„Mama avea o fabrica de medicamente (Pharmatech, Targu Mures – n.r.) si eu, terminand facultatea, mi-am dorit sa lucrez cu ea. M-am dus si i-am zis ca vreau sa fiu directoare in fabrica, dar mama mi-a raspuns ca tot ce-mi poate oferi este un job de vanzator, de reprezentant medical”, a povestit Rucsandra Hurezeanu, invitata saptamana aceasta la emisiunea Start-Up Wall-Street, difuzata pe wall-street.ro si la Radio Lynx.

Ca reprezentant medical, Hurezeanu a descoperit marketingul, iar studiile din domeniul farmaceutic la Ecole Superieure de Commerce de Paris i-au deschis apetitul pentru business. Si nu numai pentru afaceri, ci si pentru dermatocosmetice, o piata embrionara pe plan local. Revenita in Romania, dupa un stagiu la Servier Franta, ea a lucrat sase ani pentru Lek-Pharmatech (actualmente Sandoz) inainte sa prinda curajul de a se lansa in antreprenoriat.

Se intampla in 2005, atunci cand femeile „nu stiau ca pot intra in farmacie sa cumpere o crema hidratanta pentru fata”. Cu bani luati de la parintii sai – cateva sute de mii de euro – Hurezeanu a infiintat Ivatherm, producator de dermatocosmetice, pe baza de apa termala Herculane, fabricate in regim de submanufactura in Franta.

Rucsandra Hurezeanu se lansa, deci, pe o piata de nisa, cea a dermatocosmeticelor, produse aflate la granita dintre medicamente si cosmetice, distribuite de regula prin farmacii. Planul de afaceri intial, a explicat Hurezeanu, a cuprins o serie de elemente esentiale: o analiza a pietei, a tendintelor si a competitorilor; gasirea unei pozitionari, a modului in care sa se diferentieze de concurenta; cei patru P (produs, pret, promovare si plasament); proiectiile financiare optimiste si pesimiste, precum si cele legate de lichiditati.

Finantarea start-up-ului urma sa fie asigurata de catre parintii Rucsandrei Hurezeanu, cei care au sustinut business-ul timp de doi ani.

Primul an, cel mai greu

Antreprenoarea recunoaste ca primul an a fost cel mai greu si asta pentru ca planurile de business au fost optimiste in comparatie cu realitatea cu care s-a confruntat mai apoi. „Atunci cand pui pe raft produsele, constati ca nu le cere nimeni. Trebuie sa ai rabdare sa le promovezi. Ne-am apropiat inca de la inceput de medicii dermatologi si de farmacisti“, a spus antreprenoarea.

Afacerea sa a crescut in primii ani rapid, cu 30-40% in fiecare an, dar odata cu criza avansul s-a redus la circa 15%. In 2010, cifra de afaceri a companiei a trecut de 1,5 milioane de euro, iar profitul s-a ridicat la putin peste 110.000 de euro, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.

Produsele Ivatherm se vand doar in farmacii, in circa 1.000 la nivel national, si distribuite prin retea proprie. In prezent, Rucsandra Hurezeanu conduce o echipa de 35 de angajati, dintre care 25 sunt concentrati in zona de vanzari. „Colegii mei isi petrec mult timp colectand banii de la clienti. In ultimii ani, ne-am petrecut timpul sunand dupa bani”, a afirmat Rucsandra Hurezeanu.

Citeste si:

Exporturile ar putea reprezenta o gura de aer pentru fluxul de lichiditati ale companiei, in conditiile termenelor lungi la care farmacii fac platile. Anul acesta, in cateva luni, produsele Ivatherm vor fi exportate in tari precum Japonia, Egipt si Ucraina. „Suntem in discutii si cu alte tari. Ne vin cereri din Asia, ei au mult curaj sa introduca marci noi pe piata”, a mentionat fondatoarea Ivatherm.

Ca urmare a demararii exporturilor, afacerile companiei vor creste cu 20% pe acest segment, pe cand incasarile obtinute pe piata locala se vor majora cu 10%, potrivit estimarilor Rucsandrei Hurezeanu.

Mai mult, antreprenoarea a declarat ca ar dori sa se lanseze si in alte afaceri, tot in domeniul ingrijirii si al frumusetii. „Cred ca Romania are nevoie de constructii antreprenoriale, de constructii mici care pot ajunge la varfuri tehnologice in domeniile lor, care pot vinde chiar si international”, a mai punctat Hurezeanu.

3 sfaturi catre (viitorii) antreprenori

„E bine sa avem planuri atat optimiste, cat si pesimiste. Inca de la inceput trebuie sa faci o proiectie de cash-flow (lichiditati), pe mai multe scenarii. Banii nu vin imediat, te poti astepta sa nu ai asa de multi clienti la inceput".

„Pe masura ce business-ul creste, e important sa delegi, sa le fixezi celor cu care lucrezi obiective, pentru ca altfel risti sa refaci tu totul".

„Mergi la conferinte si seminarii, sunt un bun prilej pentru networking".

Idei pentru biblioteca antreprenorului

„Blink” – „(S)clipirea", de Malcolm Gladwell – o carte despre intuitie, despre inconstient. „Este vorba despre intuitia care apare inainte de luarea unei decizii, de un moment blink („to blink" in engleza inseamna „a clipi", n.r.) in care luam o decizie. Recomand aceasta carte pentru ca are multe povestiri, istorii despre cum se iau deciziii bune”, a spus Rucsandra Hurezeanu.