media buying ar trebui sa avanseze la 322 de milioane de euro , mai mult cu 3% comparativ fata de 2014.

“Nu mai sunt cresteri ca in 2007-2008, dar sunt cresteri sanatoase, de 1-2%. Sunt procente mici, dar decat sa crestem precum un balon de sapun, mai bine sa avem un avans pe care te poti baza", afirma in urma cu o luna, Alexandra Olteanu, managing director al Initiative Romania.

Olteanu, Initiative: Tinerii folosesc telefonul de 400 de ori pe zi

Olteanu, Initiative: Tinerii folosesc telefonul de 400 de ori pe zi

In Romania, dar si in regiune, televiziunea este mediul preferat de promovare, in tara noastra aceasta obtinand in jur de 65% din bugetele de media, adica circa 200 de milioane de euro. La nivel regional, cele mai mari procente alocate TV-ului sunt in Albania, Macedonia si Bosnia&Hertegovina (unde procentele sunt intre 70-75%), iar cel mai putin in tari precum Cehia, Ungaria si Slovacia (42-48%).