Descopera mai multe idei de business pe Raftul cu Afaceri.

”Ne-am lansat propriul business din dorinta de a transpune experienta dobandita in decursul a 10 ani de activitate intr-o reusita profesionala proprie. Ideea deschiderii Bacaniei Rod s-a nascut in octombrie 2013, iar in decursul unui an de zile am pus la punct toate detaliile si am deschis efectiv Bacania. In acest interval, ne-am stabilit unitatea de productie pentru fabricarea conservelor cu marca proprie (dulceata, salate, zacusca, muraturi), am stabilit parteneriate cu cativa furnizori locali de branzeturi naturale si specialitati din carne si am identificat si amenajat spatiul din strada Mendeleev, unde am deschis Bacania”, povesteste Laura Rogojan (38 de ani).

Ideea de a deschide o astfel de bacanie s-a bazat pe faptul ca cei doi soti isi doreau mancare autentica din produse crescute natural.

”Intampinand dificultati in a gasi surse de incredere pentru o alimentatie sanatoasa, cu disponibilitate permanenta, am decis sa cream un astfel de business, care sa satisfaca exigentele consumatorilor privind calitatea produselor alimentare. Astfel, decizia de a lansa Bacania Rod a venit in mod natural, din dorinta de a crea in mediul urban o sursa de produse romanesti naturale, curate, de incredere”, spune Laura Rogojan.

Niciunul dintre ei nu avea experienta in domeniul alimentar, insa amandoi aveau cunostinte de business. Laura stia ce inseamna sa faci achizitii, iar Liviu avea background in vanzari.


700 de clienti pe luna. Bonul mediu - 40 de lei

Investitia initiala a fost de 40.000 de euro, iar, ulterior, cei doi antreprenori au mai investit 5.000 de euro.

„Estimam ca investitia va fi amortizata in 2 ani si jumatate- 3 ani. Resursele pentru deschiderea afacerii au fost proprii in proportie de 75%, iar 25% dintr-un imprumut bancar”.

Bacania are in medie in jur de 700 de clienti pe luna. Bacania se adreseaza celor cu varsta cuprinsa intre 25 si 55 de ani, din mediul urban, familisti, cu venituri medii si peste medie si care acorda atentie sporita alimentatiei.

“Avand produse autentice romanesti, ne adresam si turistilor sau comunitatilor de expati din Romania. Companiile, asociatiile si mediul institutional sunt alte categorii de publicuri foarte importante pentru noi, mai ales cand ne referim la organizarea de evenimente, servicii de catering si cadouri corporate”, adauga Laura Rogojan.

Valoarea bonului mediu este de 40 de lei, iar cea mai mare pondere in cifra noastra de afaceri este reprezentata de conservele sub marca proprie, respectiv 45%. Cele mai vandute conserve in bacania sunt zacusca de vinete, magiunul si dulceata de nuci verzi. Dintre produsele din carne, cele mai cautate sunt specialitatile din curcan, vita si vanat, iar dintre branzeturi, preferatele clientilor sunt cele din lapte de capra si de vaca.

Cel mai dificil: gasirea furnizorilor

Cel mai dificil de la fondarea bacaniei a fost gasirea furnizorilor potriviti, cei doi antreprenori cautand aproape un an fermele de la care sa se aprovizioneze. In prezent bacania lucreaza cu sase furnizori pentru specialitatile din carne si branzeturi, toti fiind producatori locali, fermieri sau tineri intreprinzatori.

Citeste si:

“Nu a fost usor sa ii identificam, deoarece am cautat producatori mici, apreciati la nivel local, dar fara vizibilitate mare la nivel national. Pe parcurs, am realizat alte doua aspecte foarte importante pentru cursivitatea activitatii noastre. In ceea ce priveste productia proprie, este esential sa corelam corect planul de productie cu planul de vanzare. Productia are loc intr-o perioada limitata, din mai pana in octombrie, atunci cand fructele si legumele ajung la maturitate. Insa vanzarea se desfasoara pe un an intreg, an in care este esential sa previzionam corect vanzarile pentru a evita suprastocurile sau lipsa de produse intre doua perioade de productie”, spune Laura Rogojan.

Pe de alta parte, pentru produsele din carne si branzeturi, provocarea o reprezinta aprovizionarea frecventa.

“Fiind vorba de produse cu perisabilitate crescuta, este important sa ne aprovizionam foarte des si in cantitati mici, pentru a avea in permanenta produse proaspete. Astfel, procesul de aprovizionare este o componenta majora a activitatii noastre, de la anumiti furnizori luam marfa si de patru ori pe saptamana”,explica antreprenoarea.

In prezent, echipa ROD este formata din cei doi fondatori si doi angajati.
Pentru acest an cuplul de antreprenori mizeaza pe o cifra de afaceri de 160.000 de euro, dublu fata de anul trecut.

„Ne dorim sa extindem vanzarile la nivel national prin lansarea unui magazin online in a doua jumatate a lunii aprilie. De asemenea, ne propunem sa extindem gama de produse proprii, prin diversificarea retetelor pe care le producem si, sa aducem noi produse romanesti emblematice in gama de specialitati din carne si branzeturi naturale. In ceea ce priveste echipa, vrem sa mai angajam o persoana full time in bacanie si un angajat part time pentru distributie si activitati administrative”, spune fondatoarea Bacaniei ROD.

Vor sa isi dubleze afacerile in urmatorii trei ani si sa se extinda in alte tari

Pentru urmatorii trei ani antreprenorii mizeaza pe o dublare a cifrei de afaceri de la un an la altul, prin extinderea vanzarilor la nivel national si international.

„Interesul pentru produsele alimentare traditionale, autentice, prezinta o crestere in mediul urban. Dovada acestui lucru este reprezentata de multitudinea de produse si raspandirea acestora in tot mai multe puncte de desfacere, atat in comertul modern cat si in cel traditional. Cu toate acestea, exista si mai mult potential neexploatat in a produce local, iar noi suntem sustinatori activi ai micilor producatori”, spune Rogojan.

Sursa foto: Pagina de Facebook a Bacaniei ROD