Anul trecut a adus o crestere de aproximativ 35% in cifra de afaceri a companiei de media Universal McCann, care a atins astfel pragul de 70 milioane euro, generand un procent important din afacerile de 85 milioane euro ale grupului McCann Erickson (care mai include companii de publicitate, PR, digital si BTL).

Business-ul de media a fost saltat de doi factori principali: clientii noi castigati in 2008, printre care se numara Heineken si Banca Romaneasca, si cresterea investitiilor clientilor mai vechi – una dintre cele mai vizibile fiind Tnuva, brand lansat pe piata romaneasca in vara lui 2007. Heineken a intrat, de altfel, in topul celor mai mari clienti ai companiei, alaturi de Coca-Cola, Vodafone si SC Johnson, cei patru generand aproximativ 70% din afacerile Universal McCann.

Pentru 2009, Mihai Trandafir, managing director Universal McCann, estimeaza o scadere de cel mult 15% a cifrei de afaceri, pana la 60 milioane euro.

Din punct de vedere strategic, unul din obiectivele principale ale agentiei este pastrarea unui portofoliu intact de clienti. “Securizarea clientilor este un imperativ pentru orice lider de piata pentru ca nu poti sa tii portofoliul pe termen lung daca nu ai grija de ei. Prejudecata cu care trebuie luptat este «e o agentie prea mare ca sa aiba grija si de mine». Am incercat sa combatem aceasta atitudine inca cu mult timp in urma. Nu am asteptat criza ca sa ne deschidem ochii asupra tuturor clientilor, ci incercam sa-i multumim pe toti”, spune Trandafir.

Piata s-ar putea sa ofere insa si oportunitati de new business. Chiar daca in ultimii doi ani au avut loc foarte multe pitch-uri si cel putin 50% din marii clienti de publicitate si-au revalidat contractele, exista cazuri in care agentiile nu au reusit sa-si respecte promisiunile fixate prin contract, ceea ce ar putea duce la un nou val de licitatii, considera seful Universal McCann.

Un prim trimestru atipic pentru piata de publicitate

Trandafir nu face estimari la adresa pietei de publicitate in 2009, motivand ca este mult prea devreme in an. “A fost un inceput de an destul de aparte, prin faptul ca exista cateva categorii de clienti care si-au anulat investitiile pentru primul trimestru. Si automat, topurile de investitori uzuale sunt complet distorsionate in primul trimestru. Jucatorii mari nu sunt cu totii reprezentati la potentialul lor normal. Probabil asta se va mai regla de-a lungul anului”.

In timp ce categorii precum auto, finante si imobiliare sunt clar afectate de criza, lucru care se reflecta in investitiile publicitare, in zone precum FMCG-ul situatia variaza de la caz la caz. Unii jucatori au inregistrat chiar cresteri de vanzari in prima perioada a anului, iar altii au scos in fata produse mai ieftine, insa cu totii sunt foarte precauti atunci cand vine vorba de investitiile in publicitate, reducand bugete sau concentrandu-le spre brandurile cele mai performante. In cazul Universal McCann, o parte din clientii din top 4 au inregistrat cresteri in vanzari in ultimele luni.

In discutii pentru un nou pool de media


De la inceputul lui 2009, piata de media a fost martora unor coagulari de bugete in pool-uri de media, infiintate de catre agentii cu scopul de a obtine oferte mai avantajoase din partea furnizorilor de spatiu publicitar. Va fi un an dificil pentru micile agentii de media, mai ales daca se intampla ca portofoliul lor de clienti sa includa companii din categoriile puternic afectate de criza, considera Trandafir.

Universal McCann ia in considerare infiintarea, impreuna cu Initiative, a variantei romanesti a Magna – denumirea internationala a pool-ului de media buying al grupului Interpublic. Cele doua agentii nu au luat inca o decizie. Faptul ca Universal McCann lucreaza cu Vodafone iar Initiative, cu Orange, nu ar reprezenta un conflict de interese, in opinia lui Trandafir, scopul infiintarii unui astfel de pool fiind obtinerea unor beneficii financiare suplimentare pentru clientii celor doua agentii. Bugetele cumulate in noul pool de media s-ar situa in jurul a 100 milioane euro.

“Ceea ce e important este ca noi, prin dimensiunile pe care le avem in acest moment, prin pozitia de lider de piata, putem asigura acele beneficii financiare oricum. Si este garantia dovedita prin faptul ca n-am pierdut clienti pana acum”, conchide Trandafir.