"In orase precum Bucurestiul, oamenii isi folosesc aplicatiile de pe telefon pentru a obtine un taxi, sau folosesc Uber in loc de taxi, sau utilizeaza Waze pentru a gasi si a optimiza ruta spre destinatie, sau sunt membri ai unui grup de carpooling (folosirea in comun a unei masini - n.r.) pe Facebook. Tehnologia digitala are o influenta puternica asupra calatoriilor noastre zilnice prin oras”, spune Adamescu, conform News.ro.

Astfel, autoritatile publice ar putea valorifica avantajele tehnologiilor digitale pentru fluidizarea traficului, pentru a estima blocajele din trafic si de a oferi solutii alternative, pentru a planifica transportul public, semafoarele, de a da cetatenilor acces la informatii in timp real despre optiunile de mobilitate si program.

Bucuresti, unul dintre cele mai aglomerate orase din Europa in 2014

Capitala Romaniei a fost in anul 2014 unul dintre cele mai aglomerate orase din Europa, cu un indice de congestie a traficului de 41%, potrivit unui studiu finantat de BERD si Guvernul Romaniei. Primaria Bucuresti are in vedere crearea a 20,5 km de linii stradale, dedicate exclusiv autobuzelor, in zonele de nord, vest si in centrul orasului. In Bucuresti, calatoriile cu autoturismele particulare reprezinta aproape jumatate din numarul de curse de transport in comun, pe distante mai mari de 1 km. Cei mai multi oameni prefera sa conduca la si de la locul de munca, unul dintre motive fiind faptul ca exista inca suficiente locuri de parcare gratuite in oras.

EY Romania: "Calatorul viitorului" este interconectat

Potrivit unui studiu al EY Romania, “calatorul viitorului” este interconectat, se asteapta la o integrarea perfecta a optiunilor de transport, are un orar flexibil la locul de munca si o "ora de varf", considera mersul cu bicicleta si mersul pe jos drept optiuni viabile si are o viziune personala asupra mobilitatii. Reprezentantii EY apreciaza ca, in planificarea unui sistem eficient de transport, factorii de decizie ar trebui sa se asigure ca infrastructura si comportamentul de lucru sunt corelate. Astfel, este important ca punctul de plecare in definirea politicilor publice de transportul sa se concentreze asupra utilizatorilor.

Acest lucru inseamna mai mult decat a studia doar numarul de persoane care folosesc un anumit mijloc public de transport. In timp ce numarul de pasageri transportati de un mijloc de transport reflecta comportamentele indivizilor si optiunile de mobilitate, acesta nu reprezinta in mod corespunzator noua "mobilitate personala". De exemplu, un sistem de tranzit ar putea fi foarte bun la transportarea unui volum mare de pasageri intre puncte fixe.

"Politicile publice de planificare eficienta a transportului trebuie sa raspunda la intrebarea: cum putem convinge oamenii sa se comporte intr-un mod dezirabil, din punct de vedere economic si social? Politicile de transport urban trebuie privite in relatie cu politica nationala de transport, pentru a asigura o planificare coordonata si implementarea unor solutii digitale care sa depaseasca granitele oraselor”, subliniaza Paul Ilau, Manager EY Romania.

Sursa foto: Mino Surkala / Shutterstock.com