Doi tineri arhitecti au transformat o fosta fabrica din anii 70 intr-un centru pentru cei isi doresc sa lanseze o afacere in domeniul productiei si designului. Spatiul se numeste Nod Makerspace, iar creativii au la dispozitive unelte, dar si cursuri prin care pot invata cum sa realizeze ceea ce isi doresc.

Daca te uiti in dictionar la explicatia cuvantului „nod”, afli ca acesta inseamna “loc in care se leaga doua sau mai multe elemente ca sa se tina strans impreuna; loc de legatura sau de intalnire”. De la aceasta semnificatie au pornit businessul si Tamina Lolev si Florin Cobuz, cei doi cofondatori ai Nod Makerspace, un spatiu de 650 de metri patrati din fosta fabrica Industria Bumbacului din Bucuresti. Centrul se adreseaza celor care vor sa invete cum sa creeze anumite produse doar ca hobby, dar si cel care vor sa puna in practica idei si sa dezvolte afaceri.

Tamina Lolev este o tanara architecta in varsta 27 de ani, absolventa a Universitatii de arhitectura si Urbanism Ion Mincu, iar Florin Cobuz este architect (33 de ani), absolvent si el a Universitatii de arhitectura si Urbanism Ion Mincu.

Pana la fondarea acestui centru, tinerii mai aveau experienta de business datorita implicarii in alte start-up-uri conexe arhitecturii. Astfel, Tamina Lolev mai lucreaza pe proiecte ale biroului de arhitectura si design Wolfhouse Productions, iar Florin Cobuz pentru Tegmark - studio de vizualizare de arhitectura si The Plot– studio de printare si machetare de arhitectura.

In afara de cei doi fondatori mai sunt implicati in business alti 11 tineri. “Cu o parte din cei care sunt in echipa de baza acum am mai facut proiecte de-a lungul timpului. Pe masura ce avansa santierul, am primit o serie de oameni noi, dornici sa lucreze voluntar alaturi de noi. Cei care s-au dedicat proiectului in totalitate au fost cooptati ca si parteneri in business”. De altfel, centrul nu are angajati, ci se bazeaza pe voluntari.

Cofondatoare Nod: Toti vor sa faca ceva, dar nu au resursele potrivite

Proiectul a inceput in noiembrie 2014, cand fondatorii au contractat spatiul, iar lucrarile s-au desfasurat timp de cinci luni (decembrie 2014-foto si mai 2015).

“Ideea lansarii unui <<makerspace>> (n.red. spatiu de lucru, de productie) vine din constienzarea nevoii pe care o au toti cei care vor sa puna mana sa faca ceva si nu au resursele potrivite, cum ar fi spatiu, unelte, finantare, oameni cu care sa lucreze sau de la care sa invete. Din punctul meu de vedere, nevoia a pornit de la grupul nostru extins de prieteni arhitecti, urbanisti, designeri cu care facem proiecte, dar si remarcand-o intr-un mediu mai deschis, prin campania Start Design-Up din 2014 organizata la atelier Mincu, in facultatea de arhitectura. Campania a fost un apel catre trinerii designeri care au idei super bune pe care le tin la sertar din cauza lipsei banilor sau a curajului de a incepe ceva cu totul nou. In urma campaniei, proiectele au evoluat si s-au transformat in realitate, iar noi ne-am dat seama ca e nevoie de un spatiu mai mare, in care designerii sa isi testeze ideile si sa isi construiasca singuri prototipurile”, explica Tamina Lolev, cofondatoare a Nod Makerspace.

De asemenea, Lolev, dar si Wolfhouse Productions, biroul de ahitectura si urbanism in care lucreaza antreprenoarea, sunt in general interesati de transformarea spatiilor industriale nefolosite.

“Astfel, a fost imposibil sa gandim un proiect al unui spatiu fara sa gandim ce se poate intampla in jurul lui si in Industria Bumbacului. Asa ca ne-am imaginat ce ar putea deveni acest ansamblu industrial si cuvantul Nod a fost foarte potrivit pentru un cluster al industriilor creative pe care ni-l imaginam.", spune cofondatoarea Nod.

Afirma ca cea mai interesanta etapa in transformarea spatiului a fost cea in care au construit tot ce urma sa foloseasca: mobilierul, corpurile de iluminat si altele. Amenajarea spatiului a fost facuta impreuna cu biroul de arhitectura Wolfhouse Productions si a fost creata de la zero, fara a se inspira din alte locuri.

Investitie initiala de 120.000 de euro. 40% din investitie au fost sponsorizari

Investitia initiala in spatiu a fost de aproximativ 120.000 euro din care 40% au fost sponsorizari primite din partea partenerilor spatiului, acestea constand in materiale de constuctii, scule si echipamente. Printre sponsori se numara Saint Gobain -sticla, gips-carton, vata minerala, Hornbach – materiale si scule, Epson – printere, plotter si proiectoare, Telekom – infrastuctura si internet gratuit, For IT- calculatoare, Transparent Design – montaj pereti de sticla, MSL Group The Practice – consultanta in PR.

De la deschiderea centrului in mai au mai investit aproximativ 15.000 de euro in echipamente. Banii au provenit din economiile proprii, dar si din imprumuturi de la prieteni si familie.

“Provocarile au fost, in general, de ordin tehnic deoarece ne aflam intr-o cladire industriala veche, reconfigurata in anii 70. Prima provocare a fost sa lucram cu dimensiunea industriala a spatiului, care a determinat dimensiunea mobilierului personalizat, facut de noi si o configuratie neobisnuita a amenajarii. Dimensiune industriala inseamna distante de parcurs, inseamna spatiu generos pentru fiecare, inseamna lumina multa si o anumita atmosfera foarte buna pentru lucru”, afirma Tamina Lolev.

Printre alte dificultati s-au numarat reconstruirea intregii instalatii electrice (mai exact 10 kilometri de cablu), dar si inlocuirea unui fost spatiu de acces pentru utilaje cu o fereastra de dimensiuni mari. "Acesta a fost un proces periculos, avand in vedere ca suntem la etajul al doilea al cladirii si o macara nu a putut sa actioneze din cauza cablurilor electrice din fata cladirii. O provocare de alt tip a fost coordonarea si lucrul timp de 3 luni cu o echipa de prieteni, cu care am construit tot. Provocarea a fost pentru toata lumea, cu totii am invatat multe lucruri din aceasta experienta, ne-a unit mai mult", spune antreprenoarea.

Abonamente incepand de la 90 de euro pe luna

Abonamentele incep de la 90 de euro pe luna (fara TVA) si pot ajunge pana la 160 de euro, pretul din urma cuprizand acesul in tot spatiul, in toate atelierele tehnice si la toate echipamentele. De asemenea, exista varianta inchirierii unui spatiu privat de tip „Studio” tariful incepand in acest caz de la 300 de euro pe luna. Studio-ul privat include utilitati, internet, acces la sala de conferinte si comunitate nelimitat.

„Studiourile private s-au dat inainte de conferinta de presa care a precedat lansarea oficiala. Apoi spatiul a atras oamei organic. Nu ne-am promovat de niciun fel serviciile, lumea a aflat de proiectul nostru in conferintele la care am fost invitati sa vorbim despre Nod”, afirma Tamina Lolev.

Cui se adreseza Nod

„Printre cei targetati de Nod Makerspace se numara creativii (designeri de mobila, produs, moda sau de bijuterii, arhitecti), inventatorii si producatorii, adica cei care muncesc full time daca nu chiar mai mult, si care au pasiunea de a construi si inventa, in timpul liber, in afara orelor de lucru. De asemenea, ne adresam antreprenorilor (celor care au o idee si au nevoie de un loc in care sa o produca sau au nevoie de suport tehnic), dar si celor care vor sa invete si sa se autoperfectioneze”.

Cei mai multi dintre cei care folosesc serviciile Nod sunt designeri si arhitecti, insa printre ei se numara si publicitari, programatori, ingineri, inventatori. Majoritatea proiectelor sunt in faza de idee, prototipare si testare.

Croitoria, cel mai solicitat curs

De asemenea, dintre cursuri (un serviciu care inca in faza de dezvoltare) cel mai cerut pana acum este cel de croitorie. Alte cursuri sunt cele despre prelucrarea lemnului, despre folosirea strungului, a aparatului de sudura sau a laserului.

Businessul lansat in mai a avut o cifra de afaceri lunara de aproximativ 12.000 de euro anul trecut, dar este in continua crestere. „Trendul ascendent este previzibil intr-un business emergent si cu un potential enorm de dezvoltare cum sunt spatiile de lucru in comun si businessurile industriilor creative. Pentru ca ne marim spatiul cu inca 300mp (aproape inca jumatate din ce exista in momentul actual) profitul nu va fi mare, insa cifra de afaceri estimam ca va ajunge la 300.000 de euro”, explica Tamina Lolev.

Cei doi antreprenori isi doresc ca in cei 300 de metri patrati care vor fi adaugati anul acesta sa creeze o sala mai mare pentru conferinte si alte evenimente, inca cinci studio-uri private, dar spatii si ateliere tehnice extinse.

Un magazin online in care creativii sa isi vanda produsele

„Vom dezvolta un magazin online in care membrii comunitatii noastre isi vor putea promova si vinde produsele si nu, in ultimul rand, vom incerca atragerea unor fonduri europene sau a unor investitori care cred in viziunea noastra pe termen lung. Scopul pe termen lung al acestui proiect este crearea de oportunitati pentru imbunatatirea nivelului de trai local si global si inchegarea unei comunitati puternice open-source. Pentru urmatorii trei ani ne-am stabilit ca obiective sa dezvoltam cursurile si workshopurile care sa sustina accesul prototipurilor produse in cadrul Nod pe piata de design, sa crestem functiei de incubator pentru afacerile create in cadrul comunitatii si sa stabilim relatii de colaborare cu alte activitati existente in Industria Bumbacului”, afirma antreprenoarea.

Ar vrea sa fie sprijiniti si de stat

Tamina Lolev spune ca deocamdata nu a simtit nicio sustinere din partea autoritatilor, dar activitatea de prototipare ar putea fi sprijinita la nivel adminstrativ pentru ca, in final, scopul este imbunatatirea nivelului de trai.

„Promovam aceasta idee de fiecare data cand vorbim despre acest proiect si, ca urmare, am demarat discutii cu anumite departamente din primarie. Nu s-a fructificat nimic, insa suntem optimisti”, mai spune cofondatoarea Nod.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri