Publicitatea online s-a transformat în sursa cea mai importanta de profit pentru multe website-uri. Utilizatorul a devenit constient de faptul ca, în schimbul gratuitatilor pe care le primeste, trebuie sa accepte sa vada în paginile web reclame diverse. Totusi, acest principiu pare deja revolut. Utilizatorii au început sa dea semne de nerabdare. Vor lucruri gratuite si nu sunt dispusi sa plateasca ceva în schimb. Website-urile care le-au agresat simturile, încarcându-si paginile cu prea multa reclama, se vad parasite de comunitatile de utilizatori care roiau în jurul lor pâna mai ieri.

Ce ramâne de facut în aceste conditii? Cum se pot împaca tendintele utilizatorului cu solicitarile advertiserilor? Ramane clar stabilit ca din publicitatea online se pot câstiga bani frumosi. În acelasi timp însa, trebuie constientizat faptul ca administrarea unui website care afiseaza publicitate online este o adevarata arta, pe care, din pacate, foarte putini webmasteri au ajuns sa o deprinda.

Campaniile CPM

CPM = Cost per Mia de afisari (suma de bani pe care o plateste un advertiser pentru fiecare o mie de afisari ale reclamei sale). CPC = Cost per Click (suma de bani pe care o plateste advertiserul pentru fiecare click al unui utilizator pe reclama sa).

În cazul campaniilor CPM, advertiserul cumpara un anumit numar de afisari ale propriilor bannere sau mesaje text într-un website. Statistici recente au aratat faptul ca afisarea mesajelor text în regim CPM este mult mai eficienta decât afisarea bannerelor în format CPM. În fapt, timpul mediu în care este vizualizat un mesaj publicitar de tip „text“ este de 7 secunde, în vreme ce timpul mediu de vizualizare a unui banner grafic este de 1,6 secunde.

De regula, pretul platit de advertiser pentru derularea unei campanii CPM variaza foarte mult în functie de target-ul website-ului pe care se deruleaza campania, de caracterul de „nisa“ al website-ului în cauza etc. Pretul poate sa porneasca de la 50 de centi si sa ajunga pâna la zeci de euro pentru mia de afisari. În privinta ratei de click a utilizatorilor care vizualizeaza aceste campanii, opiniile sunt împartite. O rata buna de click este de minimum 1%. Acest lucru înseamna ca un utilizator face click pe acel spatiu publicitar cel putin o data la fiecare o suta de afisari.

Chiar daca rata de click a utilizatorilor este redusa în cazul unei campanii CPM, nu toti advertiserii desfasoara campanii pentru a atrage utilizatori. Chiar si un anunt pe care utilizatorul îl vizualizeaza, dar pe care nu face click poate sa joace un rol important în promovarea imaginii unei companii. Specialistii definesc acest tip de campanii publicitare ca fiind menite sa aduca „brand recognition“, adica popularizarea unei anumite marci în rândul utilizatorilor de Internet.
În România, Netbridge Investments, prin www.boom.ro si Arbomedia, prin www.arbomedia.ro, pot fi puncte de plecare în obtinerea unor relatii de colaborare cu advertiseri care desfasoara campanii CPM.

Campaniile CPC

Reprezinta una dintre modalitatile cele mai raspândite de publicitate online. Reclama este afisata în acelasi mod ca în cazul campaniilor CPM, dar diferenta consta în faptul ca advertiserul plateste pentru fiecare click înregistrat. De regula, advertiserul este multumit cu acest tip de campanii publicitare, pentru ca are o evidenta exacta a numarului de utilizatori pe care îi va atrage pe website-ul la care face publicitate. Bugetul este alocat în functie de pretul stabilit pentru fiecare click, advertiserul având în acest fel controlul asupra întregului buget alocat campaniei online. În România, www.neogen.ro poate fi un bun punct de plecare pentru mai multe informatii legate de publicitatea CPC.

Citeste si:

Tipuri de mesaje publicitare

Bannerele (reclame grafice) sunt cele mai raspândite formate publicitare online existente la acest moment. Dimensiunile lor variaza în functie de modul în care a fost conceput designul website-ului în care sunt afisate. Majoritatea marilor advertiseri impun formate standard de bannere, conform specificatiilor IAB (Interactive Advertising Bureau). Astfel, exista bannere dreptunghiulare si pop-up-uri (300x250 pixeli, 250x250 pixeli, 240x400 pixeli, 336x280 pixeli, 180x150 pixeli), bannere si butoane (468x60 pixeli, 120x90 pixeli, 120x60 pixeli, 728x90 pixeli), precum si bannere verticale „Skyscrapers“ (160x600 pixeli, 120x600 pixeli, 300x600 pixeli).

Sfatul nostru este sa tineti cont de aceste formate publicitare atunci când concepeti designul website-ului. Dimensiunile prea mari ale unei pagini web, la care se adauga dimensiunile mari ale reclamelor afisate în acea pagina sunt ingredientele perfecte ale unui esec sigur în a convinge utilizatorii sa se întoarca la website-ul dumneavoastra. Retineti ca, în România, cele mai întâlnite formate de bannere sunt cele „leaderboard“ 728x90 pixeli, bannerele „skyscraper“ de 160x600 pixeli, bannerele „full-banner“ 468x60 pixeli si bannerele 300x250 pixeli.

Mesajele text sunt un alt format publicitar destul de raspândit. În lume, Google este înca regele neîncoronat al publicitatii prin intermediul mesajelor text. Serviciile sale, AdSense si AdWords, au adus încasari de miliarde de dolari pentru Google si au ajutat multe website-uri sa câstige de pe urma traficului înregistrat.

Webmasterii mai fac si greseli

Si cele mai multe dintre ele au de-a face cu lacomia. Daca aveti un website bun, cu utilizatori care se întorc în fiecare zi, continut interesant, gânditi-va de doua ori înainte de a încheia contracte de publicitate. Nu va culcati pe urechea câstigului usor, pentru ca fântâna abundentei poate seca în orice moment.
Altfel spus, nu faceti precum webmasterii care:

1. Încarca prea mult primul ecran al computerului (ce vede utilizatorul cu rezolutia ecranului de 800x600 de pixeli) cu publicitate, reusind, în cele mai multe cazuri, sa enerveze prin timpul marit de încarcare a paginii si afisarea unui continut util insuficient.

2. Devin dependenti de fondurile pe care le pun la dispozitie advertiserii. Aceasta eroare se întâlneste, din pacate, foarte des în România. Multi renunta la a construi un mecanism propriu de obtinere a profiturilor, axându-si în totalitate proiectele pe bugetul obtinut din publicitate. În acest fel, renegocierea contractelor de publicitate este echivalenta cu punerea sub semnul întrebarii a insasi existentei website-ului si afacerii online care se bazeaza pe el.

3. Accepta includerea în pagina a unor bannere enervante pentru utilizator. Cazul cel mai întâlnit este cel al bannerelor overlay sau al bannerelor expansive (care se întind pe toata pagina ori de câte ori utilizatorul le „atinge“ cu mouse-ul). Mai nou, datorita cresterii conexiunii medii la Internet a utilizatorului român, au început sa fie folosite bannere cu insertii video, a caror încarcare solicita de multe ori nervii utilizatorilor, din cauza timpului marit de asteptare.