Poate ca nu toti detinatorii unui startup sunt familiari cu termenul de bootstrapping, insa in mod sigur sunt familiari cu ceea ce presupune el in realitate. Bootstrapping e ceea ce trebuie sa faci atunci cand pornesti o afacere fara a beneficia de capital extern si, in consecinta, trebuie sa finantezi procesul de dezvoltare cu ajutorul fluxului de capital intern si prin cheltuieli facute cu mare precautie. De altfel, termenul de “bootstrapping” vine din povestea Aventurile baronului Munchausen de Rudolf Erich Raspe, unde personajul principal, baronul, se salveaza dintr-o mlastina tragandu-se de sireturile de la bocanci. Metafora este de altfel una foarte reusita, pentru ca descrie exact genul de magie pe care trebuie sa-l performeze un startup pentru a supravietui in primele zile.

Poate orice afacere sa fie pornita de la zero fara nici un fel de finantare? Raspunsul e nu. Si in mod sigur asta inseamna ca ar trebui sa realizezi de la inceput in ce fel de afacere pornesti. Daca afacerea ta are cicluri de vanzare scurte si venituri recurente, atunci bootstrapping-ul este o solutie valida. In schimb, daca afacerea ta presupune ca pentru fiecare vanzare trebuie sa depui efort sustinut de-a lungul a 8 luni de zile, pentru a incheia afacerea si a primi plata, sau daca e nevoie sa lucrezi de-a lungul a 2 ani pentru a dezvolta un produs valid, atunci ar trebui in mod sigur sa te gandesti cum vei gasi finantare mai consistenta inainte de a porni la drum.

Iata in continuare 10 sfaturi pentru cresterea unei afaceri de succes prin procedeul de bootstrapping.

1. Cat timp mai ai bani, esti inca in joc

Cu alte cuvinte, concentreaza-te asupra fluxului de lichiditati. Acesta este un aspect foarte punctat in literatura de specialitate. Guy Kawaski are un articol despre Arta Bootstrapping-ului in care explica acest concept foarte bine. Desi poti crede ca afacerile trebuie sa se concentreze in primul rand asupra profitului, realitatea este ca facturile se platesc cu lichiditati. Asadar, trebuie sa te concentrezi pe fluxul de lichiditati.

2. Mentine numarul de angajati cat mai mic posibil

Antreprenorii au tendinta de a angaja oameni in echipa pentru competentele de care s-ar putea sa aiba nevoie atunci cand afacerea isi ia zborul. Totusi, pana cand afacerea explodeaza, va trebui sa te intretii, pe tine si intreaga ta echipa. Acesta este exact motivul pentru care ar trebui sa angajezi intotdeauna oameni doar pentru nevoile imediate, si sa o iei pas cu pas in extinderea echipei. Angajarea oamenilor cu jumatate de norma se poate dovedi de asemenea o alegere buna, pentru ca inseamna costuri mai mici si o eficienta sporita pentru tine. Automatizeaza sarcinile cat de mult posibil, mai ales pentru sarcini uzuale, si angajeaza oameni doar pentru exceptii. Alte idei pentru mentinerea unei echipe eficiente din punct de vedere al costurilor ar putea fi formarea de parteneriate, pentru a delega realizarea unor sarcini, sau oferirea de actiuni in loc de salariu posibililor angajati.

3. Fa tu insuti lucrurile importante pentru firma

Nu inseamna ca nu trebuie sa incerci sa delegi cat de mult posibil. Insa daca incepi de la zero, va trebui sa faci destul de multe singur in primele zile ale afacerii. Si asta e cateodata spre bunul mers al lucrurilor. Ca si fondator, esti singurul responsabil pentru succesul sau falimentul companiei. Asadar, de ce sa dai vina pe firma de consultanta sau pe furnizorul de servicii? Cea mai sigura cale spre succes si catre o afacere care se intretine singura din punct de vedere financiar este sa faci tu toate lucrurile importante, sau cel putin sa supraveghezi indeaproape ca acestea se intampla.

4. Pentru inceput, tu si angajatii tai puteti lucra de acasa

Nu inchiria un spatiu de birouri pana in momentul in care ai destule venituri astfel incat sa te intretii. Lucreaza de acasa pentru a economisi banii de chirie si mentine-ti echipa lucrand tot de acasa. S-ar putea ca membrii echipei sa vada acest lucru ca pe un avantaj. Daca crezi ca lipsa unui spatiu de birouri ar putea parea o lipsa de profesionalism in fata clientilor tai sau a potentialilor angajati sau parteneri, incearca sa gasesti o solutie creativa pentru asta. Ai putea sa iti programezi toate intalnirile de afaceri, chiar si intalnirile cu echipa sau partenerii la o cafenea business si sa continui sa economiesti costurile pentru chirie.

5. Ia in considerare barterele, inchirierea sau achizitionarea in leasing in loc de cumparare

Probabil ai nevoie de multe echipamente atunci cand iti incepi afacerea. Si in special atunci cand trebuie angajezi cateva persoane. Totusi, ar trebui sa incerci sa inchiriezi echipamentele sau sa le achizitionezi in leasing, in loc sa cumperi cu banii jos. Si cea mai buna solutie ar fi sa faci barter, oferind produsele sau serviciile tale in schimbul unei parti din echipamentele de care ai nevoie.

Citeste si:

6. Taie din birocratia inutila

Nu iti pune angajatii sau partenerii sa citeasca sau sa scrie documente neimportante sau depasite. Si ai grija sa nu faci nici tu asta. Acesta va fi unul din avantajele tale principale ca startup in fata competitorilor mai mari si mai stabili: marimea si lipsa ta de birocratie iti da ocazia sa iei decizii mai rapide si sa avansezi mai repede decat alte companii de pe piata.

7. Clientul este cel mai important

Clientul este cel mai important, si la fel sunt si banii pe care ii castigi de la client pe termen scurt sau lung. Aloca-ti timp sa construiesti valoare pentru clienti. Nu uita ca activele tale cele mai de pret sunt valoarea pe care tu si compania ta o aduceti pentru clienti prin efortul sustinut. Asadar, ar trebui sa-ti pui la dispozitie cele mai importante resurse catre a obtine si pastra clientii si pentru a le imbunatati simtitor viata. Nu iti poti permite sa ignori clientii si sa nu-i pui pe primul loc.

8. Creeaza buzz, devino viral si foloseste marketingul de gherila

Pentru a ajunge la clienti si pentru a te asigura ca toata lumea stie ca existi, ai nevoie de publicitate. Dar, fiind la inceput, nu iti permiti costurile publicitatii clasice. Trebuie sa incepi la scala mica, dar acesta nu trebuie sa fie neaparat un dezavantaj. Marketingul de bootstrapping inseamna de fapt sa-ti folosesti creativitatea in locul banilor pentru a-ti promova afacerea. Promoveaza-te prin crearea de buzz, promoveaza-te prin intermendiul marketingului de gherila. Devino viral. Foloseste creativitatea echipei tale si gaseste solutii neasteptate, inovative, care sa atraga atentia clientilor.

9. Fii prezent in media

Incearca sa fii cat mai prezent in media. Poti contacta jurnalisti, ziare sau website-uri din domeniul tau de expertiza si sa iti oferi ajutorul pentru viitoare articole. Nu va fi un efort foarte mare si e o modalitate foarte buna de a obtine publicitate gratuita si de a-ti construi sau consolida brand-ul personal ca si expert in domeniul de activitate al startup-ului tau.

10. Tinteste sus. Porneste de jos.

Intr-un startup conteaza foarte mult atitudinea. Orice afacere aflata la inceput trebuie sa tinteasca sus, catre realizari remarcabile, catre piete cuprinzatoare. Insa in procesul de bootstrapping, atitudinea trebuie sa fie in acord cu evolutia. Nu iti uita niciodata tinta, insa gandeste si actioneaza in prezent, conform situatiei tale actuale si evolutiei afacerii.

Wall-Street.ro este partener media al How to Web (http://how-to-web.net ), cea mai importanta conferinta de tehnologie si afaceri web din Europa de Est, ce se desfasoara la Bucuresti in perioada 9-10 noiembrie 2011 si reuneste peste 750 de participanti cu zeci de specialisti, antreprenori si investitori web din Europa si de peste ocean. Dezvoltarea si finantarea afacerilor sunt unele din subiectele ce vor fi abordate la editia din acest an, alaturi de specialisti de talie internationala.