“Copiii au nevoie de modele cat mai bune si valori, iar pana la o anumita varsta acestia le gasesc si le inteleg prin povesti. De exemplu, una dintre cartile care m-a format a fost <<Capitan la 15 ani>> de Jules Verne, acum imi dau seama ca a fost prima mea carte de leadership, care m-a invatat despre responsabilitate si curaj. Iar in al doilea rand, mie imi place sa creez programe si eveminente, sa am viziunea generala si pana la cele mai mici detalii ale unei activitati”, spune Claudia Suhov (22 de ani) despre ideea de a lansa un business de evenimente pentru copii.

Ea inceput afacerea Boko in august anul acesta, dar primele proiecte au aparut abia din octombrie.

Cifra de afaceri de 25.000 de euro in 2012

Investitia a fost in jurul a 1.500 de euro, iar banii au fost stransi in perioada in care tanara a lucrat ca junior consultant la o companie de consultanta in domeniul hotelier.

Suma a fost folosita pentru a lansa site-ul Boko.ro si pentru a-si cumpara de pe Amazon carti despre afaceri de organizari de evenimente, despre start-upuri cu produse si servicii pentru copii, carti despre beneficiile lecturii si educatia copilului.

Suma investita a fost deja recuperata, Boko avand o cifra de afaceri de circa 3.000 de euro in acest an.

Pentru 2012, antreprenoarea estimeaza ca va ajunge la o cifra de afaceri de circa 25.000 de euro, din care in jur de 20.000 de euro vor fi generate de proiectele marca Boko, iar restul din serviciile de consultanta pe care Suhov le ofera catre diferite companii cu produse si servicii pentru copii, precum edituri sau magazine.

“Sunt doua directii pe care vor merge activitatile Boko in anii viitori: programe si evenimente proprii si la cerere din partea unor companii care targeteaza parintii si copiii, iar cu un astfel de client deja lucrez la relansarea unui serviciu pentru copii”, spune Suhov.

Unul dintre evenimentele pe care tanara le organizeaza in prezent este “Seri de lectura cu Mos Craciun” care se adreseaza copiilor intre 4 si 11 ani. Evenimentele se desfasoara pana pe 24 decembrie,iar taxa de participare este de 20 de lei. Pentru seara de Ajun, taxa este insa de 45 de lei in acest pret fiind incluse si cateva cadouri pentru copii.

Evenimente pentru copii, parinti si educatori

Pentru anul viitor, antreprenoarea pregateste atat programe pentru copii cat si pentru parinti si educatori. Taxa de participare va fi variabila. De exemplu, unul dintre programele pentru copii care urmeaza sa fie organizate va costa in jur de 65 de lei si va dura aproximativ o luna. In prima saptamana copiii se vor cunoaste intre ei, in saptamana a doua si a treia vor invata sa creeze si interpreteze povesti, iar in ultima saptamana vor invata o sceneta.

“Din cadrul programelor de lectura pentru copii, vom prelua impresiile celor mici si le vom posta site, pentru a-i directiona pe parintii din restul tarii catre cele mai potrivite carti si activitati pentru copiii lor, prin recomandari de carti in functie de varsta, subiectul de interes si valorile transmise celor mici”, explica intreprinzatoarea.

Deocamdata, ea este singurul angajat al firmei, insa sunt si situatii in care apeleaza la colaboratori. Claudia Suhov spune ca ar vrea ca anul viitor sa aiba unul sau doi angajati, dar adauga ca intr-un astfel de business cel mai greu este sa gaseasca oamenii cu care sa lucreze.

“Pana acum am facut tot, de la concept, promovare, clienti, parteneri, facturi, pana la productia si regia evenimentelor. Anul viitor mi-am propus sa ma ocup de dezvoltarea businessului, creatia, productia si regia evenimentelor. Implementarea si organizarea lor le voi delega si supraveghea atent. Este infinit mai greu ca antreprenor decat ca angajat, din toate punctele de vedere. Nu stii incotro sa o iei, daca esti in directia buna, nu iti da nimeni nicio directie, inveti in fiecare zi, esti la fel ca un copil mic”, afirma fondatoarea Boko.

Printre concurentii Claudiei Suhov se numara firmele care ofera servicii distractiv-educative pentru persoane fizice sau juridice (gen petreceri pentru copii) si firmele care ofera activitati extrascolare gen cursuri de dans, canto, balet, teatru.

Citeste si:

Ce spune despre:

Ideea de a avea propriul business:

Venind dintr-un oras mic, Tulcea, pentru mine Bucuresti era ca New York, nu cunosteam pe nimeni si nimeni nu ma cunostea. Stiam ca singura mea sansa sa ies din multimea de studenti era sa ma implic intr-o organizatie studenteasca. Am fost membru Voluntari pentru Idei si Proiecte, unde am avut ocazia sa fiu project manager si sa am putere de decizie pe un proiect.

Munca in organizatie pentru niste idei alaturi de alti tineri cu aceleasi valori ca si mine, mi-a dat incredere in fortele mele si am hotarat sa fac pasul deciziv de a incepe dezvoltarea unei afaceri.

Experienta de organizare am otinut-o prin activitatile de voluntariat si asta imi place sa fac.

Singura varianta pe care am avut-o in minte dupa terminarea facultatii a fost sa imi fac propria companie si nu sa lucrez pentru cineva, care m-ar fi pus sa fac zilnic acelasi lucru si sa imi ucida creativitatea, energia si dezvoltarea networkingului.

Nimeni nu te asteapta niciunde sa iti indeplineasca dorintele, trebuie tu sa lupti sa ti le indeplinesti singur.

Ideea unei afaceri de organizare de evenimente pentru copii:

In primul rand a pornit din cateva convingeri personale: nu vreau ca acei copii care acum invata sa citeasca, verisorii mei care sunt in clasele sau poate chiar viitorii mei copii sa isi doreasca peste ani sa plece din tara doar pe motivul ca in Romania nu avem autostrazi sau pentru ca sunt salarii mici.

Iar in al doilea rand, mie imi place sa creez programe si eveminente, sa am viziunea generala si pana la cele mai mici detalii ale unei activitati, asta imi place sa fac.

Educatia copiilor nu poate fi lasata doar in seama scolii sau a altor activitati extrascolare, este necesar un efort comun in pregatirea viitoarelor generatii.

Am cercetat piata si am vazut ca partea de evenimente distractive pentru copii e acoperita, asa ca am luat decizia sa merg in directia complementara, adica evenimente educative. Parintii cu care am intrat in contact pana acum, si nu sunt deloc putin, mi-au confirmat viziunea.

Despre antreprenoriat:

Este infinit mai greu ca antreprenor decat ca angajat, din toate punctele de vedere. Nu stii incotro sa o iei, daca esti in directia buna, nu iti da nimeni nicio directie, inveti in fiecare zi, esti la fel ca un copil mic care invata sa vorbeasca, sa mearga, afacerea ta trebuie sa hranita cu timp, energie si bani, si mai ales la varsta mea. La inceput esti intr-o barca, cu care pleci pe mare, cu ideea si dorinta drept busole, pregatit “sufleteste” de furtuni si nu stii daca vei ajunge acolo unde planuiesti. Dar la fel precum Columb, te bucuri de drum si ceea ce vei descoperi este mult mai bun decat ceea ce ti-ai fi putut imagina.